Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ja - med ferdigstillelse i 2022. Vurderer en til.

Hvilke kriterier legger du til grunn når du kjøper deg inn i et sånn prosjekt?

Tja, det er vel en bred vurdering. Jeg tror det er mulig med en edge ovenfor markedet her, ved å sette seg nøye inn i reguleringsplaner, leveransebeskrivelser og plantegninger. Vil faktisk si det er lettere enn i aksjemarkedet.

Så for meg er jo plasseringen av tomten viktig, både hvilken bydel, men også helt konkret adresse. Innerst i blindvei kan for eksempel være en faktor mange undervurderer.

Videre er jo plantegning helt sentralt når man kjøper nybygg. Gjelder å se for seg hvordan dette blir når det er ferdig. Er så mange håpløse plantegninger synes jeg, men ikke rart det blir sånn med alle kravene disse byggene må oppfylle.

En utbygger med godt rykte er også viktig. Vil også ha selveier. Også er det viktig å sjekke gebyr for videresalg før overtakelse da disse varierer kraftig. OBOS tillater det ikke.

4 Likes

Det er faktisk imponerende hvor mange håpløse planløsninger det er i prosjektene her i Oslo!

I Oslo kunne man i teorien bygd t-bane til Nesodden eller Fornebu, noe som ville kunne dempet prisene. Det er selvfølgelig ikke mulig i virkeligheten siden disse stedene ligger i et annet fylke.

Fornebubanen har jo vært planlagt lenge, men har blitt sittende fast i E18 forhandlingene.

Ikke så lett å bygge til Nesodden.

MDG og AP i forhandlinger, da skal man ikke bygge noe vei, for da kan økonomien gjøre det bra. Og det liker dem ikke.

Haha Tenkte det samme på første bildet, f… i h… hvem har funnet på å stable sovietblokker i hulter til bulter.

Noen som har brukt https://defero.no/ ?

Har testet det, har liten verdi annet enn å tilby deg halvdyre tjenester.

Jeg prøver meg her i håp om at jeg kanskje får noen gode innspill og råd:

Jeg skal kjøpe min første bolig i Oslo nå, og har kikket en del på det som ligger ute som er i mitt budsjett. Jeg har sett mest på gamle bygårdsleiligheter på 50 kvm. rundt St.hanshaugen og Grunerløkka. Men, da jeg fortalte utleieren min at jeg var på jakt etter egen bolig, tilbød han meg å kjøpe den jeg leier til prisantydning (Naboleiligheten som er identisk ble akkurat solgt 300K over dette igjen) for å slippe megler osv., kan hende han kan gå litt under hvis jeg ikke klarer å få stort nok finansieringsbevis . Dette er en leilighet som er langt over mitt budsjett (70 kvm. på Sørenga med sjøutsikt), men som jeg kan se for meg å bo i mange år. Jeg tror likevel det er realistisk å få et mye høyere finansieringsbevis enn jeg har i dag om jeg leier ut et av soverommene og får kausjonist/medlånetaker, evt. privat lån.

MEN, dette blir veeeldig mye lån. Jeg har regnet meg frem til at bare rentene på lånet vil være rett under 10K i måneden. Rommet kan jeg leie ut for 8K. Høres dette veldig risikabelt ut? Eller er det en mulighet jeg burde gripe nå som jeg har fått den? Til info så er jeg 26 år, og har jobbet i 2,5 år etter utdannelse, det er realistisk at inntektene vil øke en del de neste årene før det flater litt ut. Personlig har jeg veldig tro på området Sørenga/Bjørvika i årene som kommer, og tror investeringen er god. Jeg er bare redd for å ha et så stort lån… Hva må jeg tenke på, og hvilke vurderinger bør jeg ta før jeg tar en beslutning?

1 Like

Hvis du synes det er ok å bo sammen med noen og du da ender opp med 2k i renteutgifter? Det høres ikke så ille ut. Om prisene skal opp eller ikke er ikke så godt å si, men høres ut som en billig måte å bo på. Jeg gir det jo gode odds for prisstigning vs nedgang.

