Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

G bør økes fremover. Syns den sakker ut

4 Likes

Det kan godt hende at G må økes fremover, men det må også lønninger, særlig det private kontra det offentlige.
På mange måter så representerer folketrygdens grunnbeløp offentlig kompensasjon.

Sammenligner vi en begynnerlønn i Tekna med G så har den svekket seg ca 10%, tror jeg, i forhold til 1 G på 25 år. Ikke vanvittig mye, men ikke helt heldig, etter min mening.

3 Likes

De har vel hausset en god stund nå, men renten må betydelig ned før man får stor bevegelse i boligmarkedet. Hvis nibor kommer ned på 2 så kan det skje ting, men det er langt dit og kanskje 3 år til. Så 20% opp på 3 år er en mer sannsynlig spådom. En joker kan være at de skulle øke rentefradraget betydelig igjen. Så lenge renta er høy vil man kun følge inflasjonen og lønnsjusteringer.

I Oslo skal det også selges sekundærboliger jevnt og trutt de neste årene som veier opp for manglende nyboliger.

6 Likes

Hør hør!:point_up_2:

En annen joker er innvandring, både i form av asylanter og arbeidsinnvandrere.
En mørkeblå regjering kombinert med fred i Ukraina kan bety vesentlig færre flyktinger og asylsøkere. Den svake kronen kombinert med sterk økonomisk utvikling i Øst-Europa kan også bidra til en betydelige utvandring av arbeidsinnvandrere.

3 Likes

Hvor viktig er “verdens viktigste rente” for Norge?
Kan vi få lavere rente av betydning uten at den går ned?

Yield kurven for amerikanske renter henger vanligvis ikke sammen med renten i Norge. De fleste i norge har flytende lån som baserer seg på NIBOR + et påslag. Nibor baserer seg på den norske sentralbankens styringsrente.

Renten i Norge kan påvirkes av yieldkurven i USA ved at sentralbanken prøver å minke inflasjonen. Det må her da nevnes at sentralbanken er opptatt av å ha høy rente, fordi de har tro på at kronen da vil styrke seg.

Jeg håper renten holdes der den er, fører ingenting godt med lav rente slik det var. Det bør være en kostnad/barriere av litt betydning for å kunne låne/håndtere større beløp

7 Likes

Ut fra utsiktene til renten i USA fremover så er jeg skeptisk til særlig nedgang her på berget grunnet kronekursen. Ellers veldig enig med @Paddy80 om at det å låne penger skal og må ha en viss kostnad. Det er nødvendig for at hele det økonomiske systemet skal opprettholde en fornuftig likevekt mellom risiko og avkastning.

Så kan man saktens diskutere hva som er riktig nivå på “normalrenten”, men den vil uansett aldri være statisk så lenge man sikter mot et fornuftig inflasjonsmål,. Noen små knepp ned fra dagens nivå tror jeg derfor er sannsynlig, og mikset sammen med økte lønninger, økt kjøpekraft, og mindre boligbygging så tror jeg det blir en kraftig cocktail som vil gi bakrus.

3 Likes

Men hvem skal bo alle disse boligene? Hvis en mørkeblå regjering struper asylinnvandringen, svak valuta og dårlig lønn sender arbeidsinnvandringen i retur og det blir fred i Ukraina, så ser ikke jeg helt dette behovet for massiv boligbygging.

Fødeselsraten tilsier befolkningsnedgang. Innvandring kan endre på dette, men politisk ser det ut som Europere begynner å si nei til migrasjon.

Men det vel fortsatt rom for å drenere ungdom fra døende bygder rundt i Norge og inntil byene, så det vil vel skape behov for mindre leiligheter. Norsk ungdom får jo som kjent ikke barn lengre, så da må det vel bygges masse 2-roms boliger fremover. Men eneboliger og rekkehus bør det være rikelig av.

6 Likes

Har ikke inntrykk av at det er flust av rekkehus/eneboliger i Oslo for å si det sånn. Så lenge jobbene er i Oslo vil folk ønske å bo der.

