Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Black Week | Black Friday | Cyber Monday | 2020)

Har som nevnt en meget god sentralstøvsuger, men roboten og den nye gjør samme nytten og er langt mer brukervennlig. Joda, det kommer luft ut av dem, men roboten er mye nøyere enn mennesker klarer med en sentralstøvsuger og har allergisikre filtere som ikke slipper støvet ut igjen.

Roboten tar store deler av huset og går automatisk hver dag når vi er på jobb. Alltid rene gulv.

Hadde aldri gått for sentralstøvsuger i et nytt hjem. Man kan støvsuge meget nøye for “hånd” og slippe roboten løs og den tar likevel opp mye støv.

1 Like

Robotstøvesuger er fint, men kan aldri bli mer enn et supplement. Uansett hvor gode filtre så kommer det alltid endel finstøv igjennom, du må også huske å skifte dem ofte.

Og gulv blir ikke rene av støvsuging, de blir støvfrie… da må det mopping til i tillegg!

:wink:

Edit: I Norge oppholder vi oss mye innendørs, da er inneklima svært viktig. Sentralstøvsuger og aktiv/balansert ventilasjon er to av de mest avgjørende midlene en har for å oppnå dette!

3 Likes

Skal en robot støvsuge så må den også blåse ut luft igjen, den luften vil virvle opp/rundt støv i rommet.
Når det kommer til plenklipping er derimot robot super.

2 Likes

Ikke uenig, men poenget var at ingen av delene er gode nok alene. Du kan bruke sentralstøvsuger så mye du vil, men det er likevel mye som ikke blir med som roboten tar.

Men nok støy her fra min del.

Har du noe erfaring med luftrenser ?

1 Like

Min Roborock støvsuger har med seg mopp også den altså :slight_smile: Noen 100% fullverdig vask blir det vel kanskje ikke men jeg er faktisk positivt overrasket.
Fordelen med robotstøvsugere er vel at de støvsuger/vasker langt oftere enn de fleste gidder. Så kan man heller dra over skikkelig i blant.

8 Likes

Nei dessverre, ikke annet enn at vi har noen sånne små støvbrennere. Usikker på om de har noen målbar effekt.

Et annet godt tiltak for inneklima er luftfuktere på vinter og våren. Bra for både folk og huset (parkett, møbler, etc)!

For dere som vil ha robotstøvsuger så hadde TV2 hjelper deg test av slike i går, sikkert verdt å få med seg, noen av de var dårlige og de beste bra.

1 Like

Trår til med “mine” erfaringer igjen :slight_smile:

Endte opp med Philips, jeg (vi). Den var hakket bedre enn Dyson i testresultater på det tidspunktet. Tips, gå til forhandler som fører flere merker, prøv dem selv og kjenn på ergonomien, det er en del forskjell, også i forhold til å komme til under ting som f eks sofa/seng.

Nå må jeg ærlig innrømme at det er ikke jeg som har brukt den mest her i huset . De få gangene jeg har blitt utkommandert, så har den akkurat nok batteri til å ta 2 etasjer, men rimelig grundig (ikke bare gulv, men lister og kanter og andre overflater jeg pleier glemme/overse). Det som er litt irriterende, er at når du kjører den frem og tilbake over gulvet, så blir det noen rare sikk-sakk spor som man ser når sola skinner i en bestemt vinkel. En annnen ting er at hodet eller hva-det-nå heter er ganske stort og firkantet, det kan gjøre det vanskelig å komme til i hjørner o.l. Vi har fortsatt sentralstøvsuger, planen var å kutte ut den når vi kjøpte den trådløse, men begge brukes minst like mye hver seg (ikke av meg da).

Jo, det var også en ganske god garanti (på power?) når jeg kjøpte den, i tillegg til powers egne åpne kjøp den gangen (dette må ha vært rett før pandemien), så slang philips på ytterligere 6mdr med “garantert fornøyd” garanti med full returrett.

