Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

*US Jun Consumer Prices +1.3%; Consensus +1.1%

*US Jun CPI Ex-Food & Energy +0.7%; Consensus +0.5%

*US Jun Consumer Prices Increase 9.1% From Year Earlier; Core CPI Up 5.9% Over Year

Satser på at man bryter 10% neste måned ?

1 Like

Har lest en del om tidligere konjunktur-endringer og muligheten (eller manglende mulighet) for å deterministisk bestemme disse, men finner ikke noen gode eksempler på resesjoner som er spådd så hardt som denne.

Sikkert enkelt å se slik på det når man lever i det i motsetning til historikere som skriver i ettertid som får det til å virke annerledes. Men uansett, få eksperter klarte å spå hva som skulle skje i pandemien.

Så hva er forskjellen nå? Uten å klippe og lime fra forskjellige perioder og grafer, hva er den mest like perioden i historien mener folk?

1 Like

Jeg tror det er 70 tallet men enda verre med gjelden. Vi ser jo at veksten er svak og blir slakere jo høyere inflasjonen blir.

(Pengetrykking er jo grunnen)

Renten må jo opp, tenk så høy inflasjon + ekstremt god arbeidsrapport . Dette betyr 0.75% neste møte. Tror det blir blodrød dag i USA i dag ja.

Ser der ja:

1 Like

Noen fellesnevnere, men s&d og energi, hvordan var den tiden sammenlignet med i dag? Var en mellomtid mellom store geopolitiske kriger også (sett bort fra kald krig).

Jeg har hatt i tankene å skrive noe lengre om inflasjon en stund men jeg har ikke giddi å skrive det ferdig og korrekturlese det.

Og kommer ikke til å gidde heller.

Så her er ett uferdig innlegg som ikke er dobbeltsjekket eller skrevet ferdig om inflasjon, jeg tror kanskje noen vil ha nytte av det likevel selv om jeg mistet interessen når jeg var 70% ferdig:

TLDR: inflasjonen vil være høy ut sommeren og sannsynligvis ut året.

Jeg har tenkt på å skrive ned hva jeg tenker rundt inflasjon en stund. Det er nyttig for å se om man syntes logikken holder mål når man skriver det ned. Så her er mine tanker rundt inflasjonen, og hvorfor jeg ikke tror den roer seg på kort sikt.

Hva er inflasjon?

Når man snakker om inflasjon, så snakker man ofte om forskjellige ting. Og dette kan gjøre dialog svært vanskelig. Så det er viktig å tunga rett i munnen når man snakker om dette.

Så: inflasjon er ett fenomen hvor man ser på hva det koster å kjøpe varer og tjenester i samfunnet, og sammenligner med en tidligere periode (normalt: forrige måned, eller samme måned i fjor), og så ser man på hva som har skjedd med prisutviklingen på det man kjøper.

Hvis du kjøper ett brød i dag for 20kr, og akkurat samme brød om en måned for 22kr, så har det vært 10% inflasjon. Enkelt og greit. Men, så kjøper man gjennom ett år mange forskjellige varer, og mange forskjellige tjenester. Og - alle husholdninger kjøper forskjellige varer, og forskjellige tjenester. Så, hvordan måler man inflasjon?

Det man forsøker å gjøre er å finne en god måte å måle prisstigning (inflasjon), eller prisfall (deflasjon) i hele samfunnet på. Og det man forsøker å gjøre er da å lage en indeks som setter sammen ett representativt utvalg av tjenester og varer som skal representere hva den gjennomsnittlige husholdningen betaler for varer og tjenester. Og så måler du prisstigningen på dette, ut fra hvor stor del av forbruket til en husholdning som brukes på forskjellige varer.

Men det er mange måter å gjøre dette på. Skal du ta hensyn til at folk kjøper indrefilet - og så stiger indrefilet i pris, og så kjøper man mørbradbiff? Og hvis det stiger i pris, så kjøper man kylling? Men budsjettet for mat endres kanskje ikke mye mens miksen av varer man kjøper endres fordi man erstatter dyrere produkter med billigere varer?

