Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Da svarer jeg med at desperate handlinger kommer fra desperate posisjoner. Jeg sier ikke hvem som er skyldig, jeg påpeker kun den andre siden enn den dere mest sannsynlig leser selv, og vestens forutintatte syn.

1 Like

Du tenker at Kina er den som tjener på hele greia?

Etter å ha diskutert litt med @h3nk1 så forstår jeg hva du siktet til her tror jeg @havana12, dvs at energipolitikken til vesten er ganske så fucked. Og at energipolitikken legger grunnlaget for industri og danner grunnlaget for velstand.

Verdt å kryssposte:

Der tar den tyske finansministeren opp at de burde beholde alle tre reaktorene og restarte to av de som er skrudd av.

… som for meg høres rimelig logisk ut, selv om det ikke gjør det for alle (nok?) tyskere?

4 Likes

Kikket igjennom intervjuet med han, men bet meg merke i beskyldningen om at USA selv stod for sabotasje av rørene. Dette begrunner han med data fra radar…

Det faktiske forholdet der er at ja, de var ute å fløy, men de var flere kilometer unna noen av gassledningene.

Det som også har kommet fram i ettertid var at Sverige hadde båter i nærheten av rørene i forkant av hendelsen. Av en eller annen grunn ble AIS slått av. Når den svenske båten så dukket opp igjen på AIS, var den i nærheten av Kaliningrad…

Så det har vært spekulasjoner om Svenskene har plukket opp noe og fulgt etter. På spørsmål har Svenskene respondert med “ingen kommentar”.

Og historisk sett er ikke dette første gang Russland sprenger sine egne rørledninger hvis det viser seg å være dem denne gang også :man_shrugging:

9 Likes

Kunne ikke sagt det bedre selv :grin:
Dette er siste vinteren Putler har noe som vesten trenger. Han er fucked og begynner å innse det selv. Vinteren blir tøff. Håper på børsfall. Så all-inn :wink:

2 Likes

Europa trenger energi fra Russland for å ikke få så høye energikostnader at industriproduksjon blir flyttet til f.eks. Kina som har billig kullkraft, billig olje/gass fra Russland, osv.

Det blir nok jobbet 24-7 i Europa for å løse opp den knuten innen neste vinter.

Altså, energi lager seg ikke selv, hvor er det du mener energien skal komme fra? :stuck_out_tongue:

EDIT, diskusjonen nå er litt på kanten av hva som passer i denne tråden, men det er høyst relevant, det er bare det at energipolitikken, høy inflasjon og Ukraina krigen henger veldig godt sammen.

Den samme Sachs som mente at Ukraina kom til å tape krigen og at sanksjoner ikke virker? Skikkelig ydmyk må jeg si…

6 Likes

Atomkraft, vannkraft, sol, vind, gass, olje,.,.,.,og effektivisering.
Mottaksanlegg for skip (LNG), .,.,.you name it.

1 Like

Atomkraft → det tar ti år å bygge nytt.
Vannkraft → hvor finnes dette som ikke allerede er godt utbygget? Alta kraftverk tok 5 år å bygge
Sol → Europa har allerede nok variabel kapasitet, mangler “basekapasitet”
Vind → Europa har allerede nok variabel kapasitet, mangler “basekapasitet”
Mottaksanlegg for skip (LNG) → Uten økt produksjon av gass fører dette bare til høyere priser

Det eneste punktet på den lista som faktisk kan gjøres noe med kortsiktig for Europa (som har effekt neste 12 mnd) er å få gjenstartet atomkraftverk som er nylig lagt ned og ikke legge ned flere.

… evt at Putin styrtes og gasseksport fra Russland starter opp igjen da.

1 Like

ADP sterkere enn ventet.

Det kan bli gjort en del på alle områder bare motivasjonen er sterk nok. Det er den nå. Vår cubanske venn (@havana12 ) tar feil.

1 Like

Der er jeg enig. Så det er faktisk godt mulig at atomkraftverkene i Tyskland ender opp med 5 i antallet i 2023.

Spørsmålet er om de politiske systemene i vesten er sterke nok. Man ser jo hvordan Russland fucker det til for seg selv. Ikke fordi de vil, men fordi hele systemet er korrupt og jævlig.

2 Likes

Interessant observasjon nå.
Futures ser ut til å midlertidig møte motstand på 20 EMA, mens 10 YR Treasury Note møter support på 20 EMA.

Følge med på noten om den klarer å lage en ny high. Foreløpig en gap opp i dag.

Bevegelsen på S&P skal testes. Siden nedturen i Januar har den aldri klart å bryte igjennom 20 EMA på første forsøk.

“Best signal is a failed signal”


5 Likes

Edit: begynte å svare ting her som burde vært tatt under Politikk tråden. Lar det ligge.

Jeg tar ikke en persons syn om fremtidig resultat av krigføring eller hvordan økonomiske sanksjoner ikke treffer der man ønsker, alt det er en egen diskusjon. Har ikke tid til å diskutere hvem som sa hva og hvorfor ting ble som det ble. Alt jeg sier er at han er kjent for å være genuin og blowa opp et syn som ikke er forenlig med vestlig verdier.

Det er utrolig fascinerende å se hvordan folk reagerer på å vri et narrativ. Det er en grunn til at nesten ingen her får til å trade begge veier, som feks @bamse aldri vil forstå seg på.

2 Likes

Du påstår at han er en ydmyk person, noe han ikke er.

Det finnes plenty av disse antivestlige personene som har et genuint hat mot vesten. Så at han mener US gjorde det er jo som forventet

4 Likes

Bamse har jo vært bear omtrent like lenge som deg. At han velger en annen risikoprofil og går i cash i stedet for i bear produkter er ikke noe jeg vil si er å ikke få til “å trade begge veier”.

2 Likes

Bamse har vel tradet litt han og truffet brukbart på bear rally. Fritt etter hukommelsen.

1 Like