Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Mye lesing i helgen og en ting jeg liker er og se til bakers noen år og se hva som ble spådd da.

3 ting.

  1. USA sitt underskudd vil de bli bedre?,

Først USA under skudd: De har jo ikke gått i pluss på LEENGE… og forcast i 2015 var at det skulle vokse, men Ikke i nærheten av det vi ser nå. 2020 ente med - 3,2 trillioner og 2021 -2,8 trillioner. og nå ser det ut som -1 trillion (men det er estimate).
Spørsmålet er jo hvordan skal de klarer og redusere gjelden ?
Neppe…

Underskudd

  1. USA sin Gjeld
    Så har vi i 2018, en estimering av USA gjeld. Og som de skriver i infoen er at hvis det kommer en krise vil USA trykke penger som aldri før. Og gjett hva skjedde --Covid–
    Så vi vet jo at vi er i 2022 og Gjelden er nærmere 31 Trillioner… and growing…

Klarer USA og hindre gjelden vokser… Neppe…

image

https://www.bullionvault.com/gold-news/us-debt-121820181

3.Forbruk
Så la oss sette disse 2 tingene sammen og konklusjon. USA har ca 4 trillioner i income for 2021 (3,4 i 2020) og de bruker minimum 4,6T + renter + 1,6 trillion på div.
Men la oss se på renten. Hvis USA renten går til 2% = 620 billion 4% = 1,24 trillion 6% = 1,86 trillion… Vi ser jo fort at dette går til rett sør… Så renten kan ikke stige for mye de har ikke råd til.

Grunnen til og ta dette opp er fremtiden, hvor skal dette gå? hvordan skal de klarer og stoppe dette uten katastrofe, og kommer det en katastrofe, tenk på Volumene som trengs for og stoppe noe slik.
Jeg tror risk frem over er veldig stor. så sikre og bygge opp buffer og være forberedt på at dette er bare starten tror jeg er viktig.

Noen som har noen løsninger om hva som kan skje? Jeg lytter

image

Høy inflasjon i endel år for å bli kvitt noe av gjelden? :see_no_evil:

4 Likes

Tror ikke kapitaleierne finner seg i slikt, for enkelt å flytte på arbeidsplasser og automatisere bort. Må nok en drakamp til, det å hoodle gjeld/egenkapital framover blir prøvende 😮‍💨

1 Like

ja helt enig. Jeg tror og det at en av de neste nivåene for inflasjon er 4% vipps så er de snart on track igjen. vi får ikke hjelp av kina denne gangen. (i form av billig arbeidskraft)

Og da må vi kjøpe aksjer videre…

1 Like

Tok tilbake xact bear her: nå 10% flere andeler enn det jeg startet med inn i året vha tradingen

4 Likes
1 Like

Kan anbefale en tur innom Sveits i sommer. Etter det virker alt billig. :+1:

7 Likes

Hvordan er prisene der ? Eksempelvis en 1/2 liter øl på restaurant. Her i Norge ligger de vel mye rundt 100 kroner ?

Øl er ikke så galt, vanlig mat er 1,5-2,5 ganger prisen. 500-lapper føles å fungere som 200-lapper i Norge…:blush:

1 Like

11:11:07

TDN Direkt

Tysk fremtidsindeks viser at flertallet av investorene er negative til utsiktene for tysk økonomi

ZEW-fremtidsindeksen i Tyskland var minus 53,8 poeng i juli, sammenlignet med minus 28 poeng foregående måned.

På forhånd var det ventet en indeks på minus 38,3 poeng, ifølge Trading Economics.

Indeksen fremkommer ved at inntil 350 investorer og analytikere blir spurt om utsiktene for tysk økonomi det nærmeste halvåret. En positiv verdi indikerer at et flertall av økonomene er optimistiske med tanke på utsiktene, mens en negativ verdi indikerer at flertallet er negative.

Vurderingen av den nåværende situasjonen var minus 45,8 poeng i måneden, fra minus 27,6 poeng måneden før. Ventet var en indeks på minus 34,5 poeng.

Indeksen regnes for å være en ledende indikator for utviklingen i eurosonen fremover.

2 Likes

Snart vil 500-lapper føles å fungere som 200-lapper i Norge også.

2 Likes

Bruker dere ikke visa?

2 Likes

Det føltes faktisk slik sist jeg var og handlet, var ikke spreke greiene jeg fikk for 1200 lax.

Maten kan en selvfølgelig begrense, handle smartere etc.

Strømmen er vanskelig og gjøre noe med, spotprisen ligger nå på rundt 4 kroner ex avgifter og nettleie her i sørvest.

