Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Kan si det samme om utleie.

Har en utleie enhet i stor - Oslo ute på Finn akkurat nå. Sist vi annonserte den var for 2 år siden. Da var det full trøkk fra første minutt den kom ut, Øst-europeere, NAV-klienter, studenter, folk sto i kø.

Nå er det helt dødt, har kun fått en forespørsel i løpet av 1 uke. Skal sies at jeg har satt opp prisen med 17% siden 2022.

2 Likes

Samme tid på året du annonserte sist gang også?

Jepp

Stusser veldig på hvordan prisstatistikken på bolig regnes ut. Hører hele tiden fra meglerbransjen at prisen skal opp 30% i Oslo innen få år, du sier det går en kule varmt på Haugalandet osv. I leiemarkedet skal det visstnok også være en vanvittig etterspørsel i Solo-området.

Men det som driver prisene må jo være mer penger. Og hvor kommer de pengene fra etter at renten har skutt i været, prisen på mat, strøm, diesel etc er rekordhøy? Jeg får denne historien til å stemme :man_shrugging:

«Løgn, forbannet løgn og statistikk»

4 Likes

Stadig mer penger i sirkulasjon, stadig flere innbyggere, og stedvis lav boligbygging.
Ikke så rart egentlig, at prisene går opp i pressområder?

Anekdotisk fra Stavanger i høst fikk jeg og samboer solgt hver vår leilighet 10% og 15% over verdivurdering. Med 40% gevinst fra kjøp i 2020.

5 Likes

Finnes helt sikkert små pressområder, men i det store og det hele er vel tilgangen på boliger i Norge god.

Når det kommer til flere innbyggere, så kan vi stå foran et skifte.

Hva skjer om FRP får bestemme over innvandringspolitikken? Vil de stoppe innvandringen?

Hva skjer med flykninger fra Syria og Ukraina? Må de reise hjem hvis det blir fred? Arbeidsinnvandring er også en x-faktor. Enn så lenge har veldig mange øst-europeer forlatt Norge pga svak valuta og bedre lønnsutvikling i egne hjemland.

2 Likes

Det er vel greia. Det bygges svært lite nye boliger nå. Det kommer fortsatt mange flyktninger fra bl.a. Ukraina. Da blir det press i boligmarkedet.

5 Likes

Som sagt, jeg tror dette veies opp av utflytting av arbeidsinnvandrere.

Jeg sitter heller ikke med et inntrykk av at det mangler boliger, tvert om. Unntaket er vel kanskje innen for Ring 2 i Oslo, og et par områder i oljebeltet. Muligens også i ‘‘våpenbeltet’’ Gjøvik/Kongsberg :gun:

Tilbakemeldingen fra kunder og samarbeidspartnere i næringslivet er også at det er ganske stille og rolig, og det har det vært gjennom hele 2024.

Selv nå i 2024, så er det folkevekst. Netto innvandring er positiv og det fødes flere enn det dør. Vi er 35k flere nå enn på samme tid i fjor.

2 Likes

En vekst på 2,4 promille er jo ikke akkurat all verden. Og igjen, mange av disse kan være Ukrainere. Og de kan bli sendt hjem relativt kjapt, avhengig av om det blir ‘‘fred’’.

Anekdotisk, men jeg opplever veldig laber interesse for min utleie enhet sentralt i Stor-Oslo. Nybygg fra 2021 til en fornuftig pris.

Igangsettingen er i fritt fall, mens fullførte boliger holdt seg godt oppe i 2023. Dette er boliger jeg antar ble signert kontrakt for i 2021/22. De som er ute etter nye boliger har mye mindre å velge i fra 2023 og utover. De ender da i bruktmarkedet.

2 Likes

Jeg tror det blir mer :sunglasses::+1::rocket::rocket::rocket:

Eiendom Norge la frem årsprognosen i dag.

2 Likes

Ka då fornuftig?

8500,- for 1-roms på 30kvm ink strøm og internett

1 Like

Det er jo fornuftig jo!

Grisebillig. Jeg leier ut 1-roms på 29kvm sentralt i Stavanger for 13k i mnd :joy: Strøm ikke inkludert.

3 Likes
2 Likes

Latterlig billig spør du meg.

3 Likes

Nordea tror opp 20% i Oslo i 2025 :rocket:

20% er jo vanvittig prisøkning. Det er jo ikke akkurat billig i Oslo.

For 25 år siden kostet en grei 3-roms 20 G (folketrygdens grunnbeløp), mens en tilsvarende leilighet nå koster godt over 40 G.

Kanskje vi nærmer oss 50 G om et par år for den leiligheten?

I et anstendig strøk er det jo allerede dyrt; over 100 000 kroner kvadraten.

Så bor man romslig i tillegg, så blir daglønnen skuffende dårlig i forhold til nattlønnen. Føles ikke helt riktig.

1 Like