Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Hvordan kan en potensiell befolkningsnedgang være irrelevant når vi snakker om boligpriser?

Fordi folk flytter fra bygd til by. Da tenker jeg effektene du nå beskriver blir for små. Utenom punktet med Ukraina som du tok opp.

1 Like

Når har jo det kommet over 1 million innvandrer til Norge siden 90-tallet. Tror ikke du mener at det er en effekt som kan «liten».

Hva angår utflytting fra bygdene, så lurer jeg på hvor lenge dette vil vedvare. På et tidspunkt er bygde-Norge tomt, og folk får færre barn.

Hvor mener du behovet for boliger skal komme fra hvis innvandringen strupes og folk slutter å få barn?

Arbeidsinnvandringen vil øke kraftig i årene som kommer. Vet ikke hvorfor du tror noe annet.

De unge vil uansett ikke flytte inn i boligen som besteforeldrene deres dør ut av. Mye må rives av den bygningsmassen som står.

Fred betyr ikke at flyktninger reiser tilbake umiddelbart. Det er mange som blir værende selv på lang sikt.

Dette er nesten utelukkende momenter som ikke inngår i en slik analyse. Fordi det blir for perifere begrunnelser med liten påvirkning på boligprisene.

Skal du forstå boligprosene må du analysere følgende:

• Hvor mye bygges? Reguleringer frem i tid, ledige tomter, søknader under behandling og godkjente søknader som ikke er igangsatt.
  • Hva koster det å finansiere et kjøp? Hvordan vil utviklingen på dette være fremover? Skattefordeler.
  • Hvor vil folk bo? Trender, arbeidsmarked, fremtidstro.
  • Hva er tilgjengelig av tilbud i markedet?
  • Hvor mange har jobb? Hvordan er arbeidsmarkedet?
  • Hvordan utvikler lønningene seg? En økning i lønn slår veldig ut i boligmarkedet. Det er bare å følge markedet siden 80-tallet. Folk bruker normalt hele lønna si til å makse ut lånet og kjøper så stort og fint hus med god beliggenhet de bare kan.

Mer sånne ting. Og dette er ting som folk i eiendomsmarkedet har pulsen på. Derfor er de ofte de mest treffsikre på å spå utviklingene i markedet også. Det betyr ikke at de ønsker det. Det betyr bare at de ser utfordringer, peker på dem og ber myndighetene om å gjøre noe med det før boligprisen vokser for mye for fort. For et krakk er det værste for boligmarkedet og økonomien til folk flest.

8 Likes

Javel? Hvor skal disse folkene jobbe? Skal offentlig sektor fortsette å ese ut?

Ser det skrives at det er så dyrt å komme inn på boligmarkedet. I så fall burde boligen til besteforeldre være en fin start mtp på pris.

Hvis du ikke har fått det med deg så er det et politisk stemningsskifte på gang, både i Europa og Norge. FRP, som alltid har vært kritisk til innvanding, er Norges største parti pdd. Hva skjer om de får en hånd på rattet?

Igjen, hvem skal bo i alle disse boligene hvis vi ikke skal drive med innvandring? Hele hypotesen om økte boligpriser hviler på en ting, fortsatt økt innvandring. Uten innvandring er det minimalt med behov for nye boliger .

Men ja, fortsett innvandringen så er det game on for boligprisen. Alt du nevner over er underordnet befolkningsutviklingen.

4 Likes

Her har nok Morti bra peiling, invivo

1 Like

De skal for eksempel bygge boliger.

Det hjelper ikke om boliger er billige når de ikke ligger der folk vil bo og det er dyrere å oppgradere boligen enn å bygge nytt. De fleste som totalrenoverer et gammelt hus angrer og skulle ønske de bare rev og bygget nytt før de er ferdige.

Innvandrerene opptar nå boliger som ellers hadde stått tomme. Det er nok grunnen til at flyktninger blir bosatt i alle norske kommuner. Fordi da er det boliger til alle.