Nå stiger også rentene opp til normalt nivå, kommer vel en 0,5% til om ikke lenge.

Har selv levd et liv med relativt god økonomi, men føler nå at det er på tide og sette seg ned og sette opp et budsjett, noe som egentlig aldri har vært nødvendig for mitt vedkommende.

Med hus, hytte, bil og 2 barn er jeg en relativt gjennonsnitts person tatt alder på knappe 50 som har jobbet hardt hele livet med både vanlig arbeid og aksjer på si, noe jeg har tatt en pause fra på ubestemt tid.

Magefølelsen sier at en bør følge litt mer ned på hva pengene går til og ikke kjøpe unødvendige ting. Føler hele markedet og alt sitter med nervene i høyspenn.

10 Likes

Mange vil få en knalltøff høst/vinter. Ingen tvil om det.
Tipper vi vil få en restaurantdød først. Deretter vil andre følge på.

7 Likes

Restaurantbesøk er vel noe av det første en kutter ut. Jeg og kona var og spiste her om dagen kostet 600 inkl. 2 små flasker brus. Dette er en vanlig Indisk restaurant.

Gikk stripa bortover og kikket inn de litt dyrere sjappene, må si meg overrasket over hvor mye folk det var, ferietid tatt i betraktning. Vil tro neste sommer kan en nok halvere antall besøkende.

1 Like

Mitt inntrykk er at diagnosene på økonomien er for grovkornet og enkel. Det gjør at det er kun to typer medisin som foreskrives til pasienten - lav styringsrente for å skape vekst. Høy styringsrente for å dempe (pris)veksten.

Det er noe annet underliggende som er problemet. Vi i vesten har blitt vant med økt velstand der vi kan kjøpe amerikansk teknologi produsert billig i Kina og betalt med lånte penger. Industrien er flyttet ut av tidligere rike land til lavkostland, og med dem mange arbeidsplasser og “sunn økonomi”. Eksempel er Portugal som har vært et lavkostland i europa og tidligere var store på å produsere klær, sko, keramikk, porselen. Mye er flyttet ut, og det er ikke industri og arbeidsplasser for lavt utdannede igjen. Svaret på det er enda flere år på skolen og universitet som ikke produserer stort mer enn studiegjeld. Men bra for statistikkene da…

Kort sagt mener jeg at globaliseringen er problemet. Den har vært svært god for multinasjonale selskaper og aksjeeiere, men svært uheldig for vanlige arbeidsfolk og for nasjonalstatene. Globaliseringen har flyttet produksjon, verdiskapning, know-how til land med elendige standarder på de fleste områder. Det har vært en ulykke for miljøet og for vanlige folk. Og nå kommer regningen.

Jeg er pessimistisk for fremtiden, for jeg vet ikke hvordan dette kan ende godt. Sannsynlig vil denne perioden vi er i nå skape enda større forskjeller og kløfter i samfunnene. Mat og energikrisene vil øke migrasjonen - og de flykter ikke til Russland, Kina eller Saudi Arabia. Pensjoner som er låst inn i aksjefond vil forvitre. Lavtlønnjobber vil bli enda mer lavtlønn. Unge vil miste fremtidshåpet.

Medisinen er kanskje en veldig stor og bitter pille. Den er at vi forbrukere starter med å akseptere å betale det ting faktisk koster. Og i kostnaden er det anstendig lønn, pensjon og trygghet. Flytt produksjonen der den konsumeres - ikke sende fisk til Kina for å hente hjem fiskegrateng. Vi må slutte med “IKEA-metoden” der det ikke gjør noe om kvaliteten på varene er så-som-så. “Det er jo så billig uansett at vi kjøper bare ny om et år”.
Måten vi lever på nå er ikke bærekraftig verken økonomisk, miljømessig eller for helsen vår.

Men jeg tror nok at det blir mer av det samme der banker, pensjonskasser og firmaer skal reddes av skattepenger. Stimulans med å trykke penger med stadig mindre underliggende verdier. Og med det graver vi oss bare dypere ned.

14 Likes

Helt korrekt. Høy styringsrente vil være en katastrofe nå, ettersom prisveksten ikke skyldes økt etterspørsel eller en underliggende sterk økonomi.

Men jeg tviler på at de tomme dressene (og skjørtene) som har blitt plassert i Norges Bank hverken vil eller evner å tenke seg fram til dette.

3 Likes

Husker jeg var på tur i alpene. Først i Østerrike, så i Sveits. Betalte ganske nøyaktig dobbelt så mye for akkurat samme ting i Sveits.

… så hvis man vil til alpene, bare dra til Østerrike, så er det halv pris. Veldig hyggelige folk begge steder. :sunglasses:

3 Likes