Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hei Andor, det stemmer ikke. Her er litt inside info til deg… :wink:

Driveplikt: Gjelder all yrket jord og innmarksbeite.

Kan ivaretas ved pakteavtale.

https://www.landbruksdirektoratet.no/no/eiendom-og-skog/eiendom/driveplikt

Boplikt:

Ved mer enn 35 dekar dyrket mark eller 500 dekar produktiv skog.

Her er det bare 317 dekar skog så dersom du får redusert arealet på dyrket mark til under 35 dekar forsvinner boplikten.

https://www.landbruksdirektoratet.no/no/eiendom-og-skog/eiendom/boplikt#hvilke-eiendommer-er-det-boplikt-paa-

Konsesjon:

Konsesjonen kommer man ikke unna uansett på jakteiendommer som alltid er over 100 dekar. Den vil gjelde. Aksjeselskap kan få større problem enn privatpersoner, men har hatt kunder som har fått lov med aksjeselskap før. Nøkkelen ligger i god argumentasjon.

2 Likes

Men det er 100% sant. Derfor jeg trolig er en av meglerne i Norge med høyest snittprosent i provisjon. Du får tro hva du vil. Men det vet jeg stemmer.

At styling fungerer fint for deg tviler jeg ikke på. Du jobber i et annet marked. Det er forskjeller fra marked til marked. Jeg får oppdrag selv om jeg er 50 - 70 000 dyrere enn nest dyreste konkurrent. Hele tiden. Omtrent hver uke. Så for min del er ikke styling et tema. Jeg trenger ikke fortelle hva vi tilbyr av annonsering engang. De vil bruke meg fordi jeg er best.

På den siste gården jeg linket der hadde kunden tilbud på 90 000 fra annen megler. Jeg tar 250 000. Han valgte meg :slight_smile: Snakket ikke ett ord om annonsering, markedspakke eller noe som helst sånt. Når du har lært deg det, da er du blitt en god megler.

4 Likes

Nei jeg vet ikke hva kravet er. Men du må være en kunde de vil ha. Så høy egenkapitalsgrad og god portefølje antagelig. Riktig kompetanse.

Det huset er et godt kjøp til prisantydning. Alle er utleid ja. Se posten hvor jeg skrev inntektene.

1 Like

Det er jo bare kjempebra for deg :+1:
Jeg er hverken megler eller stylist men har vært involvert i mange hundre boligsalg de siste 18 årene, og Aksjesnila spurte om boligstyling bare var en Oslo-greie, og jeg vil i hvert fall si nei. Styling kan være bra… hvis man ikke skal selge i Vindafjord og kan bruke deg som megler da vel og merke.

2 Likes

Jeg er helt enig i det du sier. I Oslo, Bergen og Stavanger har man også tilgang på gode stylister med store lagre av møbler og sortemang. Jeg har sett arbeidet til noen av stylistene her i mitt distrikt og de har ikke imponert meg. Men kanskje noen nye som er bra som har begynt de siste årene. Det kan nok helt sikkert lønne seg å bruke en billig og god stylist med et skikkelig tilbud i store byer.

Bra bilder er viktig. Vi var første megler som brukte proff fotograf i vår by. Første som begynte med luftfoto og første som begynte med videopresentasjon. Så de andre aper bare etter oss året etterpå. Sjefen er god på ligge i front. Men jeg mener helt seriøst at dersom du skal selge noe mer komplisert enn en billig borettslags leilighet så vil man tjene på å velge den beste megleren. Som kan faget til fingerspissene og samtidig er en utrolig dyktig selger. I stedet for å innhente 3 tilbud og velge den billigste. som ofte er utgangspunktet til mange kunder. Helt til de treffer meg og legger hele planen i skuffen, avlyser andre møter og signerer med den beste med en gang man har sjansen :joy:

1 Like

Det jeg oppfatter er viktig ved salg av bolig er bilder og styling, har aldri helt skjønt hva megler har å si(bortsett fra at megler påvirker overnevnte).

Men overbevis meg gjerne!:slight_smile:

1 Like

Høres nå mer ut som det er få meglere og du har liten konkurranse :slight_smile:

Kommer tilbake til det. Er vel 50 meglere her. Og 15 til på Stord like bortenfor. Samt noen i Ryfylke. Så kanskje 70 til sammen.

Selger småbruket jeg linket til Evil her nå. Bud 600 000 over prisantydning der nå.

Edit: 660 000 over prisantydning nå.

Edit: 710 000 over nå.

Edit: 760 000 over

Edit: 810 000 over

Edit: 860 000 over

Edit: 910 000 over

Edit: 960 000 over

1.010.000 over

1.060.000 over

1.110.000 over

1.160.000 over

1.210.000 over

1.260.000 over

1.310.000 over

1.360.000 over

Man kan fastslå at kunden driter i at jeg var dyrest nå… :slight_smile:

4 Likes

Kanskje på tide at @Morti oppretter sin egen tråd om boligmarkedet?

Høres ut som prisantydningen burde vært høyere :open_mouth:

2 Likes

Dette er min tråd.

2 Likes

Det er alltid svaret til de som sier at markedet alltid har rett. Altså de som ikke vet hva de snakker om. Byggeår 1840. 2 soverom og asbest. I Vikebygd. Langt utenfor allfarvei. Et område hus står for salg i 1 år eller mer før de blir solgt 200 000 under prisantydning. Just saying.

