Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bearfest/2023 - Bank-krise etc.

Vi har da en makrotråd også.

Jeg er ikke i mot kritiske innlegg, men skulle ønske denne tråden hadde et sterkere fokus på å tjene penger på shorting, f.eks aksjetråder har, selv om det er et og annet negativt innlegg der (det er ok!)

2 Likes

Du er jo ikke fremmed for å komme med litt sleivspark om det digitale gullet, blir ikke det litt samme greia? :slightly_smiling_face:Jeg synes det ofte er greit med litt sleivspark og høyt under taket, men om man kommer med en kommentar som er dust så kan man jo gjerne utdype litt hvorfor i etterkant også slik at man får en diskusjon ut av det.

4 Likes

Har vel kanskje med at det stort sett har gått i indekser. Og siden det er snakk om indekser så blir det samtidig makro, politikk og alt annet som svinger markedet og indeksene. Når man da er på X antall utgave av bjørnetråden, så kan det bli vanskelig å snu tråden over til å fokusere på kun shorting.

Den ble vel i utgangspunktet startet før covid i påvente av hva som kunne skje pga. markedet føltes “toppish” ut. Men opprettholdt navnet bjørnetråden helt fra bunnen og hele veien opp. Var et par forsøk å endre navn når indeksene hadde gått 50%+ fra bunnen, men det var kortvarig. Så kom vel makrotråden og bulltråden i løpet av samme periode. Men de er det ikke like mye liv i. Da hovedtyngden av posting og relevante innlegg kommer i denne tråden.

Bjørnetråden har på en måte blitt markedstråden :man_shrugging:

7 Likes

Helt seriøst, det du skriver gir 0 mening.

Du ønsker shortideer samtidig som man ikke skal diskutere alt rundt det.
Da har du ikke skjønt at shorting er for svært erfarne tradere/investorer og må diskuteres/forklares at man har peiling på det. Det inkluderer dessverre haugevis av makro/energi/politikk/trades tråd

Igjen, helt seriøst, hvor mange shortideer prøver du å bidra med for andre annet enn “xact bear her er fin” eller “cash er bra?” for at noen skal få ideer på å tjene penger som short seller?
Mener du at du bidrar til det du mener tråden skal inneholde?

Jeg har gitt så mange shortideer at jeg vil tippe 100 shortideer siste 18 månedene, enten i form av pair trades som inkluderer shorter, intradag shorting eller bull trades som indirekte skriker at man ikke bør shorte.

Hvis du skal diskutere shorting og trades, skal man ikke snakke om “hvordan man kan tjene penger på bear” har gått i ettertid? Hvis ikke man forteller hvordan handlene har gått er det jo ikke vits å snakke om dem i utgangspunktet, og andre skjønner heller ikke når tradesa stopper.

Det du ber om er motstridende

13 Likes

Det er snakk om grader og ikke absolutte regler. Litt mer fokus på tema og litt mindre navlebeskuende innlegg om fugl og fisk tror jeg tråden hadde vært tjent med. Men jeg lar det ligge der. Tror alle har fått sagt sitt om dette nå.

Synes du er en av de som poster on topic forresten

2 Likes

Skal jeg være ærlig så savner jeg gamle-Holms med beibi-porteføljen, men skjønner at han synes det er for tidlig å være bull.

Good times!

1 Like

Når jeg er bull kommer du til å savne bear holmes for da er alle dere bear

6 Likes

Vær glad for alle interaksjoner du får på tråden og . Det er bare bra for forumet og alle jo flere som skriver. Det er nok av folk som bare leser. En melding utløser en ny og plutselig får vi et argument man kan dra nytte av eller som snur diskusjonen i en plutselig konstruktiv retning.

Det er noe av det jeg liker med gjengen som alltid har vært her. At det både er litt takhøyde for at man må spole forbi noen rants av og til, som forøvrig også kan være underholdende, men ofte kommer det både gullkorn og veldig godt presenterte innlegg som gir god dybde og innsikt som følge av noe noen andre starter.

Flott å se noen nye navn i det siste og.

13 Likes

Ganske vilt å tenke på at den norske krona har halvert seg mot dollaren siden 2008. Den svekker seg uansett. Svekket seg når rentene i Norge var høyere enn i USA, høy oljpris har hjulpet lite langsiktig. Selv når FED trykket penger som fulle sjømenn så svekker NOK seg mot USD.
Investorene er livredde for å hodle NOK ser det ut som.

3 Likes

Ikke så rart da NB ikke viser noen vilje til å forsvare kronen.

1 Like

Tja, man skulle jo tro at en del faktorer som nevnt over skulle gjøre kronen mer attraktiv, selv uten manipulering fra sentralbanken, men det ser ikke ut som valutaspekulanter ønsker den.

