Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Medianlønn i Norge, i dag er 520k. 1 par i Oslo har knapt råd til en 60m2 fra før av?

Haha, med fare for å bli helt vg-kommentarfelt så er jeg forsåvidt enig

Politisk selvmord å røre noe som er negativt for bolig.
Vi er alle egoistiske :worried:

1 Like

Problemet med å la gjeldsgraden vokse fritt er jo hva som skjer hvis rentene skrur seg til, og eller arbeidsledigheten tar seg opp. Finanstilsynet må først og fremst passe på at vi ikke får en ny finanskrise. Så vil jo de andre tiltakene jeg nevnte gjøre det mindre gunstig å kjøpe bolig nummer 2, 3 osv for å leie ut. Dette vil jo da bidra til å senke prisene.

1 Like

Ja jeg har verken fasitt eller en god løsning på det 🤷 bare glad for at jeg ikke bor i Oslo

Er så mange 20-40kvadrats bøttekott i oslo som kommer til å få tidenes priskollaps

1 Like

Enig… men folk kjøper fremdeles 20m2 for 3m med felles do i gangen, så hva vet jeg :joy:

1 Like

Utleieyielden er bedre her enn f.eks i Stockholm: https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Norway&country2=Sweden&city1=Oslo&city2=Stockholm&tracking=getDispatchComparison

Så med mindre det gjøres noe på den fronten så tror jeg vi kommer til å se god vekst fremdeles på alle boliger i Oslo

3 Likes

Klarer man å senke antallet private som har bolig nr 2 er mye gjort.

Og eiendomskatt ( evt ekstra eiendomskatt) på utleieboliger ville da vært en god løsning.

Men siden eiendomskatten går på pris av bolig… så har jo Oslo kommune et incentiv for å ha høye boligpriser.

Jeg er enig i at små leiligheter er veldig dyre - og at de er utsatt hvis boligmarkedet får seg en knekk.

Men har du sett på grafen over bygging i Oslo? Det vil bli en skikkelig boligmangel de nærmeste årene. Derfor har jeg vanskelig for å se for meg at prisene skal få seg en betydelig knekk de neste to årene - i hvertfall.

Angående boliglånsforskriften så er det vel nærmest sikkert at Jan Tore Sanner kommer til å videreføre 5x inntekt. Kanskje blir det til og med oppmykninger for førstegangskjøpere mot at deler av lånet skal være fastrente.
Kanskje blir det også krav om 40% EK for sekundærbolig for landet nasjonalt - ikke bare Oslo. Det vil jo være positivt for Oslo isolert sett.

5 Likes

Fordi da er det mindre til leie?

Det som hadde hjulpet på prisene i de store byene var å flytte statlige arbeidsplasser ut av byen, ikke inn i byen som høyre gjør. På tide med SP i regjering.

De siste årene er 60% av netto økning i statlige arbeidsplasser kommet i de fire største byene med 30% av innbyggerne. Ikke det jeg ser på som smart.

4 Likes

Problemet er jo at kommunen ikke godkjenner nok prosjekter. Vi hadde jo samme problem her i vest , helt til politikerene tok til vett.

Ja, det er jeg enig i. Men de kan regulere så mye de vil, men det blir ikke boliger av det før om minimum tre år.

Så derfor jeg mener at man kan forutsi tilbudet de neste tre årene.

Hva tenker folk ang byggekostnader med økt råvarepriser og sirkulær økonomi. Kommer vel noen sterke krav fra EU eks Gipsplater må inneholde 30% resirkulert gips osv.

Blir vel ikke billigere å bygge nybygg framover heller, som vil øke prisen pp brukt?

For dere som synes lån på 4,5x inntekt er OK, har dere noen grense? Hva hvis finanstilsynet 5 år senere mener 4,0x inntekt er riktig, er det OK? Hva med 3,5x inntekt 5 år etter dette igjen? 2,5x? 1,5x? 0,5x?

0,0x?

1 Like

Hva får man for 3 millioner sentralt i Oslo?

En leilighet uten vinduer som kan åpnes…

Ingen grense, må jo sees i sammenheng med gjeldsopphopinga i samfunnet. Men synes det gir mening å stramme inn nå iom norsk befolknings gjeld er rekordhøy, i tillegg til et veldig usikkert arbeidsmarked. Vi har jo også sett tidligere at staten vil redde bankene hvis vi får en finanskrise, da mener jeg staten også må regulere bankenes mulighet til å havne i et slikt uføre.

Man skal jo også kunne tåle en renteoppgang på 5%. Det vil si ish 6,5% i rente for mange. Hvis du da har en inntekt på 600k kan du få lån på 3 mill. Det gir årlige renter på 195k. Det ser jeg for meg mange aleneforeldre vil slite med å klare, i tillegg til å betale avdrag og alle andre utgifter.

Litt større en soverommet mitt den der.

Jeg er ikke redd for en renteøkning eller to, og jeg tror fint folk generelt er godt rustet til å håndtere mer enn de tror, men hva skjer når mange mennesker tror naboen sliter med
økt rente? Jo, da skal han forte seg ut døra og selge leiligheten sin før naboen. Når litt for mange av dem tenker det samme så får vi en enorm psykologisk effekt som er vanskelig å stoppe. Ingen tør å kjøpe før de har solgt, og dermed heller ingen som får solgt. Dette går ekstremt fort. Det kan også trigges av verdensøkonomien, aksjemarkedet, høy arbeidsledighet og mye annet også. Jeg prøver å følge litt med på hytteindeksen min også da jeg tror det er første stedet Ola og Kari kvitter seg med om de blir usikre. Sykepleierindeksen har vært nevnt tidligere, men jeg tror at så lenge rentene holder seg lave, boligbygging i spesielt Oslo er så lav, tilflyttergraden til Oslo er god så kan bare psykologi og skikkelige rentehevinger skape store svingninger. Høyere arbeidsledighet kan også påvirke, men sett med utleiers syn betyr det høyere leie. Det gjør høyere skatteretning på andre områder også. Der viderefaktureres til leietaker. Makstak på 5g og EK-prosent er til nå det eneste jeg har erfaring med som effektive middel som faktisk fungerer, og som samtidig ikke øker utleiepris. Det synes jeg er viktig i denne debatten. Hilsen tidligere fattig student og leietaker, og nå utleier.

2 Likes