Det er jo ikke så hårreisende det. Hvis man bare går inn med 15% EK er man jo gearert så det holder.
Jeg solgte hus for et par år siden, hadde bodde der cirka 3år og hadde over 200% avkastning på EK.
Det er jo ikke så hårreisende det. Hvis man bare går inn med 15% EK er man jo gearert så det holder.
Jeg solgte hus for et par år siden, hadde bodde der cirka 3år og hadde over 200% avkastning på EK.
Fra jeg signerte kontrakten til overtakelsen her hadde jeg en estimert avkastning på 420% på innskuddet.
Nettopp, så det ikke en hårreisende spådom.
Skal man bruke avkastningen på (bedre) bolig så går vinningen opp i spinningen, though? Da har prisene gått opp tilsvarende i ditt nye objekt. Alt annet likt that is - med mindre man snakker om sekundærbolig/utleieenheter.
De eneste som vinner kom inn tidlig, eller de som selger enebolig/stor leilighet og kjøper mindre eller et billigere sted/land.
Selvfølgelig. I minus faktisk, med eiendomsmegler og dokumentavgift (bruktbolig).
Derfor gjorde litt vondt i sjela når kona da bestemte at vi skulle flytte bokstavlig talt 200 meter.
Undervurderte giringeffekten!
Nei, det er mulig å kjøpe prosjekter med lik eller lavere enn dagens m2-pris.
Når du da overtar om 1-3 år (forutsatt boligprisutviklingen holder seg), har leiligheten din steget i verdi, den nye leiligheten har steget i verdi, så da sitter du med bedre leilighet samtidig som du har mer cash. Så da er det et veddemål på boligmarkedet med høy gearing fra signering - overtakelse.
Edit: Videre på nyboligprosjekter er det 10% innskudd, så da gearer du med 10x ift investert beløp…
“Betaler knapt rente etter skattefradrag”?
Tja, hvor mange studenter tjener så mye at de får bruk for hele skattefradraget?
Som student må man vel passe seg for å ikke tjene nok til å få avkortet omgjøringen fra lån til stipend - husker ikke hva grensen er, 200k eller noe? Med 3M i lån blir det litt over 60kNOK i renter. Hvis boligprisveksten fortsetter er det allikevel kanskje verdt det.
I alle tilfeller er det ikke gratis å låne, man betaler bare mer som avdrag i stedet fordi man blir mer forgjeldet.
Meier tror også Oslo vil kunne få ekstra sterk boligprisoppgang.
– I 2021 og 2022 er jeg redd vi kommer til å se tosifret prisstigning, og det skyldes at tilbudssiden er altfor liten. Det er altfor lite nybygg som kommer ut.
ny rente på 1.25 %
Dæven. Hvordan?
Danskebank
Ah, du er med i akademikerne?
Ungdomslån da antar jeg?
Hvis ikke vil jeg gjerne vite hvordan man får 1,25% nominell rente hos Danske Bank. Jeg er Akademikerne-kunde selv og har akkurat fått satt ned mitt lån til 1,35%.
Går bare mer og mer opp for meg at denne coronapandemien vil bidra til en ustoppelig utvikling mot mer ulikhet i samfunnet. Har selv akademikeravtalen og trygg jobb, men de som nå står utenfor jobbmarkedet var allerede før corona lite aktuelle som boligkjøpere. Nå ser det nesten umulig ut for denne “lavtlønns”-gruppen å komme seg inn, når vi med trygge jobber og historisk bra lånebetingelser vil drive prisene på bolig videre opp. Kanskje det snart er på tide å innse at man må bygge MYE mer billige boliger/leiligheter i utkanten av byene, eiendomsskatt i sentrale strøk må økes (les deg opp på Georgisme), og folk generelt må innse at det faktisk IKKE er en folkerett å verken eie eller leie i Oslo sentrum. Bare se på leieprisene i storbyer som Paris, London osv - koster 13-16’kr i mnd for et 8kvm soverom i kollektiv i sentrum.
Har en penger med langt perspektiv kan det være en god ide å kjøpe innenfor ring 3 i Oslo:
"Den største veksten i antall personer finner vi nettopp i de store byene. Oslo er forventet å runde 700 000 innen få år og 800 000 innen 2050. Bergen er forventet å runde 300 000 og Stavanger 150 000 i 2030.