1 Like

Dette var en interessant tråd om dagens situasjons påvirkning av boligmarkedet. Interesant for meg da jeg før alt dette corona greiene kjøpte enebolig i stavanger. Så ble det en tråd til selvforherligelse.

Det er flott at det går bra for deg Morti. All heder og ære for det.

Jeg dropper denne tråden fremover da det gir meg veldig lite å lese selvskrytet.

4 Likes

Flott det :slight_smile: Ha det bra!

Du og VargVemund og dere andre følsomme mennesker kan lage en egen tråd. Så er jeg i denne så kan dere skrive i den andre. Så går dere glipp av verdifull info. Så går jeg glipp av ingenting. :joy:

1 Like

Vil heller lese hyperinteressant selvskryt fra de beste i bransjen, enn tomprat fra andre som ikke vet hva de snakker om.

3 Likes

men du som megler og for en kunde som vil selge så er du nok en bra kandidat og regner med du har ett “rykte” på deg for gode tall, viss ikke hadde ikke folk casha ut 250k til deg.

Men fra en boliginvestors perspektiv som sitter på all info som du gjerne legger til grunn (+/-) som salgs argumenter nevnt over og er en del av “pakken” man betaler for med deg som megler, så vil jo gjerne en investor se etter en gnien selger som valgte Ola Nordmann som kostet 50k å selger under pris antydning. :rofl:

1 Like

Større fisker betaler vel oftere for kvalitet enn Ola Nordmann som vil spare 20k på megler?

viss du sikter til større fisker som i større kjøpere, nei ikke nødvendigvis. De om er investorer sitter med kunnskap og info selv og vet hva ting er verdt og ikke. Ola Nordmann som sparte 20 k på megler og selger til prisantydning nøyaktig det samme case som gjerne Morti selger til 500k over pris antydning sier seg selv hvilket case du går for. en halv mill spart er en halv mill spart. Om porteføljen din har 100mil i hus eller 5.

Og det var sånn jeg tolket det. At Morti kunne solgt ett eksakt likt case fortere og over prisantydning enn en “basic” fresh out the gate megler kunne.

2 Likes

Jeg misforsto ditt originale innlegg, forstår hva du mener.

2 Likes

Jeg har sagt det litt lengre her oppe. Skal man selge en enkel borettslagsleilighet så kan jeg ikke overprise meg så mye over andre. Da er jeg bare sånn 10 000- 30 000 dyrere enn dem. På snitt er det vanskelig for meg å si med hånden på brystet at jeg kan bidra med så enormt mye merverdi enn andre. Det finnes andre gode selgere/meglere som glatt går ned i pris.

Men skal man selge noe spesielt. Som er det jeg egentlig jobber mest med, så tilfører jeg utrolige mengder tilleggsverdi.

Eksempler:

  • Oversetter dokument på Gotisk fra professor. Jeg betaler 2000 for det. Finner ut at det hører med eiendommen et naust på fjellet. Som eierne ikke visste de eide. Ching - prisen gikk opp 500 000,-. Du finner ikke 1 annen megler i dette landet som hadde sørget for å få oversatt et dokument fra 1600 eller 1700-tallet. Før de solgte. 100% av andre meglere hadde bare sagt at det finner vi ikke ut av.

  • Kontakter norges beste ekspert på gjødselskjellere. Han pendler mellom Oslo og Stavanger og er professor. Får en oppskrift som gjør at driftsbygningen kan reddes med å lappe etasjeskillere etter sandwich prinsippet. Tar med forklaringen på visning og selger gården, som man i utgangspunktet ikke kunne ta en større traktor enn de som ble laget i 1950 inn på låven til, for 3 millioner mer enn den prisantydningen den andre megleren ville bruke. Driftsbygnigen kunne renoveres i stedet for å rives. Grunnflate 700 kvm. 3 etasjer.

  • Solgte en eiendom i fjor 3 200 000 over prisantydning altså 6 200 000 og landbrukstakst utført av det mest kjente og respektable firmaet for regnskap og taksering av landbruk. Ved visning var det sikkert 20 stk som mente at prisen var for høy i utgangspunktet. Ved å innhente og sette meg grundig inn i alle tinglyste erklæringer kunne jeg avvise folk som mente de hadde rettigheter til eiendommen, fordi jeg kunne dokumentere at de ikke hadde det. Når alt i tillegg ligger lagret på harddisken fremstår alt mer troverdig. Samtidig så hadde jeg med dokumentene og kunne vise at jeg kunne dokumentere mine vurderinger.

  • Når jeg selger gårder så ringer jeg slakteriet og får mye verdifull info. som f.eks. at de kan tilby kjøper rentefritt lån til å kjøpe inn alle smågrisene eller lam ved oppstart opp til 2 millioner. Hvilken vei prisen på kjøttet går eller hvor mange flere dyr man kunne hatt på gården enn det dagens selger har. Slakteriet har aldri fått en telefon fra andre meglere enn meg. Ever. Jeg ringer alltid.

Dette er bare et par enkle eksempler. Slik kan jeg holde på i en evighet. Men jeg ønsker ikke å skryte, så for å holde ting saklig og objektivt så stopper jeg her :joy:

@InVivo litt svar til deg og litt til andre.

10 Likes