Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er jo ikke så hårreisende det. Hvis man bare går inn med 15% EK er man jo gearert så det holder.

Jeg solgte hus for et par år siden, hadde bodde der cirka 3år og hadde over 200% avkastning på EK.

1 Like

Fra jeg signerte kontrakten til overtakelsen her hadde jeg en estimert avkastning på 420% på innskuddet.

3 Likes

Nettopp, så det ikke en hårreisende spådom.

2 Likes

Skal man bruke avkastningen på (bedre) bolig så går vinningen opp i spinningen, though? Da har prisene gått opp tilsvarende i ditt nye objekt. Alt annet likt that is - med mindre man snakker om sekundærbolig/utleieenheter.

De eneste som vinner kom inn tidlig, eller de som selger enebolig/stor leilighet og kjøper mindre eller et billigere sted/land.

3 Likes

Selvfølgelig. I minus faktisk, med eiendomsmegler og dokumentavgift (bruktbolig).

Derfor gjorde litt vondt i sjela når kona da bestemte at vi skulle flytte bokstavlig talt 200 meter.

3 Likes

Undervurderte giringeffekten!

2 Likes

Nei, det er mulig å kjøpe prosjekter med lik eller lavere enn dagens m2-pris.
Når du da overtar om 1-3 år (forutsatt boligprisutviklingen holder seg), har leiligheten din steget i verdi, den nye leiligheten har steget i verdi, så da sitter du med bedre leilighet samtidig som du har mer cash. Så da er det et veddemål på boligmarkedet med høy gearing fra signering - overtakelse.

Edit: Videre på nyboligprosjekter er det 10% innskudd, så da gearer du med 10x ift investert beløp…

1 Like

“Betaler knapt rente etter skattefradrag”?

Tja, hvor mange studenter tjener så mye at de får bruk for hele skattefradraget?

2 Likes

Som student må man vel passe seg for å ikke tjene nok til å få avkortet omgjøringen fra lån til stipend - husker ikke hva grensen er, 200k eller noe? Med 3M i lån blir det litt over 60kNOK i renter. Hvis boligprisveksten fortsetter er det allikevel kanskje verdt det.

I alle tilfeller er det ikke gratis å låne, man betaler bare mer som avdrag i stedet fordi man blir mer forgjeldet.

1 Like

Meier tror også Oslo vil kunne få ekstra sterk boligprisoppgang.

– I 2021 og 2022 er jeg redd vi kommer til å se tosifret prisstigning, og det skyldes at tilbudssiden er altfor liten. Det er altfor lite nybygg som kommer ut.

1 Like

ny rente på 1.25 %

4 Likes

Dæven. Hvordan?

i-get-it

Danskebank

1 Like

Ah, du er med i akademikerne?

Ungdomslån da antar jeg?

1 Like

@kaei ungdom? :rofl: Det var dagens :slight_smile:

1 Like

Hvis ikke vil jeg gjerne vite hvordan man får 1,25% nominell rente hos Danske Bank. Jeg er Akademikerne-kunde selv og har akkurat fått satt ned mitt lån til 1,35%.

4bu1v3

5 Likes

Går bare mer og mer opp for meg at denne coronapandemien vil bidra til en ustoppelig utvikling mot mer ulikhet i samfunnet. Har selv akademikeravtalen og trygg jobb, men de som nå står utenfor jobbmarkedet var allerede før corona lite aktuelle som boligkjøpere. Nå ser det nesten umulig ut for denne “lavtlønns”-gruppen å komme seg inn, når vi med trygge jobber og historisk bra lånebetingelser vil drive prisene på bolig videre opp. Kanskje det snart er på tide å innse at man må bygge MYE mer billige boliger/leiligheter i utkanten av byene, eiendomsskatt i sentrale strøk må økes (les deg opp på Georgisme), og folk generelt må innse at det faktisk IKKE er en folkerett å verken eie eller leie i Oslo sentrum. Bare se på leieprisene i storbyer som Paris, London osv - koster 13-16’kr i mnd for et 8kvm soverom i kollektiv i sentrum.

5 Likes

Har en penger med langt perspektiv kan det være en god ide å kjøpe innenfor ring 3 i Oslo:

"Den største veksten i antall personer finner vi nettopp i de store byene. Oslo er forventet å runde 700 000 innen få år og 800 000 innen 2050. Bergen er forventet å runde 300 000 og Stavanger 150 000 i 2030.

3 Likes