Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

tragisk…

1 Like

Hett for den type leilighet nå. Men det bygges jo ikke lenger i den størrelsen så da blir det fort sånn.

3 Likes

Vurderer selv å bytte til danske bank med akademikerne, fornøyd med banken? Evt ringe og høre om de kan matche betingelsene

1 Like

Fornøyd joda…
De har best betingelser og goder.
Men vi har fått VIP nr. som akademiker, men tror jeg var 25 min på vent sist, så vip og vip…

1 Like

Lang ventetid på kunderservice ja, men ser for meg at veldig høy andel av Danske Bank sine kunder tilhører akademikerna så da er jo plutselig alle kundene deres VIP.

1 Like

“Resultatene fra bobleindikatoren viser at det nå er mindre sannsynlig med en korreksjon i boligmarkedet med det første. Desto mindre gap, desto mindre er risikoen for en brå korreksjon. Rentenedgangen har økt de fundamentale prisene betraktelig, slik at de fundamentale og faktiske prisene mer eller mindre er like.”

2 Likes
1 Like

Det var gøy så lenge det varte…

2 Likes

Ja må vi springe å låse?

1 Like

Starter nå.

Oslo rocker videre:


https://eiendomnorge.no/boligprisstatistikk/

De tror ikke nye smitteutbrudd vil ha noe særlig innvirkning på boligprisene!
Men de ser for seg en lang periode med lav prisutvikling, bortsett fra i Oslo hvor det er og har vært for lav boligbygging.

4 Likes

Japp, de blir nok press innenfor Ring 3

– Unntaket er Oslo, hvor det ser ut som vi vil få en kraftig prisutvikling også i tiden fremover.

1 Like

Blir litt forbanna når de prøver å dempe boligprisene i Oslo med å øke skatter og utgifter på bolig nærmest for å straffe de som har bolig i Oslo. De har ikke skjønt problemet. Dersom det finnes X boliger, så hjelper det ikke å straffe dem som har bolig. Det er fremdeles bare Y personer som kan bo i X boliger. De løser ingen problemer i det hele tatt. Problemet er at det ikke er nok boliger i forhold til antallet mennesker som ønsker å bo der. Men det er vel lett å sitte i andre deler av landet og stemme på det så lenge det ikke skaper problemer for dem selv. Trodde ikke det var lov å ha forskjellige regler i forskjellige deler av landet.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-ha-toffere-skatt-for-boligeiere-na-reagerer-obos-sjefen/3424005409.html

3 Likes

De burde gjøre som de gjorde i byen her. Godkjenne MYE MYEMYE flere prosjekter.

Prisene flater ut og man slipper eiendomskatt.

3 Likes

Funker ikke sånn her, du finner ikke flere tomter innenfor Ring 3 der alle vil bo

Må finne en mer automatisk måte å regulere boliger på, og øke muligheter for å bygge i høyden. Nye boliger er litt høyere, pluss at Barcode f.eks har gitt en del høye bygninger. Men det er fremdeles for strenge regler. Skal sies at folk er ganske kresne etterhvert. Kan ikke bo en 10 min togtur unna Oslo sentrum.

2 Likes

Leser stadig vekk en eller annen parafrase av “det er ingen menneskerett […] å bo innenfor ring […]” eller “da jeg var ung bygget vi oss opp og startet i forstedene” elns. Har til gode å lese om noen 20 el. 30-somethings, eller høre venner og bekjente, som krever dét. Folk bor gjerne 15-30 minutter unna Oslo sentrum. Tror det i større grad handler om at man opplever at prisene begynner å bli for høye når man vurderer kvalitet på boligmasse og demografi i nærområdene. Disse tankene blir kanskje ikke brede nok, da jeg og flere jeg kjenner heller bor e.g. på Haslum enn Torshov - nettopp for å slippe Oslo sentrum. Det er mange i Oslo-området som bor der kun på grunn av tilgjengelighet på interessante, høyt betalte jobber - ikke fordi de elsker storbyen, Oslo per se, eller absolutt må ha nærhet til Norges kunst- og kultursenter, et alia.

5 Likes

Håpløst når styrende politikere som Arild Hermstad ikke forstår at prisutviklingen er et resultat av tilbud og etterspørsel. I stedet for å regulere nok skylder han på investorer og utbyggere og sier løsningen er en tredje boligsektor der de skal kjøpe 1000 boliger i denne perioden. Dette i en by med et massivt og akkumulerende boligunderskudd.

Når befolkningen øker med 12 000 i året og det ferdigstilles 2000 boliger sier det seg selv hvordan det går. Dette er enten en villet utvikling eller tjenesteforsømmelse.

1 Like

Oslo:

Fra @cfbjerknes på twitter.

1 Like

Det hadde vært fett om noen hadde kjørt i gang et prosjekt alà The Interlace innenfor ring 3 !
Planere ut en hageby eller ta litt havneområder, BAM! 1000 leiligheter!

2 Likes

sykeste jeg har sett