Hva med datamaskiner og mobiltelefoner? Hvordan sammenligner du “en mobil” i 2018 med “en mobil” i 2022? Skal du måle prosessorhastighet? Eller bare hva dyreste mobil koster? Eller skal man sjekke hva er de faktiske husholdningsutgiftene til kjøp av mobil og så bare sammenligne faktisk forbruk - helt uavhengig av hva slags produkt man kjøper?

Vel, de lærde strides, og selv om jeg i all hovedsak er enig med byråkratene og uenige med alternative synsere (som shadowstat) som mener helt andre ting så er det fortsatt flere forskjellige måter å måle inflasjon på. Og det er viktig å forstå hva forskjellene på disse er for å forstå forskjellen mellom hvordan forbrukere opplever inflasjon, hvordan media omtaler inflasjon, og hvordan sentralbanker forholder seg til inflasjon.

Hvordan måles inflasjon?

Som sagt så tar man det som kalles en “basket of goods” på engelsk, eller varekurv på godt norsk. Og så måler man utviklingen av disse over tid, og ser på prisutviklingen. Kort sagt så har du følgende varianter:

  • Consumer Price Index (CPI).
    Dette er den “brede” inflasjonsmålingen for husholdninger.
  • Personal Consumption Expenditures (PCE).
    Denne inflasjonsmålingen har fokus på personlig forbruk, og er mer dynamisk - den tar mer høyde for at du man endrer forbrukeradferd som følge av prisutvikling (mer kylling, mindre biff). Ergo er den også normalt lavere enn CPI.
  • Core Inflation (kjerneinflasjon) ser bort i fra mat og energi fordi de er svært volatile, samt endringer i avgifter (det gir mening å ignore at prisøkningen er lavere hvis man har fjernet bensinavgifter, da det ikke sier noe om prisutvikling i samfunnet). Du har derfor “core CPI” og “core PCE” hvor man fjerner mat og og energi, og justerer for endringer i avgifter. Når FED snakker om inflasjonen fokuserer de på “core PCE” primært.
  • Producer Price Index (PPI), kostnader for industrien.
    Denne er svært viktig for den sier oss hva som skjer med kostnader for de som produserer varer og tjenester. Dvs, de som kjøper store kvanta av varer og tjenester, og hva som skjer med kostnadene for de som skal levere sluttprodukter til oss forbrukere.

Det er veldig viktig å være oppmerksom på forskjellen mellom hva de fleste medier mener når de snakker om inflasjon (CPI), og hva sentralbanker vektlegger i sine avgjørelser (PCE utenom mat og energi). Dette er en kortfattet oppsummering:

In summary, the CPI represents a basket of goods and services that a consumer would buy without making substitution changes when prices change. The PCEtries to track what is actually purchased, and represents how consumers change their buying patterns when relative prices change. This leads to smoother price changes in the PCE and typically lower levels of reported inflation, at least as experienced by consumers.

Samtidig er det svært viktig å være oppmerksom på at dette måler husholdninger sin oppfattelse av inflasjon. Når det kommer til bedrifter, industrien, resten av samfunnet, så er det PPI som gjelder:

CPI is a measure of the total value of goods and services consumers have bought over a specified period, while PPI is a measure of inflation from the perspective of producers.

En kort oppsummering så langt:

**Tallet alle snakker om er year on year consumer price index: Hva kostet varene i fjor? CPI, Konsumprisindeksen. **

Tallet FED baserer seg på er personal expenditures index, excluding food and energy: Hva bruker husholdningene pengene på i år kontra i fjor, justert for endringer i avgiftsnivå, når vi ser bort fra prisendringer på mat og energi? Core PCE inflation - kjerneinflasjon.

Kostnadene for industrien - og dette er input til framtidig prissetting av varer er PPI - produsentprisindeksen.

Grovt sett kan man si at PPI - bedriftenes inflasjonsindeks (blå linje) viser hvordan inflasjonen skal bli, og de andre viser hvordan inflasjonen har vært. (leading / lagging indicators)

Noe som selvfølgelig gir følgende spørsmål - hvorfor kan man ikke gjøre det enkelt?

