Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Hørtes rart ut. Dette er når man sender Btc fra an adresse til en annen og ikke når det trades på en børs.
Binance har eksempelvis hatt null gebyr for de som kun trader Btc en god stund nå.

3 Likes

Der traff du godt (så langt). Imponerende Mr. @anon95652491 :mrs_claus: :laughing: Tror du vi skal helt ned til bunnen fra 13. oktober før det blir et rally som selges ned etter få dager, eller blir det ikke mer enn noen små bumper på vei over kanten av stupet til lavere bunner?

Dette fremstår relativt uinformert fra din side.

Firi er jo en mellommann (eller fasilitator) som har utgifter og et håp om fortjeneste og eiere som vil ha avkastning, selvsagt tar de gebyr.

Som sagt har jeg ikke undersøkt hva gebyrene er blant utenlandske aktører. Men jeg kikket nærmere på Firi, fordi jeg vurderer å kjøpe bitcoin i fremtiden dersom det faller til 9k eller lavere.

Det må være lov til å reagere på at gebyret er på 0,7% av hele handelsbeløpet UTEN noen maksgrense? Hvis dette er det vanlige hos alle som tilbyr handel med bitcoin, så er det virkelig ille synes jeg. Uten maksgrense så oppleves det gebyret av meg som å bli flådd.

1 Like

Er summen av kvalitet på tjenesten +vekslingskurs + gebyr du må slå sammen og vekte mot konkurrentene.

Har ikke så sterke meninger på det

1 Like

Lover ikke spesielt godt for kryptovalutaer, når gebyrene er såpass? På den andre siden, såvidt jeg vet skalerer de ned tilsvarende. Så det er fortsatt 0,7% ved 500 kr.

4 Likes

Så det er kryptovalutene det ikke lover godt for og ikke Firi altså?

Bruker hele verden Firi?
Er det ikke bare å bruke Binance hvor du kan trade BTC helt gratis uten fees?

Ellers på andre kryptoer så er vel 0,1% det meste du kan betale når man starter. Så blir det billigere jo mer man trader og billigere om man f.eks trader med BNB osv.

1 Like

Oljeselskapene (Equinor) har holdt OSE oppe pga høye olje og gasspriser.
Men nå er ikke prisene høye lenger.
Når ramler OSE ?



6 Likes

Markedet tror olje og gass skal holde seg høyt lenge antar jeg

1 Like

Krona har jo også svekket seg betraktelig.
Vil tro det utgjør en god del om man sammenligner med sist den var høy i 2014 f.eks.

Vil tro senest innen 4-6 uker. Ut i fra dagens weekly chart sammenlignet med 2006-2008 er høyre skulder ferdig dannet og halslinjen moden for å brytes når som helst - venter bare på første dårlige nyhet over nyåret. Chartet inneholder alle tegn på toppformasjon med klassiske store whipsaw- bevegelser i 2020- 2022.

Har også sett nærmere på Yara og Storebrand - de chartene innbyr til salg for å si det mildt. Klassiske toppformasjoner dannet der også, med distribuering fra proffene til amatørene på økt volum ved hver nedgang.

8 Likes

Nåværende nivå på nasdaq og spx er ganske kritisk. Det er lavt volum i disse dager så den nye lowen for året på nasdaq må tas med en klype salt, men det kan bli ganske stygt herfra om det ikke drar seg opp med positivt volum over nyåret.

2 Likes

Lukter big sell off på nyåret

4 Likes

Jeg liker Apple teknisk nå. Dette blir spennende. Nynner på en melodi; falleri og fallera :notes: :slight_smile:

1 Like

Tja. Jeg hadde ekstremt high conviction i november 2021 for hard landing i 2022 før noe bevegde seg. Var ikke måten på kritikk for hvor mye forvaltere hadde ropt tidligere år og blabla alt skulle opp- fordi når covid var ferdig så skulle økonomien boome. Vi går ut i 2022 med nasdaq -36%. Hvis et indeks nivå på nærmere -40% ikke er hardt så vet ikke jeg. Et av de styggeste fallene i historien for en indeks.

Ha dette i bakhodet;

Faller nasdaq -5% frem til februar, så er nasdaq helt flat 3 år tilbake til peak før covid. 1000 dager uten avkastning, ikke utbyttejustert. Det kan fint snakkes om verre 2023, det kan også gå ordentlig ille, men for de som ikke prøver å time markedet er det alltid flott med 3 års flat inngang. Dette er da tech og ikke spx. Hvis du tenker large cap tech fall er inngangen enda mer backwardlooking, tilbake til 2018.

7 Likes

Jepp, lukter er stort fall nært forestående

Samme med Microsoft, stygt chart.

1 Like

Det siste halvåret oppleves det som at noen ganger har bad news vært good news, og så har good news vært bad news, og perioder så har både bad news og good news vært bad news samtidig. Nå er vi igjen over på at good news er bad news, denne gangen i forbindelse med Kina:

…and that has dragged bond yields higher (along with inflation and growth anxiety from China’s re-opening), with the 30Y getting close to 4.00% once again…

So it seems China re-opening is now ‘bad’ news, like Zero-COVID was ‘bad’ news?

Her er litt mer snacks publisert i dag (fet skrift is my own doing):

Tesla shed another $14.05 on Tuesday, down 11.41% for the day. It is sitting on feeble support with weak support at $91.

On a market cap basis, this is one of the biggest plunges in history but there is no reason at all to think it stops here.

Siste avnsitt nedenfor var et virkelig artig poeng, gullkorn:

Technically speaking, the ARKK picture looks even worse. ARKK plunged 20.54% on Tuesday, crashing through what I recently labeled strong support as if it that support was dust in the air.

Now there is no monthly support for this sinking ship until the $16 level or so. Moreover, there is no fundamental reason to believe it will not drop that far.

TSLA is one of the ARK ETF’s biggest holdings. Ironically, ARKK is so bad that TSLA is one of its better holdings.

Enda en sak publisert i dag, men kanskje litt mindre fargerik, dog interessant:

This was much larger than the expected decline for this index. Note: Contract signings usually lead sales by about 45 to 60 days, so this would usually be for closed sales in December and January.

1 Like

Må ta med i beregningen at det aldri har vært så mye penger i sirkulasjon noensinne, som har bidratt til overkjøpte markeder “overalt”. Oppgangen tatt i betrakning, inflasjon /økte kostnader på viktige innsatsfaktorer, krig og deglobalisering så er fallet kanskje ikke så ille likevel? 40% ned ut fra en mer tradisjonell utvikling ville vært ille, men oppgangen vi har sett siste årene er alt annet en tradisjonell?

4 Likes

De store fallene har jo alltid kommet etter store oppgangen.

1 Like

Det er sant, men se på grafen over pengemengden i USA siste 50 årene, vi snakker eksponensiell vekst og en kurve som går nesten rett opp siste årene, en vekst basert på gjeld som nå blir bombardert med høye renter relativt til mengden gjeld.

1 Like