Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Black Week | Black Friday | Cyber Monday | 2020)

Nah, gjengen som har 200meter banen på skurve er litt. meeeh.

Er en langdistansebane i egersund. Tror du klarer opp mot 1900 meter der.

Imponerande @Nocturne vad du gräver och ordnar under denna tid. :+1: Och för er som är intresserad av rymden ref teleskop är AAC Clyde Space ett intressant sällskap. Vi är två svenskar här på forumet som pröver att uppdatera tråden så gott vi kan. God Helg

4 Likes

For dere som ikke har sjekket radon i boligen, og heller ikke har mekanisk ventilasjon, så anbefales Airthings Wave Plus, Elkjøp har den til god pris nå.
Hos oss var både luftbårne kjemikalier og CO2 nivå høyt, mer lufting må til.

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/radonmaler-og-luftkvalitetsmaler/21413/airthings-wave-plus-luftkvalitetsmaler

4 Likes

Jeg ble litt revet med da jeg kjøpte meg ny mac pro m1 på elkjøp og kjøpte ny PC-monitor samtidig. Nå når jeg har fått litt tid til å studere dette litt nærmere, ser jeg jo at det er mer en gamingmonitor jeg har kjøpt, og det er kanskje ikke det jeg trenger aller mest (Odyssey C27G55 27" til rundt 2,5). Jeg kan jo alltids selge den igjen, men det jeg lurer på er hva slags skjerm som anbefales til mer kontor/bilderedigering/film-bruk nå rundt samme pris? Gjerne 32"

Perfekt, takker!

Fanken, ble for treg på avtrekkeren her. Hadde bestemt med for å kjøpe denne, men nå finner jeg den ikke på tilbud noe sted lenger…

https://www.elkjop.no/product/tv-og-bilde/tv/205843/samsung-55-q70t-4k-uhd-qled-smart-tv-qe55q70tat

eller sjekk her, hvor det alltid er på tilbud.


søk på Bitdefender…

Til denne maskinen ville jeg kjøpt en skjerm med USB-C da du får både lading og bildeoverføring i en og samme kabel. Om du skal redigere bilder og video ville jeg også gått for en 4k-skjerm.

Takk! Har du erfaring med noen spesifikke? Jeg har en hub med usb-c til lader, usb-porter og skjermtilkobling, men åpen for å få forslag fra noen med god erfaring. Gjerne konkrete eksempler. Helst ikke for dyr om mulig

3 år gammel artikkel. Er de best fremdeles?

Og hvordan vet du om antivirusprogrammet er bra om du aldri har noe trøbbel?

Fair enough, oppdatert lenke med en ny en:

Her er både ebtalte og gratis versjoner inkludert!

Generelt:
Antivirus er mer enn bare antivirus, ofte er det brannmurer, malware og andre funksjoner den tilbyr i samme pakke. Førstehjelp mot å beskytte seg er å aldri besøke “lyskye” websider og klikke på lenker eller åpne e-poster du ikke er sikker på hvem har sendt. Noen ganger kan dine kjente websider bli infisert, og vipps, så er du “smittet” på måter jeg forstår mindre av.

Mange vil unngå problemer lenge, men hvis en først “treffer blink” og er uheldig, så kan du miste alt på enheten din, og må starte på nytt, så ta alltid backup! Backup bør etter min mening ikke ha nettverksadgang så det ikke kan infisieres sammens med hoved PC/Mac. I dagens samfunn så er ransomware et stadig større problem hører jeg, hvor hackere krever penger for å gi deg tilgang til din egen informasjon igjen. Har opplevd det selv, men klarte å lure fellen med litt kreativitet, den gangen i det minste.

Ulemper med antivirus: Noen av de tyngste programmene kan senke farten på PCen din til tider når den søker, oppdaterer eller jobber med det den har som oppgave. Noen av programmene vet jeg har mindre effekt på PC, ikke oppdatert på hvilke som er bra og ikke her per i dag. Noen andre som har erfaringer siste 1-2 årene med aktører?

1 Like

er bare 100m på skytesenteret , elektroniske skiver etc. men Jæren Skytterklubb leier vell noe av sokndal som de bruker til langhold, mener du kan skyte 500-1800 og gjerne lengre der ja, driver og melder meg inn selv men er ikke så mye aktivitet dert tror jeg, hjemmesiden er vertfall barebone

Det i egersund er en gammel DFS bane. Den er vel egentlig kun 1000 meter. Men du kan legge deg i en skråning på feil side av veien og skyte lengre .p

Trodde skytesenteret var 200. Jaja. Forsvaret har 200meter bane på Hanafjellet om man har tilgang der.

Hold deg til finsk cybersecurity du!:slight_smile:
Bitdefender er romensk, greit å holde seg i Norden mener ialf jeg.

Total pakken har VPN (mobil og for PC), antivirus, passordmanager, mobilsikkerhet, Identity protection (du registrerer epost adressen din og F-Secure crawler åpne databaser etter hvor adressene din er funnet, og tilhørende passord du har brukt på nettstedene som er hacket).
Ergo mange viktige sikkerhetsfunksjoner utover antivirus som du ikke får hos de andre, på toppen har du norsk support.

