Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Ja er det en ting jeg ikke skjønner med AP er det at de vil kjøpe boliger for å gjøre det lettere for førstegangskjøpere å kjøpe boliger. Altså ja, de kunne jo like gjerne overført 500.000 til kontoen til alle som ville kjøpe førstegangsbolig i stedet for å heve prisene i markedet ved å kjøpe de få små leilighetene som er igjen i Oslo. Hadde sikkert vært billigere totalt sett enn å lage et byråkratihelvete med å skulle eie alle disse boligene før de blir videresolgt.

Wow, det hadde jeg ikke trodd. Så uetisk som det er gir det en enorm fordel ovenfor andre kjøpere i en budprosess å vite at det er mulig. Tanken “hvorfor er det ingen andre som byr? Byr jeg for høyt nå?” osv. kan skapes hos andre kjøpere ved at de ikke vet at en annen fortsatt vil ha boligen.

Eller er det bare beløpet som er skjult og de andre blir informert om at et bud er gitt uten beløpet?

Selskapet fikk heller ikke kjøpe huset her fordi jeg fikk en annen til å by det samme som vi hadde hemmelig bud på. Derfor fikk han som gav bud åpent huset. Men når selskapet hadde kjøpt nabohuset (faktisk 2 av nabohusene) så var de også villig til å betale mer for dette.

All info rundt et hemmelig bud skal holdes skjult for alle andre interesserte. Den eneste som får vite om det er selger.

Herrigud, helt enig med deg i at det burde fjernes som en mulighet.

Hver gang det skjer oppleves som et mareritt. Jeg lover jo alltid mine interessenter oppfølging i tilfelle bud. Så får jeg plutselig ikke lov å si noe om et bud. Det går bare ikke an. Bare misfornøyde kunder i alle kanter av det der. Og trolig dårligere pris for selger. Som jo er hele poenget fra budgivers side såklart.

Smart å unngå 2x dokumentavgift, men skjønner at selger ville ha sin bit av kaka her. Forstår ikke budgiveren her da :stuck_out_tongue:

Selger fikk ingenting. Hun hadde ikke krav på noe heller. Og nemnda er enig i at det ikke ble gjort feil i forhold til det. Det var det med dokumentavgiften som var feil fordi det kunne hatt konsekvenser for kjøper sånn teoretisk, men det medførte ingen problemer i dette tilfellet. Noe vi sjekket på forhånd.

Hun slapp meglergebyret siden vi hadde hoppet over et skjøte ja. Noe som gikk ut over firmaet, men jeg får fortsatt lønn fra oppdraget siden det ikke var jeg som hadde gjort noe feil slik firmaet ser på saken. De kompenserer med lønn for jobben likevel.

Ja det er klart at det blir lavere pris. Har dette vært tatt opp som en sak tidligere eller er det gått under radaren til politikerne?

Rent juridisk, så måtte vel selger gå med på at det stod en annen motpart på kontrakten, selger hadde ikke hatt noe på å tape på å si nei. Ergo, den som videresolgte kunne tilbudt 50% splitt på besparelsen mellom seg og opprinnelig selger, så hadde ting vært fint? :slight_smile:

Hemmelige bud er sjelden. Jeg har opplevd det 3 ganger på 14 år. Så det er normalt ikke så stort problem, men burde vært forbudt ja. Går nok under radaren slik som så mye annet.

Hvorfor er det lov å gi et bud med 10 minutters svarfrist når vi har krav om å sjekke finansiering og følge opp alle interesserte parter f.eks.???

Hehe ja det er også et godt spørsmål. Er det mulig å gjøre mye av det arbeidet i forkant eller er det kun når bud er gitt at du har myndighet til å sjekke det?

Banken vil jo ikke fortelle megleren om rammen sin. Og ikke spør jeg heller. Vi må sjekke det vi har bud på.

Men jeg tenker mest på 80 år gamle selgere som må bestemme seg om de vil selge på 10 minutter. Egentlig burde alle bud stått gyldige i minimum 24 timer. Men 30 minutter er bedre enn 5 og 10 minutter.

2 Likes

Må være noe spesielt som skjer her, 11 visninger :laughing: Ikke noe jeg bruker å lese om, men for meg høres det ganske utrolig ut.

@anon91440261 har du sett noen ha behov for så mange visninger før?
Utfra artikkelen ser det ut som de kuttet prisen etter de første visningene, og nå igjen før den 11ende, så de må jo ha bommet grovt i utgangspunktet.

Her er annonsen

Ser ifra salgsoppgaven at prisantydningen på det tidspunktet i hvert fall var 3 500 000.
Ser på FB hun er optimistisk for å få solgt nå som de fikk så mye oppmerksomhet :sweat_smile: Digg med litt gratis reklame i nasjonale medier.

1 Like

Jeg har hatt flere på minst 10 eiendommer i porteføljen min. Vil si det er nokså normalt.

1 Like

Okei, ser i hvert fall fra mitt område at de som har en del visninger kutter i flere omganger i stedenfor å la det gå så lenge som de her. Ser fra FB boligen ble lagt ut i april. Så det er jo langt over snittet for Oslo regner jeg med, her jeg bor så er nok omsetningshastigheten mye dårligere så det er ikke så unormalt.

Da må jo du ha en del tro på at eiendommen faktisk er verdt prisantydning. Pluss selgere med tålmodighet. Desse har vel allerede kjøpt ett hus, så i slike tilfeller kan man jo etterhvert bli presset av banken vel.
I hvert fall er det ikke en behagelig situasjon å være i, selv om desse heldigvis har mye å gå på siden de kjøpte i Feb 2014 for 2290. Uansett så tror man jo at takst er omtrent det man får, så planlegger man deretter.
Siden Oslo generelt har hatt et bra fungerende marked i forhold til mange andre steder så må jo det nesten være feilpriset. Er jo bra omsetning der og egentlig ikke så høyt tilbud i forhold til etterspørsel.

Solgt 2 hus siden sommeren som hadde ligget for salg hos meg i 3 år. Hun ene fikk prisantydning han andre fikk 40 000 under. Er ikke alltid man bør ta 200 000 under, når man bor godt og bare vil flytte mer sentralt. Meget fornøyde kunder da. Det ene ble solgt til den 2. personen som kom og kikket, på 3 år. Ingen var overpriset i forhold til nabo-omsetninger.

4 Likes

Haha det er jævlig lenge da :open_mouth:
Men vil det si 3 år gammel prisantydning også da?

Noen har jo bare ikke muligheten til å sitte så lenge, det spørs jo vel hvor lenge banken tillater det. Det vet jeg faktisk ikke helt hvordan fungerer, skal vel endel til for at bankene begynner med sanksjoner.

Ja selvfølgelig, ellers hadde jeg ikke sagt det sånn. Jeg jobber i distriktet da. Fullt klar over at det ikke er normalt i Drammen by.

I Åkrafjorden er det mer, som forventet. Bare litt mer enn forventet kanskje.

2 Likes

Helt klart feilpriset når den ikke blir solgt i det området. Det er mye bedre å sette litt konservativ prisantydigning (ikke lokkepris) for å få folk på visning. Akkurat der er det noen amatører som alltid velger megler som tilbyr den friskeste prisen, noe som slår tilbake på de selv. Jeg sier ikke at det har skjedd her, men det kan tenkes.

1 Like