Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet 1

Ikke veldig mye når du tenker på hvor stor Oslo er. Noe her er jo ikke ferdig før i 2021

For å si det på en annen måte da; disse boligene virker å være veldig tungsolgte ettersom de har vært klare for salg ca 2,5-3år før boligene er ferdigstilte.

1 Like

bilde

Når man ser på befolkningstall vs hvor mye som er ute på Finn. Så der man ganske raskt at Oslo har mye mindre enn de andre store.
Oslo har langt flere folk enn Trøndelag, Rogaland og Hordaland, men begge har mer til salgs.
Akershus er noe spesielt, de har sykt mye til salgs i enkelte kommuner har jeg sett. Oslo har 3,5k og de har 5,5 k. Men Oslo har ca 60 k flere folk (673-614)

Bergen alene har 2K til salgs og har under 300k innbyggere, dvs enkelt mer enn Oslo. Med samme befolkning ville de hatt 5K til salgs mot Oslos 3,5.
Trondheim har 1930 til salgs, med Oslos befolkning ville de hatt 6800 til salgs.
Stavanger har 1080 til salgs, med Oslos befolning 5,5k.
Så Oslo har faktisk grunn til å ha langt høyere priser. Men jeg tror også det vil gå ned siden jeg tror mange har priset inn høyere forventninger enn realistisk. Dermed blir det fort problem når det viser seg å ikke stemme. Befolkningsveksten er som vi har diskutert lenger oppe i tråden, ikke så høy som man har trodd heller.
Boligbyggingen er egentlig på et veldig høyt nivå, men det man snakker om når det handler om fremtidige priser jo om prisene fortsetter å slite nå og boligbyggerne virkelig holder igjen. Så vil jo det bygges veldig lite fra 2021+ utover. Men det er ganske mye på gang de nærmeste årene.

Uansett er mitt viktigste poeng når det gjelder boligpriser å tenke lokalt. Ikke la seg rive med av medias hausing av boligpriser, for media fokuserer på Oslo. Men boligprisene ellers i landet går ikke i nærheten så bra. Selv de store byene går det ikke spesielt bra med, og da kan man tenke seg hva som skjer på bygda!

Arbeidsledigheten er jo f.eks svært lav nå, så når etterhvert vi blir rammet av det som foregår globalt, så vil det fort få mye å si. Da den nye normalen er å låne 5x/tøye strikken. Og folk har lånt over evne i flere tiår nå, refinansiert gjentatte ganger på priser som kanskje ikke er realistiske lenger.

Jeg ser det i hvert fall hvor jeg bor, her har mange hatt mulighet til å kunne få refinansiere på boligpriser vi er langt unna nå. Plutselig selger mange nå til prisene de kjøpte for i 2012-2013. Om man da har vært en luring og refinansiert i 2015 f.eks før det smalt, så har man jo et stort problem.

Leser også i avisen ang den boligforskriften, jeg er interessert i å se om det faktisk var mange nå (spesielt i Oslo) som kjøpte før de egentlig hadde planlagt (januar +) fordi de fryktet å ikke få lån. Jeg tror det kan være en god del folk, det har jo vært svært mye oppe i media. Og i Oslo er psykologien ang å “komme seg inn i boligmarkedet” svært sterkt fremdeles. Det er viktigere å komme seg inn nå, selv om de får høre at prisene også skal falle neste år, siden de kanskje likevel ikke ville komt inn med det prisfallet de hører. To personer med 1mill i inntekt som får låne 5m vil jo med 4,5x kun få låne 4,5m så da må jo prisene falle 10% før de “kommer seg inn”. Så jeg tror mange utnyttet muligheten. Megleren i avisen bekreftet jo dette også, men uten tall så klart.

Det betyr jo at prisene har falt nå i Oslo, selv om de har fremskyndet etterspørsel som skulle komme i januar. Dermed blir det spennende å se om det blir mindre etterspørsel da, samtidig ser vi at det tar seg opp med usolgte. Så det blir jo da også så klart verre, om det viser seg at mange har kjøpt på forskudd.

Den siste renteøkningen får vel effekt rundt nå, så fra nå og frem til de kutter igjen har jo vi en god del høyere rente enn før. Jeg tror ikke Norges Bank kommer til å være tidlig ute med å kutte renter. Sånn kronen oppfører seg så må de dessverre være forsiktige, de har også hatt en ganske haukete retorikk, så det er ikke mye rom får plutselig stimulere. Økonomien er jo oljesmurt i 2019 og passelig i 2020 også. Så vi har jo en kunstig sterk økonomi nå mens oljeinvesteringene er skikkelig høye. Så selv om deler av økonomien (retail feks) sliter, så kan man ikke gjøre noe med det. Forsåvidt ville rentekutt kunne gjøre saken verre for retail om det førte kronen videre ned… Så de er virkelig stuck i et dilemma nå syntes jeg. Så jeg ser for meg en pause frem til vi ser en reel effekt i økonomien, usikker på hva som er nok, men kanskje f.eks PMI data o.l kan holde til å gi de en unnskyldning. Men husk på at en så svak krone med allerede faktisk inflasjon, så er det ikke bare å kutte uten videre. Vi er ikke EU/US, med plagsom sterk valuta og lav/ok inflasjon. Vi har faktisk hatt grunn til å øke, selv om vi vet at utsiktene fremover ikke er så gode. Norges Bank vet jo også selv at det hovedsaklig er oljeinvesteringer som driver økonomien, og det vil gå over om ikke lenge( selv på fortsatt høye nivåer så blir jo det ikke en økning forhold til fjoråret, dvs hjelper ikke BNP).

3 Likes

Mye av boligene i Akershus er vel i pendleravstand til Oslo og delvis rettet mot Oslofolk.