1 Like

Høres ikke dumt ut, du må også regne inn kostnaden å eventuelt selge en 50kvm for å oppgradere til en 70kvm i neste omgang. I dette caset “hopper du over et ledd” som sparer deg for dokavgift og meglerkost. Har du tro på området, og er villig til å bo sammen med en annen person, Høres det ikke feil ut å ha 2k i mnd i rentekost. Jeg hadde kjørt på, historisk har det ihvertfall lønt seg å være framoverlent og aggressiv i boligmarkedet i hovedstaden.

2 Likes

Som skribentene over skriver så er det å få andre til å betale renteutgiftene nøkkelen til en langsiktig , god økonomi.
Det første jeg mener du bør tenke på er om du klarer å holde deg likvid om du ikke får leid ut rommet - du må huske på at du skal bo med fremmede folk.

Men se hva du får ellers på markedet for samme prisen, selger ønsker naturlig nok mest mulig for boligen, men er villig til å betale litt for å slippe styret med å selge leiligheten.

Et eksempel på leilighet med egen utleiedel i ca. samme prisklasse: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=190512286

1 Like

Synes dette høres veldig bra ut jeg. Antar at leiligheten på Sørenga er relativt ny. Det innebærer veldig mye mindre risiko for kjedelige overraskelser knyttet til reparasjoner og vedlikehold enn i de gamle bygårdene. I gamle bygårder kan fellesgjelden plutselig øke med 100 000,- fordi alle vinduene skal skiftes.

Jeg hadde altså satt opp et regnestykke for bokostnad der du tar med renteutgifter, avdrag, felleskostnader, samt høyde for vedlikehold osv. Da er det ikke sikkert du kommer så mye dårligere ute for leiligheten på Sørenga?

Et annet moment er at leiligheten du bor i nå antar jeg du kjenner godt. Ved kjøp av gamle boliger er det alltid en risiko for at det foreligger skjulte feil og mangler som kan gjøre boligkjøpet relativt surt. For eks. vannlekkasje, skadedyr osv.

Jeg hadde nok grepet muligheten hvis du trives i leiligheten! For å redusere risikoen ved et stort lån kan du la deler av lånet være fastrente…

2 Likes

Hei,
Er det noen her som driver med utbygging og har litt peiling innenfor dette? Gi meg gjerne en lyd :slight_smile:

Jobbet i 2.5år, ønsker å kjøpe 70m2 på Sørenga gjennom å makse lån, på ATH. Hadde ikke turt selv, men det betyr sikkert at prisene skal opp 25% til og du kommer til å bli en såkalt boligvinner.

1 Like

Jeg vil anbefale deg å binde renta i 5 eller 10 år i ditt tilfelle. Da reduserer du risiko en del. Ny leilighet i et populært område er også mindre risiko for ubehagelige overraskelser som nevnt over her.

1 Like

Kostnad per m2 så låter det som en bra möjlighet. Runt 50m2 i de områdena du nämner är det stor efterfrågan på (näst efter ettor på 20-30m2 i samma områden), helt enkelt för att de är så “små” att många har möjlighet att få finansieringsbevis.

Ett par saker som är viktigt att tänka på:

  • Se till att eventuell medlåntaker har samma inställning till dig om boendet och inte ser det som en kortsiktig möjlighet.

  • Vilken räntenivå lägger du till grund? Nu är räntorna historiskt låga och en väldigt dålig pekepinn på var vi skall. Alternativt hade jag övervägt att binda räntan om du får ett bra tilbud, på så sätt blir det lite mer förutsägbart.

  • Sätt upp en budget och var ärlig med dig själv. Det är bättre att vara lite mer pesimistisk och se om du får ihop räknestycket ändå. Du måste troligtvis räkna med perioder utan medlåntaker exempelvis. Det är bra att ha lite extra till sparande, oförutsedda utgifter etc etc. Kanske jag talar för mig själv, men man vill ju inte “bo sig ihjäl” heller

Lycka till!

1 Like

Kjøp den. Og lei ut et rom. Ikke utenkelig at du fint klarer å betjene lånet uten å leie ut også, om du skulle ønske det. Lykke til :slight_smile:

1 Like