I 2021 sto over 200 000 boliger i Norge tomme.

4 Likes

Som sagt, jeg mener at alle som hauser boligmarkedet bare tar høyde for at verden fortsetter å utvikle seg slik den har gjort hittil.

Men ser du på den politiske utviklingen i Vesten, så kan det godt være vi står foran et veiskille. Stopper innvandringen så stopper boligprisgaloppen.

6 Likes

Hva tror dere om skatter og avgifter på bolig fremover?
Økonomene ønsker mindre skatt på kapital og mer skatt på bolig/hytte.
Strøm har også blitt svært mye dyrere.
Kommunale avgifter øker.
Kan summen av dette føre til at prisene holdes igjen ved at folk ønsker å «downsize»?

2 Likes

Også stiger boligprisene? Uhørt!

Synes det var et svært godt poeng å ta med i diskusjonen.

Da vil du ha et nytt hus som bruker mindre strøm :stuck_out_tongue:

Det er vel et tiår igjen med etterkrigsgenerasjonen som vil flytte fra enebolig til leilighet.

EDIT sånn litt på siden, men når jeg kjøpte, så hadde jeg valget mellom 1995-standard med gangavstand til alt eller 2013-standard, men med alt utenfor rekkevidde utenom med el-sykkel (pga avstand/bakker). Valgte 1995-standard og 11-åringen kommer seg til/fra sentrum uten at vi trenger å være taxi. Med tre barn, så var det lett “økonomi”. Tid er viktig! Også viktig er å få barn som er vant med å klare seg selv og ikke blir kjørt overalt av foreldre.

EDIT2: det er en grunn til at hvis du for på bygda, så har typisk barna bil og lappen fra dagen de fyller 18. Det er for upraktisk uten :stuck_out_tongue:

5 Likes

Nettopp!

Hva skjer hvis de uteblir og blir sendt hjem? Du ser tegningen selv

quote=“Morti, post:7572, topic:265”]
De skal for eksempel bygge boliger.
[/quote]

Vi skal drive med innvandring for at innvandrere skal bygge boliger til seg selv?

Er det noe jeg ikke har fått med meg. Trodde den nye belåningsgrad kravet var 90% for alle etter 1. Januar 2025? Ikke kun for Boliglån ung(under 34)/Førstehjems lån.

Spennende å se hva som skjer på verdensscenen fremover nå med Trump og Musk snart ved roret. Kanskje ikke så trolig at det er noe som kan få konsekvenser for boligprisutviklingen her?

Kanskje boligprisen på Grønland!?

Statistikkslipp fremover:

• Fredag 10. januar 09.00: Uteleieboligprisstatistikk K4 2024
  • Onsdag 15. januar 09.00: Regionsrapporter K4 2024
  • Onsdag 22. januar 08.30: Sykepleierindeksen 2024
  • Onsdag 5. februar: Boligprisstatistikken januar 2025

Femte Februar vil det ta av :sunglasses::rocket:. Tallene vil være svært gode. Så er jeg spent på fredag denne uken.

Heldig for meg som skal selge utleie boligen min nå at det ikke er en eneste hel tomannsbolig for salg i hele byen.

Vil svært gode si svært høye?

Ja det er jo best for flest. Tenker opp er bedre enn ned. Jeg tipper opp 4,5% i Januar.

Stigende boligpriser er jo hovedsakelig kun et gode for de som har investert i bolig eller for de som skal kjøpe noe mindre. Evt kanskje også for de som ønsker å øke belåning for forbruk, meeeen…

1 Like

Ca 90% av nordmenn da altså? :stuck_out_tongue:

1 Like

Helt uenig. Kun best for de som har investert i flere boliger. På motsatt side vil forskjellene i samfunnet øke mellom de som står innenfor og utenfor boligmarkedet. På lengre sikt vil dette kunne endre samfunnet på måter som er vanskelige å forutse

7 Likes