Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

https://www.nettavisen.no/okonomi/boligmarkedet-disse-oslo-omradene-har-hatt-hoyest-prisvekst/3423991662.html

Godt trøkk innenfor ring 3!:+1:

1 Like

Denne er også fin for å se prisstatistikken:

1 Like

Var det noen som slo til på fastrente da de var som lavest?

Noen som skal gjøre seg raske 10mill…

3 Likes

Så et sted at omtrent 50% av de som jobber hjemmefra kunne tenke seg å flytte ut fra sentrum dersom de kunne fortsette å jobbe hjemme (New York vel å merke)… Vil vel stige sentralt også, men kanskje mer i tettsteder litt utenfor sentrum?

1 Like

For de litt langsiktige så tror jeg det er smart å kjøpe boliger i nærheten til stopp til den nye Fornebubanen

1 Like

Mulig, men er ikke prisene der alerede ganske oppblåst?

1 Like

Om de er oppblåst vet jeg ikke, men det er dyrt der ja

1 Like

Vet lite om bolig, men er sikkert noe redusert pendletid priset inn men neppe 7 år fram i tid? :smiley:

Kjøpte bolig forrige uke og måtte sett meg inn i forskjellige ting, kom over en artikkel hvor prisen økte 0.1% eller noe per min redusert pendletid :sweat_smile:
Så utbygger kan sikkert prise noe inn.

1 Like

Ja, men dersom folk jobber hjemmefra i Fredrikstad så har ikke pendlertiden så mye å si…

Kanskje man heller burde putte pengene i Indiske fond, India vil kunne suge til seg mange oppdrag når grensene forsvinner pga Zoom, Teams osv.

1 Like

Nå er det full kok i Oslo!

Og dette er hva de spådde FØR vi fikk 0-rente!

Jeg tror prisene i Oslo kan øke med 20-40% neste årene

2 Likes

20% er jo ikke så mye over år, så det er vel rimelig sannsynlig. Men jeg tror kanskje Fredrikstad vil fortsette å outperforme.

For de av oss som leger litt i fornøyde leietakere så er dette meget positivt!

Kanskje de «profesjonelle» store må kutte litt fortjenesten ved å oppgradere framover

Om boligprisene stiger 20-40% fremover, hva sier det om den reelle inflasjonen i samfunnet?

Føler det er litt tidlig å konkludere med noe. Vi er ikke i et “post-covid”-paradigme riktig ennå vel?

4 Likes

Vet ikke om dette blir rette foraet men sender ett spm.

Dette er ved kjøp i utlandet.

For å gjøre storyen kort så begynte jeg allerede i 2012 å overføre beløp fra norge til filippinene for å kjøpe «Preselling condo» (Kjøpe bolig som ennå ikke er bygd) På den tiden var det ikke noe krav om å innberette til finanstilsynet om at man overførte beløp som var over 100k. De siste årene er kravene blitt mer strenge og kontrollert.

Jeg gikk inn på kontrakt I 2012/2013 og betalte månedlig i 5 år og så betalte resten cash når boligen var ferdig i 2019. «Tittel» (bevis på at boligen var min) fikk jeg 6 januar iår.

Totalbeløpet i år 2020 Pesos er 1,9 mill. (Beløpet er egentlig mindre iom at krona er svak nå i forhold til tiden mellom 2012-2019)
Uansett
Jeg kan nå selge denne boligen for 5,2 mill minus ph skatt og agent avg (Ca 10-%) på 500.000 så sitter jeg igjen med 4,7 mill

Så er spm.
Hvis jeg tar disse 4,7 mill og wiretransfer det tilbake til norge. Hva må jeg da betale i skatt?

Jeg er med på å betale skatt av gev mellom 1,9 mill og 4,7 men ikke av totalbeløpet 4,7 mill.

Noen glupe hoder her som kan hjelpe meg?

Boligen ble ikke nevnt på skatteseddel for 2019 iom at jeg ikke har fått papirene på at boligen er min. Burde kanskje ha nevnt det likevel i 2019 men men.

1 Like

Du kan fremdeles rette på skattemelding fra 2019.

Kanskje et forhold hvor man bør koste på seg å kontakte Skatt, de er ikke ute etter annet enn riktig beskatning etter gjeldende lovgiving.

2 Likes

Jeg Har vurdert å sende de en melding Slik at jeg får det riktig.

Du kan også be om en bindende forhåndsuttalelse så det ikke blir noe tull senere.

edit: feil link

2 Likes

tror jeg sender beskjed om frivillig retting av tidligere selvangivelser slik at ting blir riktig. Vil de straffeskatte meg helt tilbake til 2012?

1 Like