Hvorfor fokuserer ikke FED på PPI eller CPI men Core PCE?

  1. De fokuserer på den underliggende inflasjonen i samfunnet, så de ekskluderer svært volatile kategorier som mat og energi.
  2. De foretrekker å fokusere på den inflasjonen de kan påvirke. Mat og energipriser er mindre elastiske, og påvirkes av andre faktorer enn hva FED gjør med sine verktøy.
  3. De foretrekker en mer stabil inflasjonsmåling som tar hensyn til endring av forbrukeradferd (mindre biff, mer kylling).

Eller sagt på godt engelsk:

The FOMC focused on CPI inflation prior to 2000 but, after extensive analysis, changed to PCE inflation for three main reasons: The expenditure weights in the PCE can change as people substitute away from some goods and services toward others, the PCE includes more comprehensive coverage of goods and services, and historical PCE data can be revised (more than for seasonal factors only).

Veldig mange ord så langt, men hvis jeg skal forenkle: media fokuserer på CPI, FED fokuserer på core PCE, alle fokuserer for lite på PPI (som er ledende indikator fordi den måler bedrifters kostnader). Og forståsegpåere og analytikere som elsker oppmerksomhet kan kritisere både media og FED av uendelig mange årsaker fordi man er subjektivt uenige i hvordan de måler inflasjon. Noe som er irrelevant.

Det spiller nemlig ingen rolle hva inflasjonen “egentlig” er. Det som spiller en rolle er hvordan media snakker om det (som påvirker politikken), og hva slags beslutninger FED vil ta. Ikke hva zerohedge, northmantrader, eller JCP mener “egentlig” er korrekt. Og alle privatpersoner vil selvsagt ha sin subjektive oppfattelse om hvordan det påvirker akkurat dem - som ikke matcher resten av samfunnet, for vi er alle litt unike.

Men det betyr ikke at man ikke bør være oppmerksom på visse problemer måten man måler inflasjon har. Og jeg vil gå gjennom de jeg anser som viktigst. Men først - det er viktig å ha en forståelse for hva som betyr mest for inflasjonsmålingen i samfunnet:

Her er PCE den ytterste sirkelen, og CPI er sirkelen innenfor. Den viser hvordan forskjellige kategorier ikke matcher hverandre ved de forskjellige inflasjonsmålemetodene:

Som man ser er “housing” den suverent største kategorien. Men, hva skjer når man fjerner mat og energi? Vel, smarte som man er så framkommer ikke “energi” klart av denne visningen. Den er delvis innebygd i transport, og delvis i housing. Men totalt snakker vi om ett sted mellom 20%-25% av forbruk som man ser bort fra når man snakker om core inflation, eller kjerneinflasjon. Og ergo er housing enda viktigere i core inflation enn det ser ut som av bildet.

Med andre ord: ingenting betyr mer for offisiell inflasjonsstatistikk, og ergo hva FED vil gjøre i framtiden, enn “cost of housing.” Dvs, kostnad ved å bo. Og her har vi ett problem:

Udetonert inflasjonsbombe: Housing.

Housing, kostnad ved å bo, er vesentlig underrapportert i offisielle inflasjonstall.

image

Hva er dette? Jo, det er de forskjellige inflasjonskategoriene for “shelter” - dvs housing. Og tallet til høyre er prosentøkning fra mai 2021 til mai 2022. Og som man ser måler man 5.5% økning i inflasjon for shelter. Som er det aller viktigste for inflasjon. Men - det er noen spesielle tall her.

“Housing at school” har bare gått opp 1.6%. Noe som er bra, korrekt? Men andre versjoner av “lodging away from home” dvs hoteller moteller osv er opp 22%.

Så hva er problemet? Utleiepriser følger vel ikke hoteller, det er ikke det samme?

Dette er problemet:

https://www.apartmentlist.com/research/national-rent-data

Month-over-month rent growth holds steady with 1.3% increase; up 14.1% year-over-year.

