Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hvordan få boligprisfall?

  • Bygge flere boliger (glem det, overregulert og treig saksprosess).
  • Få færre husholdninger (covid gjorde ikke jobben, vi trenger noe kraftigere).
  • Ingen har råd til å kjøpe boliger, og folk knekkes under rentebelastningen (folkeopprøret tvinger Norges Bank til å snu før det skjer).

Så… tja?

6 Likes

Her hvor jeg bor er tilbudet fryktelig lavt i forhold til etterspørsel.
Noen få dårlige tomter er ledige og noen få etableres snart til veldig høy pris. Og vi vet jo alle at det koster å bygge nytt i dag. Så prisfallet blir nok neppe ekstremt.

2 Likes

Jeg bor i Oslo. Det er masse rom for å bygge utrolig mange flere boliger, men det er også umulig å bygge flere boliger raskt. Fordi “vi må bevare, beskytte, trenere, og regulere.” Eller noe sånn.

6 Likes

In a news conference Tuesday, federal Bureau of Reclamation officials announced cuts to the yearly water allocation to Arizona and Nevada, as well as Mexico, which is also party to the compact. The bureau will withhold about 21 percent of Arizona’s yearly water allocation next year, as well as 8 percent of Nevada’s.

California will not see its allocation affected, and no immediate changes are planned for the Upper Basin.

Må jo le.

Nei er nok helt tilfeldig at California ikke mister noe vann :slight_smile:

2 Likes

@Defender Har du noen konkrete bjørne-produkter å anbefale? Enig i at det nevnte Nordnet-produktet har svakheter, men hvilke bedre alternativer finnes mtp spread, valutarisiko, kurtasje, mm. Spreaden på de ulike Nordnet-produktene varierer jo noe helt hinsides og samtlige rebalanseres vel daglig? Eller finnes det noen med mindre hyppig rebalansering?

1 Like

Har en søster som jobbet i plan for Oslo kommune. Halve problemet med regulering er at utbyggerne prøver å presse sitronen så sykt. I tillegg, så mangler de av og til basiskunnskaper for å bygge i en by. Bl.a håndtering av overflatevann (så det ikke blir flom hver gang det regner). Da blir det mange runder. Hun jobber nå på den andre siden av bordet og hjelper til med å få prosjekter bedre. Dvs løsninger som gir bedre bokvalitet og går gjennom regulering.

4 Likes
1 Like

Jeg brukte CMC markets når jeg tradet endel DAX og US indeks.
For retail er det nok det CMC ,IG eller Saxo som er det mest brukervennlige.

DAX hadde fra 1 punkt (kostnad) hos CMC, du finner alle priser på hjemmesidene deres.

Nå Bear marked rally er over?
Mye kan tyde på det.

Prøver forsiktig Bear Dax på nytt. Gikk på 50% tap sist :man_shrugging:t2:

1 Like

Krysser fingrene for det

Bear Heimstaden. Kan bli saftige revalueringer framover som spiser EK noe heftig.

2 Likes

Selv en klokke som står stille viser riktig to ganger i døgnet.

1 Like

Poenget er ikke Norge, men den trenden man allerede ser i andre land. Jeg tror heller ikke på noe mer enn en liten korreksjon i Norge.

En liten korreksjon = -10-15% ?

I så fall forsvinner hele egenkapitalen for enkelte hvis man tar med dok.avgift og meglerhonorar

1 Like

Det jeg ser fram til er alle backtradere som kryper frem fra stenene sine om børsen faller nedover igjen. JO jo det var helt ÅPENBAR shortemulighet osv, så du ikke den?

4 Likes
3 Likes

På ett eller annet tidspunkt strekker ikke lønna til lengre med galopperende priser og økte renter på lån som blir for store. Lønnsveksten henger aldri med for å dekke opp dette og med prisene vi har sett eksempler på i Oslo ved salg av dukkehus er det kanskje siste krampetrekning før det smeller ordentlig? Forrige finanskrise senket prisene i Norge med ca 12-13% mener jeg å ha lest, kan bli langt verre nå? Vi har en krig og kan få flere, strømkrise, matkrise, etterslep av problemene etter nedstengning rundt covid osv pluss ett enormt gjeldsberg som kan sprekke når som helst?

3 Likes

13,9% fra høyeste til laveste kvartal mener jeg å huske.

1 Like

Men er det noe forskjellig fra de som har vært permabear mens børsen har gått og gått i årevis?

Så lenge man ikke skaper seg så man blir nullet på bunnen. :slight_smile:

2 Likes

Forskjellen er vel at til sist kommer faktisk ulven, og landsbyboere som ikke lenger hører på gutten mister alle sauene sine.