Flyktningsituasjonen er selvsagt viktigst. Blir det virkelig utflytting til Ukraina så sliter vi, det samme om andre grupper også forsvinner. Ukrainske er vel de som har størst sjanse for å dra, men mange vil nok miste hjemmeområdet sitt til Russland om/når det blir fred. Usikker på om vi krever de da skal flytte til de trygge områdene i vest da.
Jeg tror derimot at vi ikke mister så mange flyktninger uansett hva vi vil. Global uro er jo helt ute og kjøre nå. Tror ikke Trump får det under kontroll på null komma niks. Om man tar Syria som eksempel ser jeg for meg det heller kommer flere ut enn inn, når nice guy act avsluttes og den nye ledelsen må styre med jernhånd evt gå til krig mot diverse grupper (kurderne) så blir det fort nye runder med flyktninger. Sverige foreslår å betale 350k til de som flytter og tror kanskje 700 takker ja. Det viser hvor umulig det er å få flyktninger ut når det først er inne. Uansett så har jo vi i teorien svært mange folk som kan flytte ut nå som vi har tatt imot sa mange fra andre land
Demografiske endringer har nok mye å si for hvilke objekter er attraktive. Eldre eneboliger på bygdene har selvsagt ikke samme attraktivitet/prisstigning som leiligheter når vi blir mange færre og mindre barnefamilier fremover.
Men med fokus på kun en indeks ser man ikke en eventuell skjevfordeling i prisstigning. Men ser SSB feks har også data på dette.