Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

DN i morgen:

bilde

bilde

5 Likes

Bra innlegg, men jeg er totalt uenig. Hele dette innlegget er basert på at du/fed mener at de selv foretrekker PCE, og core PCE.

En måneds CPI tall kan få verdens største indeks til å gappe opp eller ned opp mot 3-4% på enkelte månedlige tall, og ikke minst få 10/30 åringen til å gappe ned eller opp med 40 basispunkter, mens PCE så vidt klarer en range på 0,5-1% og kanskje 5 basispunkter i LT.
Fed styrer ikke den lange enden av kurven. Markedet styrer denne. Fed kan kun styre FFR.

Markedsaktørene vet at PCE er en uprøvd metode som fed bruker dersom de ikke får de tallene de ønsker fra CPI. PCE begynte man å se på i 1996.

Det gir lite mening å se på PCE som eksluderer mat og energi, når mat og energi er store deler av CPI økningen siste 2 år. Dersom “det vi ikke gidder å se på i cpi” stuper så er jo tilbudssiden delvis fikset.

Jeg husker godt vi diskuterte nøyaktig dette for ett år siden. Du mente for ett år siden at yoy effekten ville hjelpe og var i delvis transitory camp og skulle se an mot sommeren 2022. Jeg sa at yoy effekten ikke ville hjelpe fordi CPI ville komme inn heitere måned etter måned fordi det var 0 tightening, null forbedring å se og strukturelle problemer som du nå nevner i lønnsspiraler og housing.

Poenget er ikke hvem sa hva. Poenget er at vi har totalt byttet plass. Og vi ser ikke engang på samme indikator. Og det er fair. Men det er svært interessant at vi har så ulikt syn på det og det er viktig.

Det er bare å se fed funds futures.

9 Likes

Du har fokus på indeks kortsiktig og jeg står utenfor markedet og fokuserer på FED og hva jeg tror vil skje med realøkonomien mest. Ellers skrev jeg om housing og andre inflasjonsgreier i juli så er ingen nye tanker jeg har fått egentlig.

Jeg er mer på linje med @bamse og tenker inngang bullish i q2 kan være smart per i dag. Men det er lenge til og jeg skifter sikkert mening før den tid.

5 Likes

Hvordan ligger de an nå?

Dagens to lyspunkter så langt: Dollaren opp 1%, VIX opp 5,63%. Satser på at olja ikke klarer å klatre videre og at USA snur ned før åpning. Trenger et snarlig flashcrash for å bedre psyken. :slight_smile:

1 Like

Blir det full fest på us-indeksene idag? :relaxed: s&p 2% opp ved stenging?

Gudene skal vite. Men to siste dagene av året var det jo oppgang, så er ikke så oversolgt lenger, pluss dollaren stiger nå. Dog tiåringen faller, den sliter jeg mer med å tolke, men som regel er det vel positivt for aksjer, så det er jo litt dumt.

Dollar faller når yielden faller…
Dxy er opp pga eurodollar. 60% vekting. Yen er ned.
Alle tlt bevegelser etter 23 desember kan du bare stryke.
Markedsaktørene var på ferie, juniorer som var på jobb.
Bevegelsen i dag tok bare markedet tilbake til 23. desember.
Mye støy første uka.

5 Likes

Takk for info. (Edit: Stryker denne: “Ja, da blir det vel lav omsetning i USA i dag.” Ikke vet jeg når de store er tilbake fra ferie.) Når det gjelder taperne på Oslo børs gleder jeg meg bare til 6. januar er overstått, er jo da DNB sier det er best å selge nyttårsrakettene statistisk sett - satser på at taperne taper seg enda mer. Kan aldri bli billig nok når man er gjerrig og grisk.

Edit: Dersom Nasdaq i løpet av noen få dager klatrer mot 20 og 50 dager SMA, kjenner jeg at jeg er veldig fristet til å starte en liten bear ETF-posisjon, og så ta litt mer oppover til det snur. Vet ikke om jeg er sterk nok i psyken til å gjøre det, hardt psykisk å sitte gjennom dersom det blir et skikkelig bear rally. Mulig jeg gjør det nest-beste og blir sittende i cash.

