Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

La oss ta tempen på bruktboligmarkedet:

Det er pr. dags dato 649 boenheter til salgs. I en by hvor det bor 700 000 mennesker er det SEKSHUNDREOGFØRTINI brukte boenheter til salgs.

Her kommer en liten Oslo-spesifikk tirade:

Hva med å bare tilby det markedet faktisk etterspør i stedet for å regulere det i hjel? Uansett om vi lar prisene skyte i været eller om vi stadig strammer inn i boliglånsforskriften så er resultatet det samme: De som ikke er rike vil ikke ha kjangs til å kunne bosette seg i byen. En særdeles usosial politikk.

Eneste måten å behandle problemet på er å øke tilbudet, dette er utelukkende et politisk problem. Det er politikere og spesifikt byrådet som har skylda. Det er de som styrer PBL og det er de som har vedtatt leilighetsnormen.

Noen tanker om boligmarkedet i Oslo fremover:

-Vi skal ikke ha noe særlig høyere renter
-Markagrensen skal ikke flyttes
-Det skal ikke bygges i høyden
-Leilighetsnormen skal ikke endres
-Det skal ikke reguleres nok boliger (meme-reguleringer som Gjersrud-Stensrud teller ikke) og…
-…det er allerede regulert for få boliger slik at ~40-50% underskudd er garantert de neste 2 årene

I tillegg er det ingen tegn på at urbaniseringen avtar. Boomers er på vei ut døra, det er mye arv som skal fordeles på de yngre generasjoner, eneboligen på landet eller i forstaden skal selges og et liv i byen oppsøkes. Mest sannsynlig får vi også rødgrønn regjering neste år med tilhørende høy innvandring. Byrådet vurderer også (utrolig nok) muligheten for å kjøpe opp mot 20% av all nybygg, så her har vi en megajoker dersom dette blir en realitet.

2 Likes

I tillegg: Usikkerhet rundt Filipstad.

1 Like

Pt. 292 brukte leiligheter som ikke ligger i 1. etasje og som har balkong til salgs i Oslo.

Dersom det ikke kommer et skikkelig slipp i januar så vil man nok se et voldsomt prispress på de få gode leilighetene som ligger ute.

1 Like

Stockholms utleiemarkeds mørke side https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/milliarder-under-bordet/

Men utleiemarkedet i Oslo har sine utfordringer. Mange private utleiere



Det er jo normalt sett veldig få boliger til salgs i desember. Hvem vil flytte nå liksom? :stuck_out_tongue:

1 Like

Godt poeng!

Det er veldig skralt med kvalitetsleilighter hvis det er tilfellet

Ikke fått med meg dette, i hvilken anledning gjelder dette?

Ingen endringer i boliglånsforskriften neste to år:

4 Likes
2 Likes

Da ligger alt klart for 30-35% prisstigning innen 31.des 2022.

1 Like

At kommunen også skal skvise seg inn i trykkområder ja… spennende

Dette skal bli interresant!

1 Like

Er noe jeg finner vanskelig å ta en fornuftig avgjørelse på.

Tenker å kjøpe bolig i Oslo og har ca 1,4 i EK og får 2,4 i lån.
Ser ut som jeg selv med relativt god lønn kun har råd til bøttekott størrelse.

Kunne tenkt meg primært rundt Lysaker eller pendleavstand dit . Det vil si under en time dør-dør.

Forekommer meg veldig vanskelig å finne noen objekter selv om jeg skal bo der selv og ikke nødvendigvis som investering. Har råd til en roms, men vil helst ha to soverom. Uten å måtte betale meg ihjel for å bo

Eller skal jeg vente til etter nyttår med å kikke? usikker på når jeg har størst utvalg å kikke etter. Er veldig få objekter nå.
Vanskelig å vite om jeg skal leie eller satse på å kjøpe.

Det vil utvilsomt komme flere boliger på markedet i januar. Historisk sett er vel desember måneden med lavest omsetning av bolig og januar måneden med høyest omsetning.

Hvordan prisene vil utvikle seg er noe annet. Foreløpig ser det nok ut til at etterspørselen er mer enn stor nok til å ta i mot flere boliger.

Ser flere som frykter at det er mange som venter på at gode objekter skal komme til salgs i januar, men at “januar-slippet” ikke vil være (i nærheten av) like stort som mange håper på. Dermed kan det bli skikkelig kamp om objektene som legges ut.

Mitt konkrete tips til deg er å sette opp et godt søk på finn og deretter sortere etter publisert før du blar deg til siste side. Da vil du få opp objekter som har ligget ute en stund og som du kanskje kan få kjøpt under prisantydning.

3 Likes

Januar har hatt den suverent høyeste prisveksten hvert år siden 2010, men jeg har ikke sjekket januar i år. Av grunner som bl.a. du er inne på som at Desember er en tilsvarende rolig mnd. I år er litt annerledes da den store rentenedgangen kom etter Korona slo til. Jeg “føler” i hvertfall at markedet er mye mye bedre etter Korona enn i januar, men mulig prisene steg mest da likevel.

Hadde forresten en spesiell visning i dag. Kunden kom i privatfly til Helganes og tok taxi rett til visning :sweat_smile:. Var litt kult da.

4 Likes

Få som vil selge i desember, så nesten bare de som må. Det er derfor gjerne litt lavere kvalitet på tilbudet nå.

Mange sier/tror at boligprisene i Oslo har gått oppover hvert eneste år i det siste. Faktum er at prisene falt 10% våren 2017, samt at de ikke var tilbake på toppnivået i 2016 før våren 2020.

PS: Boliglånsforskriften slik vi kjenner den i dag ble innført med virkning fra 1.1.17.

5 Likes

Jeg er ingen tekniker, men vi bryter altså ATH på høyt volum og utvanningen (antall nybygg) holder seg lav de neste årene.

3 Likes

Måtte trekke litt på smilebåndet av kommentaren din. Men det du sier stemmer jo. Apropos tekniker; Er grafen til sparkonge tilgjengelig med candlelights? :grinning:

2 Likes