2 Likes

Roborock er veien der - helt fabelaktig. Brukes i hele huset, går over sviller og finner utrolig mengder støv og skitt, selv om det er “rent”. Mopping med vann fungerer også over all forventing. Som det skrives over, ikke som å vaske - men den “gidder å kjøre” alle hverdager.

3 Likes

Legger hodet på hoggestabben her: klarte ikke vente lenger, bestilte ny pc fra komplett heromdagen, “singles day” tilbud. I145 med 2060-skjermkort. Gikk og grublet i 3 dager på om jeg skulle slå til på dette, eller vente til black week og satse på at 3070 kommer på tilbud da.

Som sagt, pc er allerede bestilt, lite å gjøre med det nå (utover evt. returrett/angrefrist og hovedargumentet mitt som er at det bør fint gå an å oppgradere skjermkort senere, rimeligere), men det jeg lurer på er om andre har vurdert det samme og hva konklusjonen evt. ble?

2060 vs 3070 hører kanskje hjemme i en annen tråd, men sannsynlighet for tilbud passer vel bedre her.

2 Likes

Denne må da være et godt tilbud? 2060 vanlig vs super - stor forskjell?

2 Likes

Virker som det er 12-18% forskjell i ytelse på de. Aner ikke om det har noen særlig praktisk betydning. Jeg vil vel tro at det egentlig ikke har det men er ikke veldig oppdatert på slike ting lenger.

Her er Custus dilemma :slight_smile:

En god del større forskjell der men spørsmålet er jo hva man skal bruke maskinene til.

2 Likes

3070-maskinene koster jo nesten 2X da.

Ser for meg litt casual gaming i 1200p oppløsning så ikke helt ville krav, men nå er det vel bare 2 uker til den sorte fredag så…

1 Like

Flyttet til hus med sentralstøvsuger. Har aldri hatt så lite støv inne før. Også med tre små som legger en million ting på gulvet, så tar ryddingen sikkert halve tida. Å bruke 20-30 minutter på å støvsuge er helt whatever. Får gjerne litt “hjelp” av de små og hadde ikke fått fred samme hva. :see_no_evil:

6 Likes

Hei. Planlegger kjøp av bærbar pc til dattera på 12 år. Skal hovedsaklig brukes til skolearbeid og lette spill i følge ho sjølv (minecraft, roblox og ligenede). Ikkje hardcore gaming hvertfall (men hvem vet hva fremtiden vil bringe). Tenker i prisklasse rundt 10 000 ±, men helst billigst mulig. Hva vil dere anbefale å se etter/som kriterier for å få en bærbar som varer lengst mulig/flest mulig år? Eller er det slik at en laptop er utgått på dato etter 4-5 år uansett hva man kjøper? Tenkte minimum 8 gb ram. Hvilken prosessor og skjermkort er for tiden best? Og er det fortsatt intel som er best eller er amd ryzen blitt en vel så god konkurrent? Har kikka litt på Lenovo yoga slim 7 med Ryzen 7 hos elkjøp. Hadde håpet å kjøpe en laptop som kunne vare ut både ungdomsskolen og videregående - altså en minimum 6 års tid - uten å bli for treg…

1 Like

Anbefaler sterkt at du sjekker at det er kurant å oppgradere til 16 gig ram hvis du kjøper 8, det begynner å bli minimum.

Prøv å finne en som ikke har utdatert chipset. (Jeg har ikke peiling på hvilket det er for tiden hehe.)
Og for guds skyld SSD disk

2 Likes

Er på jakt etter ett godt tilbud på sko så har fulgt med på Prisjakt og Prisguiden en liten stund nå og ser da selvfølgelig på prishistorik. En god del har kjørt opp prisen siden oktober så om det “egentlig” blir noe godt kjøp vil vise seg (kan se ut til å være luringer):slight_smile:

Bare ett eksempel på Elsparkesykkel, prisen skrudd opp en ukes tid etter mange måneder med samme pris og rasende tilbud nå til samme pris som før…

3 Likes

Haha ja ser det samme i listen jeg har forberedt på prisjakt. Prisøkning over hele linjen

3 Likes

Veldig vanlig før black friday, fin måte å pynte grisen på…

2 Likes