Anti-rasismen vinner fram
For min del føler jeg det er noe helt annet å bruke rase, kjønn, osv som en del av en ansettelsesprosess, men når du blir sparket fra en jobb du har hatt fordi du er hvit (eller mann), så føles det annerledes. Men det er kanskje bare meg. Jeg kan forstå folk som syntes det er samme sak og enten ok eller like ille, men for meg er det en forskjell. “Du blir sparket fordi du er hvit” føles mer rasistisk for min del enn “vi ansatte den andre kandidaten fordi dere var omtrent like gode, og vi har en mangel på asiater/kvinner/homofile her som vi ønsker å gjøre noe med.”
Det er jo slik at man uansett har en situasjon hvor en person får en jobb i stedet for en annen pga noe som ikke er relatert til kompetanse eller egnethet, men før man er ansatt har man ikke noe forhold til arbeidsgiveren. Man har ingen kontrakter eller gjensidighet gående overhodet. Men etter at man er ansatt så føles det som om arbeidsgivere og arbeidstakere ikke burde fremme rasistisk diskriminering av arbeidstakerne. Og min tolkning er at det her er fagforeningen som har presset på for å få innført rasistisk diskriminering av hvite lærere.
I formildende retning må jeg da understreke at det er en overveldende majoritet av hvite lærere i fagforeningen som så vidt jeg kan forstå presser fram denne rasistiske diskrimineringen av hvite lærere
Uansett, interessant retning USA går på dette området. Nok en grunn til å være glad man ikke bor der for min del.