De offisielle inflasjonstallene sier shelter/housing er opp5.5%. Utleiepriser er opp 14.1%. Utleiepriser var opp 17.5% i fjor, og de gikk opp kraftig hver måned i fjor helt til oktober. Ergo, når man måler year-on-year inflation - samme måned i år mot samme måned i fjor - så har man enda ikke tatt med utleieprisøkningen som i fjor var i juni, juli, august, og september. Eller at utleiepriser har gått opp 5.4% så langt i år, og at de normalt går opp til august/september før de faller resten av året.

Man har altså en situasjon hvor to ting er sanne:

  1. Massiv økning i utleiepriser er enda ikke bakt inn i de offisielle inflasjonstallene.
  2. Siden vi måler inflasjon primært mot samme måned året før, så vil utleiepriser fortsatt være svært høye de neste månedene i de offisielle inflasjonstallene. Uten at de dermed har bakt inn den reelle prisøkningen som har vært i samfunnet - som er enda høyere!

For utleie er det slik at leiekontrakter fornyes ikke samtidig. Noen har kontrakter for ett år, noen for to eller tre. Men, mange flytter når de ikke lenger har råd til å bo ett sted, så da får du effekten av at folk bor i dårligere bolig, samtidig som de betaler like mye eller mer for privilegiet. Eller de blir hjemløse, og sparer mye penger på det.

Hvorfor kan det skje? Jo, fordi det er massiv mangel på boliger i USA og hele boligmarkedet er fucked, og både demokrater og republikanere nekter å gjøre noe med problemet:

Jeg er ikke 100% enig i disse, men jeg er mye enig i det. Hvis jeg skal skrive om alt som er galt med boligmarkedet og utleiemarkedet i USA så blir det alene lenger enn dette innlegget. Men, kort sagt: det er fucked, det er ikke politisk vilje til å gjøre noe med problemet, og uansett er det ett ekstremt komplisert problem som er vanskelig å løse.

Men, dette er bare en del. Den andre delen av inflasjon for housing er home-owners-equivalent rent. Som i praksis er folk som eier bolig som svarer på spørsmålet “hva vil det koste å leie en bolig som din?” Og svaret lagger ofte virkeligheten massivt, fordi folk sjekker ikke leiepriser hver dag når de eier egen bolig - logisk nok.

Uansett - vi har en udetonert bombe i inflasjonstallene, og det er kostnad ved å bo. Med mindre vi får ett umiddelbart krakk, så ser jeg ikke hvordan det ikke skal drive inflasjonstallene videre opp de neste månedene. Minst til september eller oktober - og de inflasjonstallene får vi måneden etter, dvs oktober og november. Og selv det forutsetter at utleieprisene slutter å stige og helst faller. Og hvorfor skal de det? Vel… det er ikke lett å se at det skal skje av seg selv.

Men ser vi bort fra reelle priser, og ser på utleiepriser i inflasjonstall, så er det logisk at de bakes inn i inflasjonstallene når folk rullerer på kontraktene sine. Når huseiere endelig oppdager at kostnadene har gått opp. Og det er en prosess som foregår over flere år… gjerne opp mot 3 år. Så den prisøkningen vi har hatt i 2021 er ikke fullt priset inn i inflasjonstall før 2024…

Og husk at housing er den desidert største komponenten for inflasjonstall, uansett målemetode. Så hvis housing går opp, men inflasjon skal ned - hvordan skal det skje? Jo, da må priser på alt annet falle… men er det logisk hvis folk må betale mer for å leie, de må ha høyere lønninger for å betale husleie, de må ha større marginer i bedriften sin for å betale for bolig?

Mitt syn er at boligmarkedet i USA er fucked, og at dette er en vesentlig driver for inflasjonstallene, og vil fortsette å være det minst fram til oktober, men også deretter - helt til 2024 - med mindre man får ett stort fall i utleieprisene.

PPI - ledende indikator - vi er fucked (ikke skrevet ferdig).

Globalisering - reverseres - driver inflasjon opp (ikke skrevet ferdig)

Så hva kan man følge med på?
Gasbuddy
Spørreundersøkelser fra Gallup (hvordan ser amerikanere på økonomien).
Leiepriser.