1 Like

Regner med bra volum. Noen ønsket nok på et par dager ekstra med ferie, men de største aktørene blir indirekte tvunget på jobb. Store bevegelser i rebalansering tlt, eurusd eller indekser som dax +2,5% siste 2 dager og nasdaq +3,5% siste 3 tradingdager, samt tesla tall i går tvinger de fleste tilbake

5 Likes

Jeg har vurdert inngang i TLT lenge, men synes ikke det tekniske bildet forsvarer kjøp enda. Kanskje ved en higher high og trendendring?

Regner med yields vil begynne å falle når FED pauser eller øker mindre enn forventet? Mao. bør man vente til klarsignal for å kjøpe TLT? Tanker?

Det blir nok et spennende år 2023.

5 Likes

“Rentehevingene og inflasjonen har kanskje toppet ut, men det er fremdeles faresignaler for inntjeningen. Det er en realitet som er undervurdert, men som ikke lenger kan ignoreres. Utsiktene for inntjening har blitt verre de siste månedene”.

Fin artikkel. Jeg synes dette er et godt poeng, i kombinasjon med SPX chartet fra 2008 :slightly_smiling_face:

3 Likes

TLT er fortsatt veldig usikker. Jeg var mer sikker på +4,2% enn 3,7%.
Kursen var opp fra 90 til 110, ca +17% ved forrige retracement.
Regner med at du skal investere for å få med deg konveksiteten i prisstigning og ikke yield.

Det jeg ikke forstår meg på er hvorfor ikke flere investerer i high yield ETF ($HYG).

Yield to maturity på +8,5%. Snitt maturity = 5 år.
8,5% årlig avkastning kan fort vise seg å slå indeks kraftig de neste 5 årene.
For de som ikke skjønner så betyr det at dersom man holder bondsa til man får tilbakebetalt prinsipalen. Slår inflasjon så det suser.

Fordelt på 1200 amerikanske selskaper(ekstrem risk spread) med snitt credit rating BB.
Minner om at kreditorer står først i køen(etter staten) dersom økonomien skranter.

4 Likes

(jeg får ikke lest artikkelen, men overskrift og ingress sier nok)

I hvert fall en argumentasjon om at det skal bli noe fallende forbruk i Q1.

– Vi sparte opp ekstra buffer under pandemien, den er helt brukt opp for alle lønnsgrupper. Man er tilbake på samme sted som før pandemien og fortsetter å grave oss ned i oppsparte midler. Vi tærer på oppsparte midler for å holde et forbruk som fortsatt er betydelig høyere enn før pandemien.

2 Likes

Et lite tips, bruk Google sin cache på artikler i FA som er bak betalingsmur. De er ikke så teknisk avanserte hos Hegnar :slight_smile: Her er Google cache av første artikkelen du postet:

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:U2dHgJ9z3ssJ:https://www.finansavisen.no/makro/2023/01/03/7973381/olav-chen-i-storebrand-mener-analytikerne-bommer-grovt&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=no

7 Likes

Noen som har noen tanker om hvorfor det er så stort avvik på S&P vs Broker/Dealer index?

Sett litt tilbake i tid, og man kan noen ganger se at broker/dealer indexen beveger seg i forkant av S&P. Ikke hver gang. Men nok til at jeg blir nysgjerrig.

Vektingen er forskjellen antar jeg. “Equal-weighted” står det.

Så hvis de største selskapene drar ned indeks, så vil ikke det merkes like bra på denne. Og hvis folk dytter penger inn i mindre selskaper, så vil denne indeksen gå opp mens det knapt merkes på de mer kjente SPX og Nasdaq.

Ja, det er riktig. Antakelsen er at når FED pauser så vil rentene komme ned, og prisen på TLT gå opp hvis jeg har forstått instrumentet riktig.

+8.5% for HYG er nok bra det, men også større risk enn TLT slik jeg ser det, spesielt om man får mange konkurser fremover (til tross for snitt rating på BB).

Mulig dette hører hjemme i en generell spørsmålstråd. Men er det noen som kjenner til et greit verktøy for å sammenligne yield to maturity, duration, etc. for forskjellige obligasjonsfond?

8.5% annualisert til maturity virker, som havana12 påpeker, svært brukbart nå. Men HYG har vel òg en del durasjonsrisk. En strategi hvor en tror dette skal slå indeks er vel også implisitt en innrømmelse av at man ikke tror rentene skal ned med det første.