Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Jeg solgte en leilighet enda nærmere Ring3 som også var vanskelig å selge, men den lå kloss inntil veien - denne ligger litt lengre unna. Likevel: Hvor mange har lyst på en av Norges mest trafikkerte veier like utenfor stuevinduet…? Uansett kan det være et tegn på at markedet er i ferd med å snu. Uansett er nok prisantydningen for høy.

I Oslo er det uvanlig at det tar så lang tid.

Ja jeg vet det. Der er det bare de som er priset til 50 mill pluss som ligger lenge. Jeg kjenner ikke til oslomarkedet. Så ikke ta meg som noe ekspert på det. Dere som bor der borte vet MYE mer enn meg :slight_smile:

Ville heller valgt å se på omsetningstiden for hele Oslo enn å trekke slutninger ut fra et tilfelle. Ikke at du nødvendigvis gjør det. NRK derimot…

1 Like

Tror nærheten til Ring 3 trekker ned her.

1 Like

Ja saken er at i et veldig hett marked går “alt”. Så får den enkelte tro om markedet det de vil :slight_smile: Normalt vil boliger med dårlig beliggenhet være de første som sliter.

Edit: uansett er det lenge siden jeg var megler så ta det jeg sier med en klype salt…

2 Likes

Jeg vil tro det fortsatt gjelder. Jeg husker fra tidligere at en annen indikator på at boligmarkedet var på vei ned er hyttemarkedet. Er det noen som følger temperaturen i hyttemarkedet?

1 Like

Der er vel prisen på vei oppover, slik jeg hat forstått det.

Alt i økonomien er et pyramidespill. Intet nytt under solen, det er dette fiatpenger/rentebasert økonomi fundamentalt baserer seg på.

1 Like

Sjeføkonom spår «boligkrakk» og nullrente

Det er to faktorer som taler for et unormalt stort prisfall i boligmarkedet, mener sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen i Eika Gruppen.

Jan Ludvig spår krakk overalt hvert år🤣

Virker helt sprøtt at skattebetalerne skal finansiere billige boliger til sykepleierne i Oslo.

Folk tror jo egen bolig er en fantastisk investering, og alltid vil være det :joy: Tipper de som kjøper idag og de neste årene vil få seg en overraskelse, når de ser at boligen deres bare blir mindre verdt.

1 Like

Hvorfor skal boliger falle i verdi neste årene?

I hovedstaden kommer det nok bare til å fortsette å stige

https://www.nettavisen.no/okonomi/boligprodusentene-lav-boligbygging-i-oslo-rammer-resten-av-norge/3423678039.html

https://www.nettavisen.no/okonomi/skrekktall-for-raymond-johansen-i-oslos-boligmarked/3423661475.html

I tillegg til at det gis færre igangsettingstillatelser enn det behovet er, så blir bare et knapt flertall av de prosjektene igangsatt.

Sikkert det, i hovedstaden. Ellers antar jeg at for høy bygging, lav befolkningsvekst, og lav lønnsvekst, sammen med strammere skatteregler for bolig trekker prisene ned i 90% av landet.

Jeg er forøvrig investert rundt 90% i eiendomsmarkedet i Rogaland😅

3 Likes

Ja han gjør jo det - han og Harald Magnus (er de i familie tro?)

De får vel en gang rett?

Jeg undrer på hvordan verden ser ut om ti-tyve år, selvsagt, de fleste har vel lurt litt på det, men når det gjelder barn og unge. Tror vi at like mange kommer til å ønske å få barn i generasjonene som kommer? Jeg er selv usikker, det er ikke alle som har lyst til å få barn, og jeg har følelsen av at det blir flere i denne kategorien i årene som kommer. Selvrealisering er det viktigste - kjernefamilien er ikke lenger det det var. Eller?

1 Like

Svaret på det vet vi jo

Men tror en del av de som venter for lenge/prioriterer jobb angrer når blir eldre.

I utgangspunktet så har vi samme biologi som våre forfedre, så ønske om barn og familie burde jo være like sterkt.

1 Like

Selvrealisering endrer nok karakter, men kjernefamilien kommer nok aldri tilbake. Hvis man tenker et par med mann og kone og egne barn når man tenker på kjernefamilie. Mens man gjerne nå tenker på reising, kjøpe materialistisk ting og drømmekroppen som selvrealisering så kan kanskje andre verdier bli mer attraktive etterhvert. Som f.eks… det å hjelpe de som trenger det, veldedig arbeid, jobbe i fattige land i sabbatår eller mindfulness o.l.

1 Like

“Uansett” pris vil det lønne seg å eie egen bolig framfor å leie. Målsetningen som alle bør etterstrebe er å ha en livsløpsleilighet (universell utformet) nedbetalt i det året man går av som pensjonist.

Å time boligmarkedet har vist seg å være meget vanskelig og ikke akkurat så veldig lurt. Grunnlaget for kjøp må alltid være fordi man trenger en plass å bo, ikke som investerings objekt :wink:

1 Like

Ja, det er 2 vidt forskjellige ting.

Har man en bolig som man skal bo i, er det et helt annet scenario enn om man investerer i et 2., 3., osv hus.