Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er da bedre enn Majorstuen, og der er jo prisene enda høyere.

Men greien er at Torshov har fått et bra rykte siste tiden. Kort vei unna sentrum, veldig gode offentlig kommunikasjon, mye barer, kafeer og restauranter men samtidig stille og rolig. Store parker, Akerselven. servicetilbud mm

3 Likes

Prisene på tøyen er ca 90k kvm. Tipper de øker til over 100k kvm innen et år også

2 Likes

why?

To ganske så forskjellige bydeler. Begge er bra på hver sin måte. Majorstua har t-bane.
Det er de små leilighetene som går så bra ja. Skjønner jo det forsåvidt. Hvis mulig å kjøpe så blir det vel billigere per måned enn å leie. Det er vel det som driver prisene opp

1 Like

Full kok!

1 Like

Noen som tørr å tippe prisoppgangen (nominelt) i de fire største byene i juli?

Mitt bet:
Oslo: 2,3%
Bergen: 2,6%
Trondheim: 1.3%
Stavanger: 0.6%

Raskest salgstid i juni hadde Oslo, med 25 dager, og tregest gikk det i Stavanger og omegn der det tok 71 dager.

https://www.nettavisen.no/okonomi/fullt-kok-i-boligmarkedet-ny-oppgang-i-juli/3424001051.html

1 Like

I likhet med Andreassen tror Lauridsen de regionale forskjellene vil øke, også mellom byene. I Stavanger-regionen har boligmarkedet allerede i praksis falt - med en prisvekst på 14 prosent de siste ti årene, altså godt under den generelle prisveksten, bemerker Lauridsen. I Oslo har til sammenlikning boligprisene økt med 106 prosent i samme periode.

  • Presset i Oslo vil fortsette. Den politiske viljen til å regulere boligpriser er ikke sterk nok.

https://www.nettavisen.no/okonomi/jan-ludvig-andreassen---rentene-kommer-antageligvis-aldri-til-a-stige-igjen/3424001513.html

1 Like

At disse voksne karene her går ut på denne måten og, rett og slett, svartmaler norsk næringsliv og økonomi de neste 10-30 årene basert på helt idiotiske påstander er ikke annet enn tragisk! De fremstår nesten inkompetente. Var jo samme «guttegjengen» som gikk ut og mente at boligprisene skulle falle 10-25% som følge av corona.

Andreassen er kjøpt og betalt av Eika så det SYNGER etter. Eika får stort sett 80% av all inntekt/resultat fra kunder som setter cash på sparekonto og har drøssevis av forsikringer som følge av «null tro» på fremtiden og et behov for å sikre verdier. Stort sett alle «økonomer» som går ut i media og omtaler en sak har et motiv eller en interesse. Fremtiden er full av muligheter.

Er det umulig at de faller på et senere tidspunkt enn hva man intuitivt først tenkte seg? Tross alt er det bare 5 måneder siden mars, det kan ta tid før effektene materialiserer seg.

1 Like

Tjah, man har rett på dagpenger i 2 år, så hvis man tenker at arbeidsmarkedet ikke bedrer seg på to år og at folk klarer fint å holde på boligen sin på dagpenger, så kan det ta lang tid.

4,6 prosentpoeng høyere ledighet nå enn på samme tid i fjor (hvis man legger samme alle kategoriene). Dvs 8,1% nå mot 3,5% i fjor på samme tid.

1 Like

En forklaring på at boligmarkedet ikke har blitt rammet så hardt av kåråna, ifg artikkelen fra Nettavisen:

Ifølge Lauridsen har ikke koronakrisen hatt så stor direkte innvirkning på boligmarkedet. Grunnen, mener han, er at arbeidsledighet først og fremst har rammet den firedelen av de sysselsatte der relativt få eier bolig

1 Like

Før Korona hadde jeg rente på 2,74%, nå har jeg 1,52%. Totalkostnadene mine (dvs renter og avdrager) er ned ca 15%. Mao, jeg kunne lånt 18% mer og betalt like mye. Det går an å få fastrente ned i 1,69% for 5 år. Spesielt hvis man kjøper en enhet med utleiemulighet så slår dette svært gunstig ut.

3 Likes

Og der har du forkalkningen på at prisene har steget med 20% siden i fjor der jeg bor.

4 Likes

Samme her, fra 2,5% i boliglånsrente til 1,3% pga. corona. Gikk fra å planlegge salg av 2 sekundærboliger og beholde primærboligen min, til å beholde alle 3 pga lavere kostnader, og forventning om at dette materialiserer seg i prisoppgang på 10-20% innen 2022. Fikk attpåtil leid ut for ca 10% høyere sum enn av forrige leietaker (2018-2020).

3 Likes

Utenlandske forhold kan vel bidra til dårlig stemning her på berget òg. Prisfallet under “finanskrisen” i Norge kom vel ikke primært fordi folk mistet jobben. Det er bankene som avgjør hvorvidt prisene går opp eller ned (tilgjengelighet på kreditt).

1 Like

Under finanskrisen, så var vel likviditet et problem. Du fikk rett og slett ikke lån fordi bankene ikke hadde noe å låne bort.

1 Like

Er nok dessverre en god del andre faktorer enn bankene alene som avgjør hvilken vei boligprisene går. Finnes generelt ingen svart-hvitt svar på samfunnsøkonomiske spørsmål, bare som et tips.

2 Likes

Sprek spådom om avkastning!

1 Like

Det er ikke ulikt mine beregninger for kjøp av leilighetskontrakt i hovedstaden…
Bare å se på inflasjonen, så er egentlig veddemålet om boligmarkedet kommer til å kræsje eller ei.

3 Likes