Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Hadde ødelagt byen. Gjør det i øst i hvert fall

Det er øyet som ser, men det hadde hjulpet på boligmangelen.

Hvor hadde du plassert et slikt bygg innenfor ring 3? Jeg finner ikke plass noen steder Jeg

1 Like

Det er ikke nødvendigvis snakk om et sånt bygg, men noe som sørger for god bokvalitet, er nyskapende og får mange boliger.

Feks:

Edit: Eller Ullevål / Marienlyst
Forøvrig gjør det ikke meg noe at boligprisene stiger, jeg er happy i egen leilighet - på jakt etter nytt prosjekt å kjøpe i :smiley:

1 Like

Det skal komme t-bane til Fornebu

Sette i gang med å bygge over jernbaneskinnene ved gamlebyen da.

1 Like

Kan vi stå ovenfor en ny trend i Norge? At flere og flere blir henvist til leiemarkedet grunnet høye boligpriser?

– Vi ser at det blir større sosiale forskjeller og at det er behov for utleieboliger. Det er ikke alle som kan kjøpe, sier Solberg.

Det har vært en liten økning av andelen som leier på landsbasis. Å leie bolig er mer vanlig i store byene.
– Økningen er tydeligst for Oslo. Der er trolig det høye prisnivået hovedårsaken, sier sjeføkonom Nejra Macic ved Prognosesenteret.

https://www.nettavisen.no/okonomi/boligtopper-spar-prissjokk-i-oslo/3424014265.html

- Neste år tror jeg vi får en tosifret vekst i Oslo, og jeg er enda mer redd for 2022. Jeg er veldig redd for 2021 og 2022. Hvis vi ikke gjør noen hastegrep nå, vil dette bare eskalere og fortsette. Det er mange som har mye penger i Norge, understreker Meier.

- Med dine spådommer kan vi få en samlet boligprisvekst på 25-30 prosent i Oslo for årene 2020-2022?
- Ja, dessverre, fordi det kommer altfor lite nybygg ut i markedet.

Det smarteste staten kan gjøre her er å desentralisere, så mindre landsdekkende administrasjon blir lagt til Oslo. Det er bedre hvis mindre byer utenom Oslo/Bergen/Trondheim/Stavanger får disse. Det er billigere å bygge opp infrastruktur når tomteprisene ikke er sykt høye og det å ekspropriere gjør mye av kosten. Så kunne vi heller hatt flere byer med 100k+ innbyggere.

7 Likes

Helt enig med deg, men tviler litt på at det vil skje med det første.

De prøvde seg jo for noen år siden når de flyttet ut Konkurransetilsynet mfl til Bergen og distriktene. Men det blir så mye bråk av det at det er få politikere som tør å ta i det , Eneste opplagte kandidaten er Senterpartiet, de kan kanskje få det til.

God fart i nyboligmarkedet i Oslo nå. Fulgte dette prosjektet på Torshov som jeg ikke synes var spesielt billig.

Alle leilighetene som ble solgt til fastpris utenom én ble solgt på fem dager! Resterende leiligheter (de fremste) er det budrunder på.

https://flatfinder.eve-digital.com/1245-torshovhoyden-vestblokka/#blk_

Er jo sovietarkitektur fra hundre år siden det der

2 Likes

Litt over 100k meteren for de leilighetene med best utsikt. Tror faktisk ikke det er så gale, kan fint gå 20% det på noen år.

Dette er leilighetene som ikke er solgt enda. Husk at det heller ikke er fastpris.

Leilighetene som er solgt lå også rundt 100k per kvm.

Mitt poeng er ikke at det er en dum investering! Bare påpeker at det er godt fart i markedet når alle leilighetene blir solgt på noen få dager:)

Tok vare på en gammel prisliste dersom noen er interessert:

1 Like

Ah, my bad!

Det er de røde som er solgt ja. Vet du når resten blir lagt ut?

Friske priser på de som er vestvendt ja! 10 mill for 77 kvm, 130k for meteren!

Alle ble lagt ut i slutten av august. De som er hvit i prislisten ble solgt til fastpris og alle er nå solgt utenom én. Resterende er det løpende budrunder på.

meanwhile… on another planet

Dette viser hvor sykt markedet i Oslo er, dvs hva som skjer når man ikke regulerer nok tomter.

Sandnes og Stavanger har jo regulert og godkjent nok tomter for årevis med bygging. Minuset er jo at prisene er rimelig flate…

Det er er tre grunner til at jeg er bull boligmarkedet i Oslo og det er følgende tre nøkkeltall:


image

Den siste opplysningene om boliger lagt ut for salg er egentlig en opplysning og hvor mange fullførte boliger man vil ha fremover. Den rosa grafen vil altså fortsette å falle som en stein - helt ned til 1000-1500!

2 Likes

Krydret med lav rente og stor tilflytning , så blir det rimelig potent ja.

Har du kjøpt deg inn i nybygg btw?

Hadde jeg hatt cash tilgjengelig hadde jeg lett kjøpt meg inn i nybygg nå, og solgt ved overtagelse.