Jeg regner med bankene og privatpersoner vil være redde samtidig.
For meg virker dette å gå i sykluser der det sannsynligvis blir en selvforsterkende effekt der boligprisene øker og bankene utsteder flere lån og større lån og boligprisene øker enda mer…mer lån. Bankene tjener vel også på økte boligpriser og de er vel grådige de som vanlige folk og spekulerer. Flere boliger blir også vanligvis bygd når prisene går opp på boliger.
Toppen er vel nådd når prisene blir så høye at så og si alle blir priset ut av markedet. Da vil vel også typisk rentene ha beveget seg nordover og endel av de siste års kjøperne vil slite med lånene sine og bankene vil da bli redde og også redusere utlån og størrelse på utlån. Samtidig vil det ha blitt satt igang masse nybygg som nå ikke vil ha noen kjøpere fordi nå tror folk flest at boligprisene vil gå ned i fremtiden og ikke opp. Dette fører til mange nye nybygg og nesten ingen som kan eller vil kjøpe. Stemningen har snudd fra eufori til pessimisme.
Prisene går ned og bankene er opptatt med å rydde opp i sitt eget balanse regnskap før de er villige til å låne ut igjen. Derfor vil det ofte ta 2-3 år før boligprisene kommer seg igjen og syklusen starter på nytt. Dette gjentas med ca 20 års mellomrom.
De som har mye cash på bok kan gjøre gode kjøp på bunnen av markedet. Kan ikke stole på at banken vil gi deg lån da.
Vi er langt fra der enda, men vi kommer dit en dag. Enig i mine betraktninger?