1 Like

Mest sannsynlig derfør ikke folk hører av seg; De har ikke råd. De som leier har ofte lav inntekt. Som (nesten) alle veit så har priser på mat, el og mye annet økt kraftig seineste åren. Men lave lønninger har ikke hengt med.

Ja, så lenge Staten fortsetter å ese ut og offentlige forvalting bare skal ligge i Oslo, så er jo det en ønsket utvikling.

Blir spennende å se om Høyre/FRP slår sammen nærliggende kommuner rundt Oslo og skaper Norges første millionby.
Det vil kunne bidra til å ta ned presset på boligmarkedet i Oslo.

7 Likes

Hvordan kan en singel sykepeier kjøpe leilighet til 5.3 millioner? Økt egenkapital med sikkerhet fra en annen bolig / cash?

06:25

2 Likes

Hun sier det indirekte, hun har egenkapital. Hvor den kommer fra sier hun ikke noe om.

1 Like

Næringen hauser i vei!

Det har vært et voldsomt mas om at boligprisen skal kraftig opp i det siste. Virker nesten som næringen er desperat? :sweat_smile:

3 Likes

Eller så peker alle de objektive signalene i samme retning. Det må vel en ny krig til for å unngå kraftig oppgang de neste 2 årene.

En voldsom misforståelse at eiendomsbransjen vil prate opp markedet. Det er de som faktisk prøver å unngå at prisene stiger for mye ved å peke på reelle utfordringer i markedet.

2 Likes

For meg virker det som om næringen har et veldig ensrettet syn på markedet, det skal OP OP OPP!

Hvordan stiller næringen seg til følgende:

• Lave fødselstall/lav fruktbarhet
  • Et politisk stemningsskifte som medfører redusert innvandring
  • Fred i Ukraina som kan medføre at nærmere 100 000 ukrainere blir sendt hjem, som vil frigjøre et
    stort antall boliger
  • Redusert arbeidsinnvandring som følge av svak krone

I sum så sliter jeg med å se dette voldsomme behovet for nye boliger

6 Likes

Har du regnet grovt på hva dette (med visse antakelser i tall per punkt) vil ende opp i på netto på 2-5-10 års sikt?

1 Like

Litt av greia her er jo at det knapt har vært startet opp bygging av boliger de siste to årene. Til og med i år har det blitt ferdigstilt mange boliger, men dette vil avta framover pga mangel på oppstart. ¨

Jeg tror de fleste av disse punktene er irrelevante utenom punktet om Ukraina.

1 Like

Flyktningsituasjonen er selvsagt viktigst. Blir det virkelig utflytting til Ukraina så sliter vi, det samme om andre grupper også forsvinner. Ukrainske er vel de som har størst sjanse for å dra, men mange vil nok miste hjemmeområdet sitt til Russland om/når det blir fred. Usikker på om vi krever de da skal flytte til de trygge områdene i vest da.

Jeg tror derimot at vi ikke mister så mange flyktninger uansett hva vi vil. Global uro er jo helt ute og kjøre nå. Tror ikke Trump får det under kontroll på null komma niks. Om man tar Syria som eksempel ser jeg for meg det heller kommer flere ut enn inn, når nice guy act avsluttes og den nye ledelsen må styre med jernhånd evt gå til krig mot diverse grupper (kurderne) så blir det fort nye runder med flyktninger. Sverige foreslår å betale 350k til de som flytter og tror kanskje 700 takker ja. Det viser hvor umulig det er å få flyktninger ut når det først er inne. Uansett så har jo vi i teorien svært mange folk som kan flytte ut nå som vi har tatt imot sa mange fra andre land

Demografiske endringer har nok mye å si for hvilke objekter er attraktive. Eldre eneboliger på bygdene har selvsagt ikke samme attraktivitet/prisstigning som leiligheter når vi blir mange færre og mindre barnefamilier fremover.
Men med fokus på kun en indeks ser man ikke en eventuell skjevfordeling i prisstigning. Men ser SSB feks har også data på dette.

4 Likes