Nei det er kvm pris. mener jeg. Prisantydningen betyr ingenting.
Hmmm alle klar over at folketallet faller i Norge ? Skjønner ikke denne bolighausingen om at mangler boliger. Ifølge forventet lønn/ pris på bolig/historisk så ligger vi 40 prosent over gjennomsnitt. I tilegg er det mindre fradrag på renter enn tidligere. Korreksjon kommer alltid før eller senere.
Eh nei?
Husker et foredrag som Harald Magnus Andreassen holdt for 10-12 år siden, der han var helt tydelig på at en ville få en korreksjon i boligprisene - hvilket han hadde gitt uttrykk for en god stund også før dette foredraget. Jeg tviler på at vi ikke vil se noen stor korreksjon i boligmarkedet de nærmeste årene, når en ikke har fått den nå etter de siste rentestigningene. Folketallet stiger i Norge (men befolkningsveksten har vært noe lavere de siste årene), det har knapt vært bygget nye boliger de siste 1-2 årene (snakker om boligkrise i 2025/2026 - se dagens artikkel), det har vært en reallønnsvekst i samme periode - og når jeg sammenligner med mine foreldre (som i prosent hadde lavere andel lån enn det jeg
har på boliglånet) sitter jeg minst like godt i det etter at renter/avdrag er betalt (jobbene kan også sammenlignes).
Boligbyggingen har jo stoppet helt opp. Antar arbeidsledigheten skal litt opp og så renten ned, så arbeidsledigheten ned og boligprisene kraftig opp. Rundt 36 mnd perspektiv.
Det er klart pris på bolig vil stige nominelt så lenge vi har inflasjonsmål på 2 prosent årlig. Hvis det i tillegg er slik at boligprisvekst går på kvm pris, så vil det vel stige inn i evigheten så lenge vi med familier er villig til først å bo på 100kvm, så på 50kvm, så i kollektiv på 100 kvm, så på 50 osv osv…
Å se på folketallet gir ikke så godt bilde. Må se på flyttestrømmen. Lønnsveksten vil være høy de neste 5 årene. Det ordner mye.
Hvordan ville boligprisene sett ut uten ukrainske flyktninger som nå utgjør over 1% av befolkningen på kort tid? Fertilitetsraten i Norge er egentlig negativ men holdes i pluss pga innvandring. Men kan vi vente like høy innvandring de neste 5-10-15 årene?
Flyttestrømmen går i full fart ut av Norge…upps. Ikke bare polske som drar fra Norge. Lønningene snart det doble i Danmark. Altså mindre kjøpere, mindre penger mellom hendene, kraftig økning i skatter og store selskap som pumper inn massive mengder boliger på markedet. Hvor peker pilen?
Uten krig tenker du på? Antar økonomien hadde vært et sted hvor det ble bygget…
Ukrainske flyktninger er vel først og fremst inne i Ieiemarkedet.
Poenget er vel at leiemarkedet og kjøpemarkedet har med hverandre å gjøre, og er ikke totalt uavhengige størrelser.
Og dernest, tipper de fleste ukrainske flyktninger har tak over hodet, mao de bor, i boliger.
Og at last; at ukrainske flyktninger bor, og påvirker boligpriser er en observasjon og faktum, som ikke trenger å ha en mer kontroversiell løsning enn at det må legges til rette for mer boligbygging, ikke tiltak som gjør bolig dyrere.
Som i leken «musical chairs», eller på norsk stol-leken. Vi trenger flere stoler, ikke flere økt frekvens av avbrutt musikk, eller at folk må løpe fortere, eller andre kreative tiltak.
Ja, det er jo helt innlysende.
Hypotesen er at innvandring er og har vært en nøkkelfaktor for boligprisene de siste tiårene. Uten innvandring hadde vi jo hatt befolkningsnedgang, og da kunne jo ikke prisene økt i samme grad.
Det interessante spørsmålet er derfor om vi tror innvandringsutviklingen vil holde seg som før, altså stabilt økende? Eller om den vil stagnere eller falle.
Ser for meg at på ett tidspunkt, så mister vi mange ukrainere og får mange palestinere som har flyktet fra Gaza.
Når det kommer til arbeidsinnvandring, så har den svekkede kronen gjort at vi er mye mindre attraktive for østblokklandene nå.
Boligpriser har definitivt en sammenheng med innvandring og befolkningsøkning. Men også med innenlands fraflytting og tilflytting til pressområder. Urbaniseringen pågår fortsatt for fullt.
Nettopp, derfor sa jeg flyttestrømmen. Fra land til by. Fra by til by.
Det er lov å håpe, men ville ikke tatt ut noe på forskudd
Noen som er gode på regler med utleieboligregler i Oslo. Ønsker å komme inn på markedet i Oslo i høst men vil fortsette i jobben min i ca 1 år til. Hvordan er det med skattesatser når man ikke har bodd der før leier ut. Er egentlig bare på jakt etter en løsning der jeg går ca i 0 og verdiøkning er ca det jeg tjener.
Vet det er mye forskjellig med felleskostnader og andre lignende utgifter, men tenkte mest på om det er noe boplikt i løpet av året når man leier ut første året?
Utleie er ikke gunstig i Oslo lenger. Vanskelig å finne noe som går i null. De fleste jeg kjenner går i minus.
Er ikke kjemperutt på dette, men stusset på tallene i artikkelen, og bestemte meg for å regne på det selv. Ser ut som de ikke tar hensyn til at han jo får skattefradrag på rentekostnad, kan fradragsføre en del utgifter ift. leieinntekter, og at andelen han betaler ned på lånet jo ikke er en kostnad, men i grunn sparing.
Så er det kanskje litt forsikring, avgifter, slitasje osv., men vil tro at mesteparten av avgiftene i hvert fall er bakt inn i felleskostnader.
Mitt regnestykke indikerte at om man tar med rentefradrag går han 2,4k i pluss i måneden tar man også ut avdragsbetaling som kostnad går han typ 5k i pluss i måneden. I tillegg kommer ev. verdistigning.
*ser jeg loket litt med inntektsfradrag, så kan trekke fra typ 1-1,5k til i skatt,
Ellers noe jeg har misforstått grovt her? Vurderer selv utleiebolig i Oslo, synes ikke det ser så verst ut.