Helt klart. Men de som har utnyttet dette har vel da flyttet til Akershus og teller med i deres befolkning nå? Men det påvirker også prisene til Oslo. Siden dette har redusert befolkningsveksten i Oslo.

Likevel så kan det hende flere steder i Akershus har bygget over etterspørsel da de har hatt et stort tilbud over tid nå. Enormt mye nybygg!
Men altså, ikke ta meg som noen ekspert på området, jeg bor ikke i området og har ikke studert Oslo osv nøye. Det er ikke det mest interessante for meg, men jeg tenker at når Oslo faktisk faller, vil den allerede svekkede optimismen rundt om i landet virkelig få seg en knekk.

Mange tenker jo ikke engang over at boligprisene lokalt står stille/går ned, de holder på ideen om at boligprisene alltid går oppover og man må skynde seg inn.
Kunne vært interessant å hatt undersøkelser de stedene som er rammet verst av oljekrisen, befolkningsnedgang eller tap av nøkkelbedrifter. Og sett psykologien der vs andre steder som faktisk har god utvikling.

@anon91440261 Blir spennende ang. skjulte bud om denne saken ender med noe annet enn at alt ble gjort riktig i budprosessen:

1 Like

Skjulte bud misbrukes av folk som bare vil betale minst mulig. Det kan i sjeldne tilfeller være gode grunner for å by skjult, men det er desverre et triks flere har plukket opp som en budteknikk.

Dersom folk misbruker det kan fort den muligheten forsvinne. Synd for den som vil kjøpe seg ny leilighet før de forteller kona at de vil skilles for eksempel.

Her er det litt andre momenter som feilsending av skriftlige meldinger og sånn som også spiller inn.

Du vet, om en megler gjør en feil så fortjener de å svi, uansett om man retter opp i feil med en gang.

Jeg tenkte litt på det her om dagen; hvis jeg deltar i en budrunde mot andre, starter med et ordinært bud, det kommer et motbud, så legger jeg inn et skjult bud som aksepteres. Da kan ikke motpart informeres på noen som helst måte?

Når jeg en dag skal selge blir jeg nok ikke å akseptere skjulte bud om jeg har skjønt det riktig.

Du får ikke testet betalingsvilligheten til andre interessenter, dersom du tar i mot et hemmelig bud. Men i en situasjon der det ikke er andre interessenter kan megleren din få inn bud fra en som sitter på gjerdet ved å legge frem hemmelig bud som en fremgangsmåte.

Generelt advarer jeg både budgiver og selger og liker ikke misbruk av den praksisen. Men det betyr ikke at det ikke noen sjeldne ganger kan være både greit og forløsende.

Et hemmelig bud vil kun formidles til selger. Ikke til andre interessenter. Rett etter budaksept får kjøper og selger budjournal med navn og beløp på alle, inkludert hemmelige budgivere.

1 Like

Ja, husker vi hadde praten om det tidligere her inne. Men litt av grunnen til at det eksisterer er vel at det har liten oppmerksomhet. Om spørsmålet tas opp i retten nå vil det vel kanskje endres eventuelt bli tatt opp til debatt igjen om det bør endres?

Nei, hemmelige bud kan være hensiktsmessig og retten vet jo det.

Men så lenge jeg har andre interessenter så hater jeg hemmelige bud. Har aldri oppfordret til det.

1 Like

Hva er så baksiden for kjøper ved å legge inn hemmelig bud?

Slik jeg forstår det gjør jeg det gjerne slik selv også.

Det er at du kan få megler og selger mot deg.
Megleren kjører budrunde videre. Dersom ingen byr høyere enn deg så tilbyr selger huset til den som bøy høyeste åpne bud. Tilbudet blir da på samme pris som du har gitt bud på. En oppegående budgiver vil skjønne hva som foregår. Men det holder for megler å si : Du får ikke kjøpe til det høyeste budet ditt. Skal du ha huset må du opp til X pris. Byr du det er huset ditt.

Da blir handelen sluttet før du får svar på ditt hemmelige bud.

Mitt råd til de som vil bruke taktikken er å kun bruke det når du må eller når du ser at et hus er kraftig ubderpriset. Du legger inn et bud 10% over prisantydning som skjult bud.

Dersom folk byr over deg så byr du åpent derfra og ut. Eller dersom megler ber deg åpne budet. Så gjør det.

Da tror jeg ikke man vil få megler eller selger mot seg. Men nekter man å etterkomme meglers (kommer jo da fra selger) ønske så kan det fort ‘bli sørget for’ at selger velger annen kjøper. Gjerne også, til lavere pris. Om selger blir irritert…

Når er det man “må” legge inn hemmelig bud?

Skjønner ikke helt poenget med å tillate dette jeg. Mulig det er noe jeg ikke ser men i utgangspunktet synes jeg det burde vært forbudt. Pålegg meglere å opplys om alle bud både til selger og andre budgivere sier nå jeg :smile:

Jeg er helt enig.

Men stor fordel for de få som benytter seg av dette, flokkmentaliteten i en runde skal ikke undervurderes.

Meglere vil jo ha en slutt på dette. Du må ikke tro at det er meglerne som holder på slik. Det er budgivere som skal være kreative. De fleste har bare fått et råd av noen som ikke burde gitt råd.

Men ellers sliter jeg å komme opp med noen gode eksempler på når man ‘må’.

Uansett løper man en STOR risiko for at selger og megler blir sur på deg.

Mente ikke at meglerne vil ha det. Bare tror måten å håndheve det på er å pålegge meglerne opplysningsplikt. Så hjelper det ikke hva sleipe kjøpere prøver seg på :slight_smile:

1 Like

Kom på et eksempel nå. Men må vente til jeg er på PC. Skal forklare.

1 Like