Så det må jo være en grunn til at valutaekspertene bommer hele tiden. Det er nok andre krefter i sving i det markedet der enn man skulle tro.

Må vi ikke selge sinnsykt med norske kroner for å få inn oljeinntektene som er i dollar da? Med høye gass og oljepriser blir det desto mer salg av norske kroner.

1 Like

Viss oljeinntektene er i dollar som du skriver. Da selger man vel dollar og kjøper kroner?
Hvorfor må man selge kroner dersom inntektene er i USD?

Oljeselskapene må vel også betale skatt i NOK. De må altså kjøpe NOK for å betale skatten.

Så veksles det selvsagt om i etterkant til USD så oljefondet kan investere.

1 Like

Litt misforståelser her.

Norges Bank har fra oppdrag fra finanstilsynet av å være utførende part for transaksjonene rundt oljefondet som igjen er på vegne av den norske stat.

Slik det er per 2023 er det størsteparten NOK- inntekter. Det er f.eks Equinor eller Aker BP som får inntekter i dollar, og betaler skatt i NOK til staten. SDØE som driver med utvinningstillatelser, eier rør og anlegg får inntekter i flere valutaer.

Fondsmidlene til statens pensjonsfond utland aka oljefondet investerer kun i utenlandsk valuta og utenlandske assets. I Norge har vi et underskudd på statsbudsjettet som dekkes av oljefondet i tråd med handlingsregelen.

Dersom de estimerte inntektene fra skatt&utbytter er høyere eller lavere enn det vi vi tar ut fra oljefondet, så skal norges bank overføre valuta til eller fra oljefondet. Er oljeinntektene høyere enn underskuddet, så må man selge NOK(kjøper valuta som man kan investere med). Tilsvarende, om oljeinntektene for året er lavere enn budsjettert underskudd, så må norges bank kjøpe NOK(selge utenlandsk valuta/assets) for å dekke underskuddet. Så overføres kronene til staten som de bruker på fastlandsøkonomien.

6 Likes

Dollaren gnager seg forbi 50 dagers snitt, 10-åringen stiger mye, 2-åringen snart tilbake på novembertoppen.

Indeksene omtrent upåvirket, krypto pumper.

Hva er din tolkning av dette @havana12 , fullstendig frakoblet fra realiteter og fundament eller ser man forbi alt dette?

1 Like

Retail sales kraftig opp. Om inflasjonen forblir under kontroll, snakker man om at det knapt blir noen resesjon? Synes datapunktene spriker i flere ulike retninger. Er “gode” nyheter “godt” nytt igjen?

image

Føler makro har blitt slik.

1 Like

Datapunktene spriker like mye som “ekspertene” for tiden; det krystalliserer seg etterhvert to syn; makro/datadrevet eller markedsdrevet. Førstnevnte vil hevde at makro vil slå til - problemet med dette synet er timing. Det er bare å gå tilbake i tråden og se alle dataene og chartene som er presentert som holdepunkter for en større korreksjon, som pr.d.d. ikke har materialisert seg.
(Ja, man har hatt en korreksjon og er kanskje fremdeles i en korreksjon, men dette er ikke krakket som mange spår / har spådd). Dette gjelder ikke bare her, men mange fondsforvaltere og økonomer.

Det andre markedsdrevne synet bryr seg ikke om makro men ser på price action og news events.
Price action er kongen i min verden, makro er interessant fra et teoretisk perspektiv, men jeg sliter med å bruke data som baserer seg på endringer over store tidsperioder til å foreta beslutninger som har sikt 1-3 måneder frem i tid. Kanskje det ikke er forenlig rett og slett.

Konklusjonen er at jeg fortsetter å forholde meg agnostisk fremfor utpreget bull eller bear.

4 Likes

Det tror jeg gjelder de fleste. Stop loss er en fin ting for å ikke sitte på med hvis det knekker. Har ikke det helt inne selv…

1 Like

Warehouses and distribution centers are pushing rates higher, with U.S. storage prices up 1.4% month-over-month and nearly 11% year-over-year.

An inventory glut will impact consumer prices, with the latest consumer price index data due out Tuesday.

Charges to use cargo containers as temporary warehouse space are going to explode in the coming quarters, according to one port and intermodal expert.
From construction to retail, key sectors of the economy expect pricing pressure to remain

As the markets prepare for the latest consumer price index data to be released on Tuesday, logistics managers are warning of a persistent source of inflation in the supply chain and saying consumers should be ready for the effect it will have on their wallets.

Lagrene er fulle så prisene på varer blir lempet over på forbruker.
Kortvarig glede denne økningen i retail sales.
Hvor mye blir solgt med tap?
Er jo salg overalt.

2 Likes

Insidere lemper ut

2 Likes