Alt sier meg at inflasjonen skal være høy i hvert fall over sommeren, og sannsynligvis ut året.

30 Likes

Det er godt sagt. jeg har de siste 2 årene levd etter 4 mål som jeg gjør hver eneste dag før arbeidsdagen begynner. (om Morgenen skriver jeg ned hva jeg skal gjøre for hver kategori)
Jeg går igjenom disse 4 spørsmålenen:
Hva skal jeg gjøre for familie og venner i dag (skriver ned konkrete ting. ER kids på tannlegen, spør hvordan det gikk, skriv ned fotball kamper og ting som skjer på skole ETC så jeg vet.)

Hva skal jeg gjøre for buisnessen, tjene penger. Gå på jobb, Ringe og pushe lån rente, sjekke forsikringer, finne investeringer OSV.

Hva skal jeg gjøre for kroppen min. Jeg trenger hver dag og i dag skal jeg jogge 6 km, i morgen Styrke trening 100 armhevinger…

Siste er og Lære noe. Jeg leser lydbok, bok eller youtube minst 30 min hver dag og lærer ting. (ikke bare vås men alt fra Bok om prosjekledelse, bok om Finasiering, bok om dave ramsey, bok om atomic habits osv. Har lest bøkene jeg har på lydbok minst 3 ganger hver og nye etter hvert)

Som du sier alltid fokusere på og utvikle seg selv, lære mer, være bedre far/venn/mann, trene hver dag (uten helsen teller ingen ting noen ting, spise sunt). Det har fungert helt ekstremt for meg, alt har blitt bedre. Økonomien, jobben og jeg er sprekere enn på lenge og er tilbakers på ideal vekt.
Kan anbefales.

12 Likes

Enig, men den med forsikringer, renter etc. er ikke daglig akkurat. Der velger jeg å bruke litt mer tid én gang i kvartalet.

Akkurat lagt bak meg 15km, løping anbefales, vi er skapt for det!

(Beklager for Off-topic og snikskryt)

3 Likes

Jeg pleier ikke å ha inflasjon, men når jeg har det, har jeg 9,1%

6 Likes

Konge… Det er deilig og ha en lang løpetur på sommeren. (jeg sjekker ikke renter lenger for jeg har ikke mer lån :slight_smile: ) forsikring er og i boks etter LO favør og sr bank har levert bra i 2 år.
nå er det mer og forbedre selskapet mitt og selge mer…

3 Likes

Ikke noe sjokk i markedet enda iallefall.

Mennesker vil slå alle andre dyr (inkl. hester) i et løp over en lengre distanse (maraton++). Fun fact.

Det er en grunn til at vi er Apex predator.

1 Like

Det stemmer!

anbefaler denne ‎In Our Time: Homo erectus on Apple Podcasts

For de som måtte tro at styrke (ren) er viktigere enn løping😎

2 Likes

Hvorfor er ikke dette ett sjokk, noen med noen tanker om dette?

Det kommer jo på oversiden av estimatene hver gang. Ikke spesielt overraskende sånn sett.

1 Like

The market can stay irrelevant longer than you can stay solvent. :blush:

5 Likes

Trodde det var trappen opp, heisen ned som var greia?

1 Like

Kjøpte en Huawei P20 til 5000 kr i 2018 og en Samsung S21 FE til 5000 kr nå i 2022. Ingen av de er helt top of the line, men de er rimelig tilsvarende. Såååå, 0% inflasjon? :sweat_smile:

Jeg tenker man må bytte handlekurven etter det folk handler. Leste en lengre artikkel om det, og når man brukte den metoden gikk det stort sett greit an å regne tilbake fra dagens pris og finne tilsvarende pris for 20-30 år siden.

1 Like

Det er så fucked å ikke ha råd til å eie. Markedet tar alltid det du såvidt klarer å betale.

Det som kommer godt fram er at inflasjonenstallene kommer til å være høye langt framover. Husleien bruker tid på å slå inn.

2 Likes