Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Solgte for 2år siden min leilighet 75% mer enn jeg kjøpte den for. Den var noe pusset opp. Synes jeg kom godt ut av det. Den jeg har nå, ville nok solgt for rundt samme som jeg kjøpte den for 2år siden, muligens 5% mer. Rentehevinger har vel bremset litt opp markedet.

Det er idiotisk om renten blir hevet noe særlig mer nå. De burde avvente ihvertfall 1-2 år til før de bestemmer seg. Virker som de ikke har peiling på hva dette kan gjøre i en verden der folk låner over evne. Da må man trå varsomt med renten. Ja, det er fornuftig å heve renten litt for å psykologisk forberede folk på forsiktighet, men nå er det faktisk nok og noe mer er direkte farlig i et 5-10års perspektiv.

1 Like

Det er jo nesten ikke rente - og skal den ikke opp er det et sykdomstegn.

2 Likes

Du sier jo selv av folk låner over evne?
Har det ikke slått deg at de prøver å stoppe denne lånegalskapen ved å sette opp renta

5 Likes

Renten skal jo ned i Europa og USA, så på sikt skal den sikkert ned også i Norge. Den skal vel bare opp og trekke pusten litt. Ingen fare for boligboblen foreløpig.

Renten skal jo ned i Europa og USA, og markedet er rundt toppen. Lukter det ikke recession?

Markedet er alltid nær toppen. Det er mørke skyer på horisonten, men det er det jo nesten alltid.

2 Likes

nesten alltid.

1 Like

Kan bli bra prisstigning i Oslo hvis ferdigstillelsen av nybygg faller fremover

Har kjøpt nybygg selv for levering 2021, litt på bakgrunn av det og prisene jeg har sett i området.
Man får generelt veldig god verdi i nybygg, samt at man bare trenger å hoste opp 10%.
Måtte ut med 95k kvadraten, mens de som er ferdigstilt nå rett ved siden av har blitt solgt for 117k…

Boligprisene i det området må altså falle ganske mye frem til levering bare for å være “ute av pengene”.

3 Likes

Ja, jeg er faktisk begynt å bli positiv til boligprisutviklingen i Oslo. Virker som om kjøpersiden tar godt unna det tilbudet som kommer ut i markedet.
Nå vil vi jo ila de neste månedene raskt få svar på om gjeldsregisteret bidrar til brems i utlånsveksten

Ser man litt lengre ut på kurven så bygges det sannsynligvis for lite nå, og det kan bli noe mangel i Oslo i 2021-22.

Blir spennende å se hvordan det sammenfaller med renteutvikling og lønnsvekst.

Lønningen er vel spådd å øke ca 10% gjennom 2019, 2020 og 2021, så det vil nok presse prisene ytterligere.

Solgte nettopp bolig i Oslo til top dollar, 100k for meteren.

2 Likes

Kjøpte akkurat bolig for 26k pr m2. Leieinntektene på en liten utleiedel dekker 80% av renteutgiftene hvis boligen var 100% belånt. Ligger sentralt til i en småby. :sunglasses:

Edit: tar jeg med rentefradraget, så dekker leien 100% av rentene og litt av avdraget. :ok_hand:

6 Likes

Fra september 2015. Står seg godt i dag det der :slight_smile:

3 Likes

Da var denne solgt også :slight_smile:

Fin sak i dagens avis også siden det ble prisrekord i kommunen med over 2 millioner :slight_smile:

6 Likes

En sjelden presis analyse det der Morti!

Måtte selv forlate Vestlandet under «oljekrisen» i 2015. Og hvor endte jeg opp med å kjøpe leilighet? Selvfølgelig godt innenfor ring2 til nærmere 100k kvmeteren.

Så og si alle jeg kjenner her borte vil bo så sentralt så mulig selvom prisene er ganske stive. Men når det er sagt så er det store prisvariasjoner mellom nytt og gammelt, nabolag, solforhold osv.

Jeg kunne kjøpt leilighet i samme område hvor kvmprisen lå nesten 40k under der jeg kjøpte, men det var i en gammel bygård uten altan.
Så ja, jeg kan skrive under på at folk er kresen og selektiv i forhold til bolig!:wink:

3 Likes

Spesielt setningen, «jo større hus, jo mer arbeid» #290kvm

1 Like

https://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2019/07/Norge-nesten-billigst-paa-bolig

Må si meg enig.

Meg og fruen som begge har vanlige jobber sitter igjen med ca 50k etter huslån, forsikring og husleie er betalt. Og vi bor i en «dyr» leilighet.

1 Like