Bla.a Edward Snowden nevnte F-Secure som en av de få sikkerhetsselskapene i verden han ville satt sin tillit til. :wink: Rett og slett fordi de er fra Finland og pga deres nøytralitet.

De er større og har bedre reputation enn bitdefender, dvs. større datagrunnlag for deteksjoner og bedre kompetanse i form av konsulentsikkerhet osv.
Reflekteres i en del seriøse tester ala AV-test og ikke tulletester som nettavisen o.l.

Har selv brukt bitdefender internet security i litt over 3 år og liker veldig godt at den kjører i bakgrunnen uten å forstyrre mye som en del andre software gjør. De har også rask tilgjengelig chat support. I forhold til hit rate og slikt så skal jeg ikke begi meg ut på noe særlig, men ser ut til at Bitdefender kommer også bra ut på beskyttelse i internasjonale tester.

@brutal har du noe referanse på at Snowden har sagt at f-secure er at av de få selskapene har stoler på?

1 Like

Primært er så og si alt av konsumer sikkerhetsprogramvare i dag skybasert og kjører få prosesser som forstyrrer lokalt på maskinen. Det er også tryggere i form av oppdateringer og vanskeligere for angripere å reverse teste noe. Få av disse har ytelsesproblemer slik som for 10 år siden.
Årstestene til AV test vil være bra guidance for deteksjonskapasitet overall, men mnd til mnd er det stor variasjon og ikke noe man burde vektlegge.

Prøvde å google for å finne igjen, CEO Samu Konttinen hos F-Secure interviewet selveste.
Usikker på om det noensinne ble lagt ut, ei heller om det var ordrett, så man får ta det med en klype salt. Det var flere år siden ifbm. med leaks.

https://www.goodnewsfinland.com/feature/online-security-is-f-secure-s-business/ - er det nærmeste jeg fant ved kjapt søk omkring tematikken.

Poenget mitt med å anbefale F-Secure er basert på hvem man ønsker å stole på ifht. sine data og hvilken tilleggsfunskjoner man får med som feks. VPN man får med i pakken (like viktig som antivirusen hvis man kobler seg på ukjente nettverk).
Kan godt være selskaper fra østen tar personvern på høyeste alvor, men Finland er ihvertfall for meg nært og kjært.
Samt at de også er kjent for å være veldig gode på personvern. Som er viktig når potensielt filene dine skal lastes opp i deres sky for testing i «sandbox». :slight_smile:

1 Like

Takk for svar :slight_smile: Bare ser at de ikke kommer så veldig bra ut når det gjelder resultater på test fra Tech Radar, samt en del andre internasjonale reviews så havner de gjerne mer mot midten. Nedenfor er utdrag fra techradar sin analyse.

image

https://www.techradar.com/reviews/f-secure-2020-antivirus-solutions#:~:text=Final%20verdict,difficult%20to%20recommend%20right%20now.

1 Like

I fare for at dette blir en sikkerhetstråd så legger jeg denne død etter dette svaret. :slight_smile:
Men ville ikke lest meg i hjel på de testene der. De blir ofte «fundet» av leverandørene, og mange er skrevet av journalister som ikke har benchmarket ordentlig. Det krever ekstremt med tid for å skape en seriøs sammenligning. AV-test er en av de bedre, og de er uavhengige de tester hver enkelt program mot millioner av malware i lab.

Jeg kjører F-Secure selv, og det som står der er direkte feil ref URL blokkering:

«Vulnerable against malware», er også en alt for vag og generell påstand uten å begrunne det.
Blir som å skrive at «Mercedesen ikke går fort».
Flere tester vil vise det motsatte også.

Hvis man har antivirus, men likevel trykker på en phishing link, eller man kobler seg opp på ukjente nettverk, så trenger man annen programvare som bla.a EDR og VPN.
Antivirus er kun en liten del av pakken, derfor må man se på helheten av hva man kjøper. :slight_smile:

Uansett hva man velger gjør man lurt i å investere i antivirus! Så er mitt råd at man burde kjøpe hos en leverandør man stoler på, om det er Kaspersky fra Russland, F-Secure fra Finland eller McAfee fra USA, får bli opp til hver enkelt.

3 Likes

Er det mange desperate nettbutikker for tiden?

Har aldri opplevd å få så mye mas fra flere butikker på SMS og mail som minner meg om hvilke fantastiske tilbud de har og hvor kort tid det er til mine gyldne anledninger renner ut i sanden. Både Jula, Sonos, Hifi-klubben m.fl.

Synes generelt det er lite som frister utover en kost jeg kjøpte til husvask. Min bedre halvdel ymtet frempå at det viste bare alderen…

2 Likes

Det har vært ekstremt mye i år ja, enig i det. Kan ha noe med alle stedene man har valgt ja til reklame for å få kundefordeler? :thinking:

1 Like