Eiendoms investorer har hatt en veldig fordelaktig beskatning i veldig lang tid, og det er ingen grunn til at det skal være mer skattemessig gunstig å eie en sekundærbolig, enn å f. eks eie et selskap som er børsnotert.
Jo det er nå en grunn jeg tenker på umiddelbart. Du kan bo i en sekundærbolig. Du kan ikke bo i et verdipapir.
Aksjer blir beskattet mye lavere enn utleiebolig !
1 - Utleiebolig har likningsverdi som er like høy som markedsverdi. Aksjer verdsettes 75%.
2 - Har man over 4 enheter er det full inntektsskatt. Av aksjer er det ingen skatt i ASK konto, inntil man tar ut gevinsten, og da bare kapitalskatt.
3 - Utleieboliger har boligskatt. Det har ikke aksjer. I tillegg må boligene vedlikeholdes. Det er kommunale avgifter, forsikring etc
Dessuten er man «vaktmester», må hanskes med leietagere som ikke betaler, vandaliserer,
Bolig er dessuten mye mindre likvid og det medfører store omkostninger å omsette dem.
Dokumentavift, meglerkostnader, annonsering, takst, etc.
Ligningsverdien er maks 30% av markedsverdi på primærbolig. Er vel maks 80 % på sekundær, men er ikke helt sikker. Utleiehuset mitt er i hvertfall mye lavere enn den reelle markedsverdien. Mulig det er 100% når du er profesjonell.
Ligningsverdien av sekundærbolig er 90%.
Problemet er at en sekundærbolig som leies ut har en lavere standard enn folks primærbolig i nabolaget. (Det er ikke lønnsomt med nyeste kjøkken og fliser på bad).
Derfor er verdien i realiteten 100%
Politikere og media sier målet er lik beskatning på ulike aktivaklasser.
Det er bare bullshit.
Utleieboliger beskattes nå så mye hardere enn aksjer at mange investorer selger seg ned/ut.
Jeg er en av dem.
De som vil tape på dette er selvsagt leietagerne.
Jeg tror nok at dette varierer veldig. For mange kommuner har bare målt bruttoareal og ganget med gj. snitt kvm pris i kommunen. Uten å ta hensyn til både oppussing (og beliggenhet i særlig grad). Spesielt intern beliggenhet hvis du skjønner.
Så jeg har utleiebolig sentralt i kommunen og har en ligningsverdi på sekundærbolig som er 90% på papiret men 50% i realiteten. Dette gjelder alle som bor der.
Har derimot sett mye merkelig andre veien også der jeg har taksert eiendommer for folk som har fått ligningsverdiene sine redusert etterpå.
I Oslo får man arealet ganget med kvadratmeterpris for området boligen ligger. Kvadratmeterprisen er den samme for 1ste etg og Penthouseleiligheten på toppen.
Her styrer sosialistene.
Man kan få endret ligningsverdien, det er selvsagt ikke riktig at førsteetasje og penthouse har samme verdi, da skal heller ikke ligningsverdien være lik. Men det er opp til den enkelte boligeier å argumentere for lavere ligningsverdi. Er ligningsverdien satt til over 30% av markedsverdi kan man få den redusert, tilsvarende om ligningsverdi er over 90% av markedsverdi for sekundærbolig.
Skatteetaten har altså gjort det slik at de som gidder å klage kan spare penger, mens alle andre må betale det de ber om. Her styrer kapitalistene
Noen som vet om verdipapirer kan regnes som egenkapital ved søk om finansieringsbevis til bolig?
Ja, fordi du kan selge aksjene. Må kunne stille med samme sum som du søker da, mtp verdipapir tap.
Takk for svar. Da ser det litt lysere ut mtp finansiering til min første bolig
Vil ha to store innstramminger
Det var bredt ventet av økonomer og boligeksperter at Finanstilsynet kunne komme til å foreslå enkelte justeringer i forskriften, men forslagene som nå legges på bordet innebærer to oppsiktsvekkende store innstramminger:
-
Tilsynet foreslår et nytt makstak på samlede utlån på 4,5 ganger brutto årsinntekt. I dag sier forskriften at du kan låne inntil fem ganger inntekten din. Innføres denne endringen, må mange nordmenn belage seg på mindre i boliglån.
-
Tilsynet foreslår også å kraftig begrense bankenes muligheter til å fravike hovedkravene i forskriften til fordel for skjønnsmessige vurderinger. I dag får bankene gjøre slike unntak – for eksempel fra egenkapitalkravet – for inntil 10 prosent av sine utlån, men tilsynet foreslår en ny maksgrense på kun fem prosent.
Hva med å vente mer enn to måneder og se hvordan gjeldsregisteret funker for å dempe toppbelåning i form av forbruksgjeld?
En ting jeg har lagt merke til der jeg bor er at prisantydningene har gått opp ca 10% for tilsvarende leiligheter til min egen fra prisantydningene som var satt samme tid i fjor. Men hva leilighetene blir solgt for vet jeg ikke. Jeg kjøpte under prisantydning, og mulig det fortsatt er tilfellet at de går under.
Dette er godt nytt for boligmarkedet i Oslo tror jeg.
https://www.nettavisen.no/okonomi/budsjettet-oslos-gjeld-eksploderer/3423851273.html
Fin artikkel
En kvinne solgte boligen sin for 3,2 millioner kroner. Så leste hun i lokalavisen at den var solgt for 300.000 kroner mer
En fersk avgjørelse i eiendomsmeglernemnda koster en megler i Haugesund 122.000 kroner.
Ja det var meg ja. Jeg gjorde ingen feil i saken, men vi har organisert oss slik her på kontoret at kontorsjefen tar seg av den type ting som har med skjøtet å gjøre.
Selskapet ble kontaktet av meg i budrunden og ville da ikke by mer. Etter det kjøpte de nabohuset. derfor fikk de plutselig andre tanker noen uker etter budrunden var avsluttet. At kjøperen min valgte å videreselge var ikke problemet, men vi skulle laget 2 skjøter i stedet for å gjøre alt i en operasjon.
Eneste feilen som ble gjort. Den første gangen jeg blir tatt for en feil på 14 år. Og det var som sagt ikke jeg som gjorde det. Men det betyr ikke noe for nemnda.
Hemmelig bud er også noe jeg misliker sterkt og hver gang anbefaler jeg selger å bare beint avslå alle hemmelige bud. Burde vært ulovlig, men det er budgivers rett til å komme opp med slikt tullball.
Vent litt, så jeg kan i et bud skrive at dette budet skal holdes hemmelig og da får de andre interesserte ikke vite om budet med mindre jeg får kjøpt boligen?
Høres veldig spesielt ut.
Ja du kan. Utrolig nok. Jeg anbefaler det ikke. Neste gang noen kommer til meg med et hemmelig bud kommer jeg til å anbefale selgeren å si at dersom de ikke gjør budet åpent så får han ikke kjøpe uansett hva han byr. Bare for å hamre det inn.