Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Vi har EN fordel av å bo i Norge. Energi som vi kan eksportere.

Vi betaler avgift på absolutt alt vi bruker ettersom vi importerer alt annet.
Alkohol, kjøretøy, klær. Alt.

Èn fordel hadde vi, og det var at vi kunne gi oss selv billig strøm.
Men der skal vi betale like mye som resten av Europa. Go figure.

Sett en del på det, blant annet nevnt det her tidligere med crack spreads som er rekordhøye. Er ikke noe dum trade/investering det! Man må isåfall finne low risk high yield cash cows caser som ikke blir dratt ned dersom markedet flipper.

Bildet under viser futures kontrakter mellom futures heating oil minus futures brent crude. Ergo refineries margins.

image

5 Likes

blir dette pr fat? Dvs at marginene er fra 25 - 77 $ pr fat? :see_no_evil:

1 Like

Jup. Diesel crack spread satte ny ath i går.

Det er insane shortage

Dvs faller prisen på råolje pga priscap, er det fortsatt betinget at rafineriene får økt produksjon- noe det ikke blir fordi det er en flaskehals. Derfor vil det ikke hjelpe å fjerne avgifter - fordi etterspørsel vil øke og marginene vil fortsatt være store fordi du ikke får fikset flaskehalsen.

4 Likes

Men det skaper en interessant situasjon for oljeprisen da. For det er jo faktisk ikke oljeprisen som først og fremst styrer dieselprisen, det er mangelen på raffinerikapasitet! Mao, man kan få et fall i oljepris fordi selv om etterspørselen er stor etter diesel, så treffer den etterspørselen ikke oljemarkedet…

1 Like

Ja det har vært et av de hotteste om ikke den hotteste diskusjonen i oljemarkedet i en stund. For vanlig folk så tillegger de økt bensinpris med ukraina/russlandkrisen. Men igjen så er det massiv underinvestering + post covid som er problemet, og de klarer ikke øke produksjonen…

4 Likes

Nåja, Russland eksporterte jo faktisk diesel og raffineriene der går på 70% nå…
ref: Den store OLJE-tråden 🛢 - #4532 av pleximus83

Russia accounts for 40% of Europe’s imports of refined product, reaching 800,000 bpd in 2020, 55% of which was diesel and gasoil, according to Eurostat figures.

Altså, jeg er enig i at underinvesteringer under covid er et problem, men når noe er knapt og du mister et par prosent supply, så eksploderer jo prisene inntil etterspørselen har falt tilsvarende…

2 Likes

Det er såå langt unna å finne matematisk de tallene som får crack spreaden til å gå opp.

Russlands TOTALE diesel eksport var på det meste 800.000. Og de står for 40% av rafinerte produkter i EU nå som du sier på 650.000 fat diesel.

USAs shutdown av rafinerier siste 2 årene har falt slik at 1.000.000 fat mindre produseres hver dag

USA er mye, mye, mye viktigere enn Russland når det kommer til dette.

https://www.washingtonpost.com/business/2022/06/20/refineries-profit-gas-prices/

Oil refineries across the country are being retired and converted to other uses as owners balk at making costly upgrades and America’s pivot away from fossil fuels leaves their future uncertain. The downsizing comes despite painfully high gasoline prices and as demand globally ramps up amid sanctions on gasoline and diesel produced in Russia, the third-biggest petroleum refiner in the world, behind the United States and China.

Five refineries have shut down in the United States in just the past two years, reducing the nation’s refining capacity by about 5 percent and eliminating more than 1 million barrels of fuel per day from the market, leaving the remaining facilities straining to meet demand. Yet even at this lucrative moment for what’s left of the refining industry, a White House desperate to bring down gas prices is having little success persuading owners to expand operations, and more closures are imminent.

“I don’t think you are ever going to see a refinery built again in this country,” Chevron CEO Michael Wirth said in an interview with The Washington Post this month.

“It’s been 50 years since we built a new one,” Wirth said. “In a country where the policy environment is trying to reduce demand for these products, you are not going to find companies to put billions and billions of dollars into this.”

