Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

7 Likes
1 Like

Siste sjanse!

4 Likes

Går som regel motsatt når folk begynner å bli såpass sikre, men men.

4 Likes

Min erfaring er at det går opp hver gang noen tror det skal ned.

Men målt i Bitcoin vil alltid en bolig gå ned i pris.

2 Likes

Herlig logikk! Megler Smekk i et nøtteskall.

Spørsmålet er jo hva som skjer videre med renta, for 5,5% gjør at en bolig til 8m med 75% belåning koster 37k i måneden. Det er relativt mye penger…

2 Likes

Et par med bra inntekt og så rentefradrag så blir det ikke så galt. Vi ser jo det

Tjener du mer normalt, så er det ikke så hot :see_no_evil:

Mange er innenfor 60% også og kan da få
avdragsfrihet inntil rentene går ned.
Dette må være dagens villeste, fatter ikke at det er mulig. Fra balkongen ser man til og med rett inn i en vegg

1 Like

Så var det det da, når renten går ned som “den alltid gjør” , eller om det knekker hardt først. Da hjelper det lite på boligprisen at det manko på boliger, da blir det plutselig “rea”. Håper også verden snart skjønner at det må være en større barriere å låne penger, dagens nivå på 5-6% er ett minimum

Galskap!

Hva er egentlig regnet som normalnivå for renten nå?

Sitter med følelsen av at en del har justert dette litt vel langt ned etter årene med ekstremt lav rente.

2 Likes

Flere rekorder i boligmarkedet. Hold fast for info kl 1100 :star_struck::star_struck:. Må se aviser for jeg jobber

5 Likes

Boligpristoppen kom i andre kvartal 2008 og bunnet ut tre kvartaler senere.

Renten toppet ut andre kvartal 2008 og ble satt drastisk ned i fjerde kvartal.
image

Verdt å merke seg var at Norges Bank fortsatte å sette opp renten så lenge boligprisene steg, om enn i mindre skritt. Det gikk også sakte oppover, med omtrent et halvt år fra den nest siste til den siste renteøkningen.

Nå tenker jeg at Norges Bank kanskje tenker at de skal ha litt mer is i magen og ikke sette opp renten rett før det går utfor stupet? Har kommet bra med varseltegn fra byggebransjen i det siste.

1 Like

Boligprisene faller jo nærmest garantert utover høsten som vanlig. Etter metode endring i fjor kan det se ut som at det blir enda brattere i år. Siden i fjor var det bratt, men sett i ettertid enda verre.
Var vel også peak mai i fjor. Slik at fra mai til mai er oppgangen langt mindre enn man skulle tro.

1,7% er ikke all verden i nominell prisvekst.

Volum er jo kjekt for deg, Morti. Men prisoppgangen er ikke så heftig som det meldes om vel.

Ja volum er gull for oss. Noen tror meglere forsøker å snakke opp prisene. Men det er motsatt. Vi er mest opptatt av omsettingshastighet. Om jeg skal generalisere.

Leser bare medier jeg som du. Men i mitt område er det sterk prisvekst nå.

Flatt i Juni. Ned i juli. Opp i august. Flatt i september og ned oktober, november og desember vil jeg tro

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

4 Likes

Denne var veldig interessant. Hvis dette er «lov» bør jo alle gjøre det? Virker litt for smart.

1. Hvilken eiendomsskatt betales til Oslo kommune? Og hvem betaler? Gårdeierens verdi er åpenbart 133k, men det er jo ikke Oslo Kommunes problem.
  2. Denne rettigheten er åpenbart verdt minst det samme som eiendommen, og formuesskatten må jo da være mye større enn om han eide den som primærbolig.
  3. Utgjør rabatten en skattbar inntekt?

Med forbehold om at jeg ikke aner hva han skatter (av), så virker dette som om han bare har avtalt seg bort fra en masse skatt.

2 Likes