Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Politikk 2

Må for all del ikke gi strøm til eierne av ressursene, for vi er bare second class citizens. Våre tyske overlords er viktigere.

5 Likes


2 Likes

Noe av det beste som har skjedd Høyre de siste årene er at de tapte sist valg og kan bare holde kjeft og slippe unna mye av kritikken :slight_smile:

14 Likes

Alle oppfører seg som om strømkrise er et forbigående problem, men sannsynligheten for at det er noe som vil vedvare de neste 3-4 årene er ekstremt høy.
Strømstøtte som gir deg støtte ut i fra hvor mye strøm du bruker er jo litt håpløst siden et av målene er at nordmenn skal spare strøm. Gi alle over 18 år 20 000 kr cash istedenfor strømkompensasjon, så kan de som vil bruke det til å betale strømregningen mens andre kan bruke det til enøk tiltak

5 Likes

Høy. Her er det inflasjon på gang. Det løser vi med å dytte mer penger inn i systemet uten å gjøre noe med det fundamentale. Elementært.

3 Likes

Støttes. Jeg “trenger” gratis penger, og bruker ikke 20k i året på strøm.

Så lenge jeg får mer penger, så er det greit med inflasjon. Og den logikken styrer det meste tror jeg :slight_smile:

5 Likes
4 Likes

Skjønner ikke helt at strøm maset går fortsatt. 350kr i strøm+nettleie her for juli, det er jo ikke stress.

1 Like

:cold_face:

1 Like

kvm på boligen din og hvor i Norge bor du? :slight_smile:

PS: greit å være føre var, det er til vinteren det smeller om prisene holder seg :cold_face:

Ye, helt klart kjipt til vinteren, har vanligvis strømregning opp mot 1600 på vinteren i normalår, med strøm-støtten skal det veldig mye til å overgå det :slight_smile:

Kvm blir litt lite relevant siden leiligheten lekker som en sil og ikke har noen under seg til å varme opp. Så varme er helt klart det som trekker om vinteren. Oslo sentrum ish. :slight_smile:

1 Like

Jeg tenker på de med et flertall kids, stort hus, elbil osv. Blir uhyre dyrt for en familie som daglig skal vaske klær/dusje med mer.

Har selv en leilighet på 73kvm fra 2001, helt greit isolert. I juni 2021 så betalte jeg 360kr og juni i år 719kr. Har ingen kids men et kvinnfolk som elsker å vaske klær før vaskemaskin er full :stuck_out_tongue:

2 Likes

Man må være utenfor regjeringen for å tørre å fortelle sannheten:

" I et intervju med Klassekampen sier Giske tirsdag at det har vært en stor tabbe å koble Norge til det europeiske kraftmarkedet med ytterligere to overføringskabler. Han er kritisk til regjeringens planer om å bygge ut ny fornybar kraft i Norge før forholdet til utenlandseksporten er regulert.

– Om vi øker kraftproduksjonen med 5 eller 10 TWh ved å sette opp vindmøller på hvert nes, så vil ikke det påvirke prisen nevneverdig. Ny, fornybar kraft vil bare få prisen ned om du samtidig har en regulert utenlandshandel. Det er det som er poenget, sier Giske."

10 Likes

Frister å stemme rødt bare for trass :slight_smile:

4 Likes

For så vidt ikke optimalt, men farlig å klage på det :stuck_out_tongue: Jeg blir bare overrasket over hvor lite PC+Tv+matlaging+dusjing+klesvask+lys i en måned trekker. Helt vilt at 80% av strømregningen på vinteren er oppvarming her.

3 Likes

De som gjorde det og de som stemte SV på trass kan angre nå: LO-økonom skal hjelpe Støre med å stanse velferdsprofitørene | FriFagbevegelse

Norsk politikk, Velferdspolitikk | Helse-Norge har store utfordringer, og regjeringen utreder hvordan vi kan få færre verktøy i kassa (nettavisen.no)

Det er støtten til rødt og SV i den debatten som har ført dette frem. Avprivatisering av helsesektoren fra 2024-2026 en gang…

En stemme til Rødt/SV gjør dem i stand til å presse igjennom et-to av de syke forslagene sine i hestehandler. Og det er mest sannsynlig ikke det ene poenget deres man er enig i som blir pushet igjennom.

4 Likes

Skjønner ikke helt denne jeg da. Jeg tror heller ikke prisene vil komme stort ned på grunn av ny utbygging men jeg synes jo vi bør bygge ut ny kraft der det er greit å gjøre det. Egen forsyningssikkerhet vil jo uansett bli bedre med mer kraftproduksjon. Gjelder jo å sørge for at Norge også i fremtiden har overskudd av kraft.

Jeg er dog helt enig i at utenlandseksporten må reguleres. Men ser ingen grunn til at man skal vente på at det skjer før man bygger ut mer kraftproduksjon. Slik somling forsterker jo bare problemet.

2 Likes

Dersom bedrifter kan levere samme tjeneste til samme kostnad, gjør det ingen forskjell for brukerne.

Ta stykkprisingen, der tar private gjerne å tilbyr det som gir best timebetaling, ikke nødvendigvis det man trenger. For å unngå det, så må man legge opp til masse byråkrati for å håndtere offentlig-privat samarbeid. Det byråkratiet koster penger og hver gang de priser noe feil, så koster det penger.

Jeg har dog ikke noe i mot ideelle private organisasjoner som blir startet av de som ønsker å tilby en god tjeneste som markedet trenger. Ikke for å tjene mest mulig penger.

Her er jeg forsåvidt enig, men dette gjelder også hvis man stemmer på andre partier. Hvor mange i dag er det som er happy med at Høyre fikk pushet gjennom ACER? :thinking:

1 Like

Poenget er vel at vi bør ikke ofre Norsk natur for å kunne fortsette å tjene penger på strømeksport.

Det er vel en mistanke om at regjeringen vil bruke utbygging av mer vindmøller som påskudd til å slippe strengere kontroll med graden av eksport.

2 Likes

ACER er kjipt ja, det er dog vanskelig å se for seg at et annet valg ville blitt tatt av venstresiden med datagrunnlaget de hadde da. Dessverre var feilen i estimater og framsynthet lengre ned i departementene enn i valg av politisk parti. Men uansett er det Høyre sin feil og de bør klandres for det nå som vi vet hvordan det ble. Det er helt klart mest deres ansvar.

Tror dog Høyre ville taklet det økonomiske på en bedre måte enn AP/SP har gjort. Her er AP/SP alltid i etterkant, mens Høyre ville vært mer i forkant tror jeg. De håper jeg også ville tatt mer styring, men det får vi aldri vite om er sant eller ikke dessverre. Det positive er i det minste at Høyre kan regne og finne pragmatiske løsninger, mens dagens finansminister ikke har lest et ord av finans-pensum i sitt liv. Og derav ikke forstår mekanismene han styrer over, samt at hans landsmøte og SV-flokken som stikker han i siden er enda mindre kompetente. Selv om han hadde hatt gode forslag ville de blitt slått ned av eget parti eller SV.

1 Like