Men du skal fremdeles ha x5 inntekt til å dekke lånet. Det er jo bare at bankene kan ta større risiko? Altså at banken må dekke 90% vs 85%. Du kan ikke låne mer av den grunn, men flere kan så klart by ettersom de er innenfor kravene.
Altså vil gjeld bli mer tilgjengelig for de som har rikelig, og mindre tilgjengelig for de som har lite.
Et mer sosialt grep ville være å redusere EK-krav for førstegangskjøpere/primærboligkjøpere.
Dette er en stor gavepakke til folk med mye kapital i boligmarkedet.
Noe som vil øke prisene på de minste leilighetene og leilighetene par kjøper sammen ettersom flesteparten kjøper og selger i samme marked.
Regneeksempel:
Leilighet til 4mill:
Gammel krav EK: 600 000,-
Lån: 3 400 000,-
Krav til inntekt: 680 000,-
Nytt krav EK: 400 000,-
Lån: 3 600 000,-
Krav til inntekt: 720 000,-
Det går ganske mye raskere å sørge for å komme innenfor inntektskravet enn EK-kravet. Dette er Oslo-tall som brukes på boligpriser og inntekter.
Om man tenker lavere krav til egenkapital er negativt så må vel svaret være at høyere krav vil være positivt? Kan krav om 100% egenkapital være løsningen? Det vil garantert dempe presset på prisene, og sende boligprisene i en nedadgående spiral, men hvem andre enn de som har kapital vil tjene på det?
For inngang til boligmarkedet, les gjeldsmarkedet, så er det fra långivers side kun to ting som skal gjelde i min lille verden: Betalingsevne, og BETALINGSVILJE.
Ps. her er KRF sin løsning.
Stiller meg svært tvilende til denne spådommen.
Med 3x 0,25% ( 4,95%) rentekutt så faller avdraget i eksemplet til kun 17750kr
Det er kun 4150kr mer pr mnd (12900kr) enn det kostet på bunnen i 2021 ved 2% rente.
Siden høsten 2021 har det vel vært 10% stigning i prisene og de spår nye 10% neste år.
Dvs i 2021 kostet eksemplet 3,285mill og avdrag på 11650kr ved 2% rente og 85% belåning.
Høsten 2025 spås det prising på 4,015mill og avdrag på 19630kr ved 4,95% rente.
Så med 0,75% nedgang uti 2025 behøver man bare 19630/11650=1,685/ =68,5% lønnsøkning siste 4 år for å holde tritt med utviklingen. Hvem har ikke det?
Kun og kun med tanke på hva du får for 3,65 mill
Jeg tipper landsgjennomsnitt på 15% i 2025.
Begrunnet i lavere utbud, høyere lønninger, lavere rente og endret krav til ek.
Ikke mangel på boliger i Norge meg bekjent. Jokeren her er innvandring. Hvis vi fortsetter i samme takt som før så blir det flere folk som skal huses. Men hva om det blir fred i Ukraina?
I tillegg er det veldig mange polakker i Norge som vurderer å flytte tilbake til Polien.
Det gjenstår å se om vi får inflasjonen ned, det er ikke gitt.
Også en x-faktor. Kan fort ende opp med at den økningen spises opp av inflasjonen.
Vil dette nødvendigvis øke det totale beløpet folk kan kjøpe for?
I tillegg kan lavere økonomisk aktivitet og økt arbeidsledighet ødeleggelse for boligprisen.
Mitt bet er en moderat vekst på 2-3% at best.
Hvis investorer hadde trodd det samme, ville ikke prisene ha hoppet allerede?
Markedet er opp 12% til nå i år her
Når prisene øker selv om det selges få nye boliger da øker prisene egentlig mer enn tallene tilsier. For nye boliger drar alltid opp snittet.
Når de har kommet med det fantastiske grepet ifht krav til EK så kommer naturligvis de rimeligste prospekter som ingen egentlig vil ha til å stige i pris. Neste steg er å gi alle utbyggere mulighet til å bygge mikroleiligheter med “fantastisk” plassutnyttelse og “store” potensialer, og litt frem i tid får man automatisk lån så fort man ser lyset med 70 år durasjon. Boliger vil slik sett alltid stige i pris nominelt mens alle egentlig blir reelt sett blir fattigere. De “eneste” vinnerne er bankene, som alle vet (burde visst) bestemmer det meste her i verden…
Trodde folk siden år 2000 minst, maksimerte sine kjøp av boliger etter hvor mye lån de fikk i banken, så når renta gikk mot null i 2020-2021 så ble det en siste boost i prisene?
I tillegg har stigende priser økt egenkapital til de som har vært i markedet en tid, og det har hjulpet på å holde press i budrundene også etter at renta har økt siste 1-2 år.
Hvis prisene skulle gå ned, så går også egenkapitalen ned og forsterker problemet -som kan føre til en nedgang ala 1988-1993. Jeg tror redusering av egenkapitalgrensen til 10% ble innført for å stoppe en slik nedgang og beskytte bankene mot evt tap.
Enhver m2 som bygges har en kostnad for utbygger som må reflekteres i salgsprisen. Kostnaden per m2 er høyere for de små leilighetene siden jobben per m2 som ligger bak å prosjektere en liten leilighet i et nybygg er nesten den samme som for større leiligheter. Det er så enkelt som at det blir færre m2 å fordele kostnadene på, og det drar m2-prisene opp i det segmentet.
Mange ønsker av naturlige grunner allikevel mindre leiligheter for å øke sjansen for å komme inn på boligmarkedet pga. lavere totalpris, og mange har erfart, eller tenker at et ekstra soverom som skal stå tomt til svigers eller andre kommer på besøk lett kan erstattes via airbnb eller hotellrom til langt lavere kostnader.
Våre foreldre (jeg er 44) kunne betjene en enebolig med 1 normal årsinntekt, ser du hvor vi er på vei? Vi må i fremtiden flytte inn med nabofamilien hvis denne utviklingen fortsetter.
Hvis man finner ett hus man ønsker å leve i til den dagen man vandrer og man kan betjene forpliktelsene sine, spiller det ingen rolle hva som skjer med verdien. Du har en følelse av å være rikere i nominelle termer, men i realiteten blir vi fattigere hva inntekt /huspriser gjelder. Det spiller ingen rolle hvor mange millioner huset har steget, men hva du får for disse. Utviklingen de siste ~30 årene har vært at boligpriser har steget ca 3 gangen og reallønnsveksten 2 gangen. Inflasjonen (les pengeekspansjon) forsterker denne effekten og alle de som ikke er i markedet i dag eller fremtiden (våre barn) vil få større problemer med å eie noe eget.
Åpenbart store regionale forskjeller!
I nabolaget mitt er prisene ned ca 20% fra toppen i 2022.
Ser også at Prognosesenteret setter fingen på det jeg føler.
Vet ikke hvor du bor men det samme gjelder for deler av Vestfold
Kan topp og nedgang være pandemirelatert? I 2021 og 2022 var det mye utflytting fra storbyene til omlandkommunene med mer albuerom. I årene etter var vel noe av utflyttingspotensialet på kort sikt tatt ut - med fallende pris/omsetning.?
Tror du er inne på noe der. Så veldig på ting og tang uttafor Oslo i den perioden og alt ble bare sopet opp. Nå står forholdsvis fine hus lenge før de blir plukket opp.