Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Black Week | Black Friday | Cyber Monday | 2020)

Derfor er prisjakt et flott verktøy, bare å sjekke historikk.

Men Black Friday er jo ofte litt lagerrydding av ting som selger under snittet godt.

2 Likes

Er enig i det :slight_smile:

Er en fin måte å få tømt lagret av varer som ellers blir liggende :slight_smile:

1 Like

Absolutt, man må bare sjekke historikk på pris og ikke kjøpe ting man ellers ikke ville kjøpt/trenger.

Jeg lager lister over ting jeg trenger og ser om de er på tilbud når dagen(e) kommer.

5 Likes

Samme her, vil ikke betale det samme som forrige uke eller måneden før. Må være ett tilbud, som er grunnen til den dagen her…

1 Like

Ja, på en måte er det slik, det er lite å gjøre for å oppgradere en laptop for uten harddisk og ram. Jeg ville forsøkt å dekke primærbehovet når budsjettet er rundt 10k, og kanskje kjøpt en 13-14 tommer. Skal du ha i pose og sekk må du opp en del tusenlapper. MAC er kanskje mest long-lasting, men Lenovoen du nevner er nok det beste alternativet til 10.000. Kjapp prosessor, nok og raskt RAM minne og rask SSD. Bør funke bra i flere år til skole og lette, ikke-grafikktunge spill. (Minecraft er prosessor og RAM viktigst). Kanskje se av black week, og du kan sjekke score på prosessor på https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php og heller sett bort i fra grafikken. Du får ok gamingmaskiner til samme pris, men da er de mer klumpete og tyngre med dårligere batterikapaitet som regel.

1 Like

God anmeldelse, hvilken TV man bør gå for kommer an på bruken + rommet TVen skal stå i. For min del blir det QLED… :blush:

Skal også ha ny PC skjerm. Sikler på 49" ultrawide men tvilsomt disse blir veldig billige…

5 Likes

Takk for svar. Vet at Mac nok ville vært eg godt valg, men er usikker på hvordan det er med mac og spillene som kidsa spiller… Er også usikker på dette med å gå ned på størrelse. Kan utvide budsjettet opp til 15-16 000 og tenker at hvis eg da legger kriteriene på 16 gb ram, intel i7 prosessor og SSD, så burde eg vel komme et stykke og forhåpentligvis finne en laptop som forhåpentligvis kan funke bra til student og lette spill 5-6 års tid? Og som da vil være bedre enn Lenovo Yoga 7 som eg hadde sett på. Merka meg den fordi den kom meget bra ut i test på tek.no https://www.tek.no/samletest/i/BRAKo0/baerbare-pc-er-under-10-000-kroner-hoest-2020 . Kjøpte gaminglaptop (Lenovo Legion) til junior på et ganske bra tilbud på black friday i fjor, og planlegger å sitte klar med pc og liste i år også. Må bare ha minimumskriteriene klar…

2 Likes

Det er en risiko for at pc’en dør før de 6 år som du Håper på. Ungdommer som drar med seg pc til skole hver eneste dag, slenger sekken fra seg, etc etc. Opplever at denne “bruks” slitasje dette er med til å korte ned levetiden.

1 Like

Ja det kan eg tenke meg at gir ekstra slitasje… Vesla som skal få pc i år har som ene kriteriet at ho vil ha så ho slipper å dra på skolepc som de har fått på skolen. Så denne pc vil heldigvis ligge rolig hjemme hvertfall de 3 første årene (med unntak av kompisbesøk og hytteturer og sånt)… Kanskje det vil hjelpe… Men mulig eg ønsker meg det umulige med å håpe på 5-6 års bruk. Uansett - lengst mulig brukstid før den ekstreme tregheten kommer er jo ønsket… Men hvis alle har nesten like kort brukstid, så vil eg faktisk vurdere å gå ned på kriteriene og kjøpe en billigere laptop og heller en ny tidligere… Synes det er vanskelig dette når det skal handles til desse ungdommene…

1 Like

Hadde heller kjøpt 2x en billigere variant til barn i den aldersgruppen.

4 Likes

Jeg tror at det å forvente at en pc holder 5-6 år er som å tro på julenissen. Til en voksen som kontor pc kanskje, men et barn?

Jeg kjøpte en Lenovo med SSD for et par år siden til datteren min som da gikk i 8.klasse, betalte snaut 5000 for den. Den duger enda.

Edit: dette var nok på Black Friday.

2 Likes

Ok. Da må det nok vurderes kraftig å holde et øye med de rimeligere modellene også…

1 Like

Du har 5 års reklamasjon så den bør og skal fungere i 5 år. Pass på en godt polstret veske og sørg for at maskinen står på hardt rett underlag, ikke rett på fanget eller dyne :scream: ta gjerne en vifterens 1 gang i året, varmgang korter voldsomt ned på levetid og vifter fulle av støv er døden. Vent til black friday, det kommer garantert mye gromt, sjekk også komplett.no

2 Likes

Godt poeng!! Ja kommer til å vente til black friday og sitte klar da… Har ikkje handla fra komplett før, har du erfaring med de mtp kundeservice og evt i verste fall reklamasjoner?

Generelt er de veldig bra.

1 Like

Har et par år vurdert å kjøpe en laptop som kan dra CS:GO på en OK måte. Savner å få kidsa til å rage etter at karrieren ble lagt på hylla for ca. 10 år siden.

Trenger ikke være kraftige saker, men det skal funke. Tips tas imot.

1 Like

Junior på 14 spiller mye CS:GO. Han fikk Lenovo Y740 med intel core 7 prosessor på black friday-tilbud i fjor. Han har vært meget fornøyd med den hvertfall…

1 Like

I stiveste laget for meg prismessig, men bra burk!

1 Like

Er skeptisk til hvor bra 5 års reklamasjonsrett funker på en PC som en ungdom har hatt i 3-4-5 år. Feks batteri, og som du skriver gjerne full av støv.

5 års generell reklamasjonsrett gjelder vel bare på produksjonsfeil og liknende. Dvs lykke til med reklamasjon på mobiler, laptoper etc som har slitasje

Edit: Slike produkter har vel gjerne disclaimers også sånn typisk at de ikke er ment å vare lengre enn 2 år feks ved daglig bruk.

2 Likes