Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Rentenivåer i USA:


Hvis man mener, som jeg gjør, at markedet i hovedsak drives av pengepolitikken, så hadde man stigende rente og kontraksjonær pengepolitikk fra ca 1965 til ca 1980 (ca toppen på Shiller PE Ratio til bunnen rett etter 1980). Så har man hatt ekspansjonær pengepolitikk siden den gang - og siden finanskrisen i tillegg til lav rente hatt QE.

FED forteller oss at de skal fortsette med ekspansjonær pengepolitikk enn så lenge. Rente på ca null, og balansen hos FED skal øke med $120 billioner månedlig - $1 440 billioner årlig (eller $1,44 trillion på godt engelsk). Legger vi til grunn en valutakurs på 8,5kr / USD så øker balansen til FED med over 1 billion NOK i måneden, over 12 billioner NOK i året. Penger som dyttes inn i finansmarkedene. Og husk, den europeiske sentralbanken har også en ekspansjonær pengepolitikk.

Gitt denne virkeligheten inntil videre så er mitt spørsmål - hvordan kan man bry seg om historisk verdsettelse? At noe er såkalt dyrt? Alt er jo dyrt! Eiendom, aksjer, whatever.

Skrev dette i mai i fjor, og er fortsatt hva jeg tror driver markedet. Eneste forskjellen er vel at jeg i fjor seriøst trodde de ville vurdere negative renter og ikke var helt overbevist om teorien, mens nå er jeg overbevist, og tenker jeg de heller holder renta rundt null og øker QE framfor negativ rente.

Men skulle de stramme inn, selvsagt vil boblen krasje umiddelbart.

10 Likes

Jcp for president

2 Likes

Det er de jo også klar over, men ikke klar for. Ergo, ingen store bevegelser.

1 Like

Man må jo også være klar over at politikerne kan stramme inn.

I praksis ved at republikanerne ved mellomvalget neste år får flertall i huset / senatet og saboterer for Biden, eller at demokratene får ett stort flertall og innfører massive skatteøkninger.

1 Like

Den vanlige responsen på det er å tømme selskapene for penger og vente til skatten er lavere før de tar ut.

Høres mindre risky ut å øke skatter enn å øke renten.

1 Like

Man kan i lengden ikke bygge høyere og høyere korthus som ikke tåler noe så hverdagslig som høyere rente. Dette har gått greit så lenge fordi inflasjonen har vært så lav inntil nå.

Renten kan ikke settes for høyt for raskt med de ekstraordinære konsekvensene som nå vil dukke opp. Men man kan heller ikke ignorere et så grunnleggende problem som definerer FEDs rolle. Man kan derfor øke renten såpass at det biter noe på inflasjonen. Så får man heller bruke lengre tid enn den korte sjokkbehandlingen på 80-tallet.

Jeg tror heller ikke at kreditorene blir sittende rolig å se på at gjelden blir spist opp av inflasjon. De vil sette opp renten og/eller ikke innvilge så mye nye kreditt. Det siste kan ingen overse.

1 Like

Det er det som er utfordringen. USA og andre land har reddet verden for en total katastrofe, hvorfor skulle de gi seg nå, de kommer til og fortsette i mange år til. Men ting er fortsatt høyt og vi bør være varsomme så gå fra all inn til litt mindre risk som fond og div i stedet for enkelt aksjer er mitt stall tips.
At vi blir som Japan… kanskje men da er vi alle is samme båt i maaaange år, og klarer vi og shorte og tjene noen kroner så er det like mye flaks og gambling som alt annet,

Det går jo opp i opp da. Prisstigningen gjør at det totale lånebehov vil holde seg konstant (minst).

Ja, etterspørselen etter kreditt går opp. Men mindre interesse på tilbudssiden vil tvinge renten opp.

Så kan FED kjøpe opp gjeld i enda større tempo for å manipulere forholdet mellom tilbud og etterspørsel i enda større grad, men ikke i lengden.

Det interessante spørsmålet er da om man lar renten gå opp, og i så fall hvor høyt, før FED massivt øker QE.

Mitt bullscenario for markedet fra dette nivået er basert på at demokratene skal kjøre større budsjettunderskudd i USA i flere år framover, og at FED tvinges til å kjøre på med lav rente og enda mer QE.

Da bygger du et korthus. Du må ta tak i problemer, ikke bare gjemme dem under teppet.

2 Likes

Jeg er helt enig. Men det er fortsatt hva jeg tror fort vil skje.

1 Like

Den skjønner jeg. Det gir mening. Men det er en viktig forskjell på amerikanske politikere og FED. De første er avhengig av popularitet for å bli gjenvalgt, FED er helt uavhengig og kan gjøre hva som er faglig forsvarlig å gjøre.

1 Like

Temmelig naivt å tro dette.

1 Like

Jeg mener FED må forholde seg til virkeligheten, og virkeligheten dikteres av politikerne som er folkevalgt - ergo folket, indirekte. Ja, de må ta faglige valg - men de opererer ikke i en boble.

I fjor var de gjentatte ganger ute rundt sommer/høst i USA og sa at politikerne måtte vedta mer støttepakker, noe som ikke skjedde. Som en konsekvens måtte FED gjøre mer tror jeg. På samme måte, hvis demokratene får flertall nok til å øke budsjettunderskuddet i flere år framover ved å vinne mellomvalget neste år, så kan FED bli satt i en veldig vanskelig situasjon - og da kan det være veldig fristende å utsette problemet i noen år til.

1 Like

FED er ikke inne i noen boble fordi de blir styrt av sitt mandat der inflasjonsmålet er helt sentralt. Dette mandatet ble formulert i forrige århundre og ble justert noe i fjor. Men FED er altså suverene til å gjøre det de må for å innfri mandatet.

Du skal veldig lang tilbake i tid for å finne at FED ikke har gjort jobben sin. De senere årene har jobben vært å unngå resesjoner som følge av pandemi, finanskrise osv. Jobben har vært ganske grei å utføre fordi inflasjonen har vært så lav. De er altså ikke blitt satt på prøve. Før nå.

3 Likes

Enda en boks man kan krysse av i serien “parametere som sier en korreksjon er nært forestående”:

… men hey, money printer says what? :sweat_smile:
Nå håper jeg på arbeidsmarkedstall rundt millionen (og håper julenissen også finnes :roll_eyes:)

2 Likes

Litt ned i dag? Føles som at børsene synger på siste verset nå

June 29 (Reuters) - A “very optimistic” Federal Reserve Governor Christopher Waller on Tuesday said the U.S. central bank may need to start dialing down its massive asset purchase program as soon as this year to allow the option of raising interest rates by late next year.

Edit: ja @holmes - fin bjørneuke så langt. Er spent på Opec møtet i morgen og jobbtall fredag.
Håper begge deler er bearish men kan slå ut bullish også. Må bare følge med :slight_smile:

3 Likes

image

4 Likes