2 Likes

Crude oil ned -6%.
Oslo børs ned -3%.

Hvor er olje OSEBX bulls nå?

1 Like

Før den blå streken (Russland innvaderer Ukraina) var det tight og prisen hadde gått opp 1,1$ på 12 mnd. Etter det har prisen gått opp 1,4$ på 4 måneder.
image

1 Like

Det er vel som vi diskuterte en flaskehals et annet sted i systemet (raffinerikapasitet) som fucker det til for dem :stuck_out_tongue:

1 Like

Tja, jeg har fått høre så mye at oljeselskaper er done deal og olje kan kun gå en vei.

Dette er resesjon- selloff. Ingenting er endret, rent makro har det blitt tightere i dag mtp drone-angrep i russland osv. Dette er kun resesjonsfrykt.

Jeg trader kun bull nå. Shorter aldri dypere hull.

3 Likes

Hva vil endre meningen din her? Større fall i prisen på den amerikanske 10-åringen (at renten går opp)?

Har ikke OSEBX mye å gå på når det kommer til shorting i en resesjon?

1 Like

Link?

2 Likes

At markedet bouncer oppover, da vil jeg shorte. Jeg shorter ikke i bunn -2% intradag. Derfor shortet jeg i går på +2-3% oppgang, jeg shorter ikke hullene. Hvis indeksen bryter gjennom nye lows med intradag momentum shorter jeg.

Powell skal foran senatet så jeg er litt forsiktig begge veier, markedet kan gjøre mye rart.

Hvis intradrag grinder nedover kan jeg shorte, at olje drar ned energimarkedet som har holdt oppe en del av indeksen så kan jeg shorte indekser som er eksponert den retningen.

Jeg så XLE/EXXON spread med olje/gass sell-off(resesjonsfrykt) med equinor på OSBX vekting som ikke har solgt unna enda som var hovedårsak til OSEBX short. Se på equinor vs aker BP feks. Det fungerte perfekt og man fikk tid til å tenke seg om. kapitalmarkedene gjør jobben sin.

Hvis det er resesjonsfrykt så bekreftes dette med omvendt treasury bevegelse. AKA at folk flykter til treasury og drar yield nedover.

Og da kan jeg bare si med en gang at det skjer:

1 Like

Hvis det er resesjonsfrykt så bekreftes dette med omvendt bearish treasury bevegelse. AKA at folk flykter til treasury og drar yield nedover.

Normalt er dette bullish, men dette er resesjonsbevegelse og da er det motsatt. Da vil jeg kunne gå bull intradag dersom treasury flipper og snur oppover. Det er ganske intenst arbeid og det er dynamiske bevegelser som kan endres av.

Det kommer til å være en vanskelig dag å trade, fordi noen tror yield-fallet er bull for risk-assets. Så noen vil kjøre intra bull-rally og noen vil shorte.

Igjen; Er kollaps i bcom bull eller bear? Inflasjonen faller men økonomien slower? Folk kommer til å gå insane.

2 Likes

Allerede nå har ndx futures gått fra -2,3% low til -0,98%. Derfor shorter man ikke hull. Det er bear market, og man må arbeide på en helt spesiell måte som endres hele tiden.

Resesjonsfrykt bekreftelse: Olje ned -7%
Resesjonsfrykt bekreftelse: Treasury ned fra 3.3% til 3.18%, flight to safety
Resesjonsfrykt bekreftelse: S&P ned 1,4%, nasdaq ned -1%

1 Like

Dette er demand destruction. Det er det man ønsker.

image

3 Likes

Hmm lurer på hva Dn.No går på… hmmm (jeg vil ha det… Beste overskriften til nå Styrket seg 0,24% men nå 0…)
Da ser det ut som cash skal bli dyrer noe som betyr mindre handel mindre marginer for selskaper som betyr fortsatt nedgang i aksjer… + Inflasjon forsetter opp en stund til… Perfect Storm…

Lite som tyder på at det er smart og være i askjemarkedet, med mindre du er BEAR :slight_smile:

image

Not even funny #facts

5 Likes