Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Stakkars mennesker. “100 kroner in 1992 are equivalent to 178.47 kroner in 2020”.

Vel, den reelle inflasjonen siden 1992 har nok vært litt mer. :smiley:

Jeg ser det er mange som sliter med det samme som meg, gitt. Jeg har 82% finansiering i tilgjengelig egenkapital til en større utleiebolig jeg har sett meg ut, men mangler usle 18% på nyere 5-roms leilighet. Ubelånt stor leilighet i Oslo sentrum som bare roper etter noen som vil ha pant i den :blush:. Jeg er over 5 ganger inntekt grunnet andre utleieprosjekter og aksjeinntekter ikke kan inngå i grunnlaget, så ingen vanlige banker vil ta i det selv med svært gode leieinntekter. AS ønskes ikke da det spiser for mye av inntekten og tidsbruk. Frustrerende greier. PM meg gjerne om noen har tips.

1 Like

Mulig å gjette grensene i boliglånsforskriften kun ved å se på grafen:)

10 Likes

Hva tenker folket om prisene på bjørvika?
Er det smart å kjøpe der?

Jeg synes området stort sett er for dyrt i forhold til hva man får. I utgangspunktet vil det jo alltid være et område som er så sentralt at det burde holde seg i pris sammenliknet med andre deler av byen, men jeg lurer litt på om det bygges så mange leiligheter at eksklusiviteten forsvinner litt. Jeg har også inntrykk av at man må passe på vurdering av den spesifikke beliggenheten for hvert enkelt objekt. Vurdere solforhold, gjenboere, støy, omkringliggende byggeprosjekter osv nøye.

5 Likes

Jeg tror absolutt det. Jeg vil dog anbefale deg å styre unna de boliger som har fasade langs den røde linjen jeg har tegnet inn på bildet under. Grunnen til det er at Grønlikaia, markert i grønt, med 1500 boliger skal bygges ut frem mot 2030 og i den forbindelse vil det bli støy fra byggearbeider i mange år fremover.

Det er fordi Oslo kommune tvinger utbyggerene til å betale for infrastruktur og områdeutvikling, en kostnad som dumpes rett over på de som skal kjøpe leilighetene. Dette er den nye normen, så det er bare å finne seg til rette med det og innlemme det i kalkylen.

Det bygges jo bare 5000 boliger i Bjørvika, så jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Det er ikke alle som har råd til 200’000kr/kvm på Fillipstad, så dersom man ønsker både sentral- og sjønær beliggenhet så har man ikke noe annet valg enn Bjørvika.

5 Likes
1 Like

Jeg tror du vil se bedre prisutvikling i gode bruktobjekter på vestkanten (Frogner, Briskeby, Madserud/Skøyen, St. hanshaugen osv.) og lenger øst (Sagene, Torshov og Kjelsås osv.) vs. Bjørvika sine nybygg. Bjørvika har ikke like mange av kvalitetene kapitalsterke kjøpere søker.

2 Likes

Gikk igjennom leiligheter til salgs på Sørenga og kom over denne.

Riddle me this:

  1. Hvordan kommer jeg inn i leiligheten…

  2. …og hvordan kommer jeg inn i det minste soverommet

7 Likes

Dører kan tilkjøpes som tilvalg og oppgradering med påslag 20% :joy:

1 Like

Told ya! :joy:

2 Likes

Du starter med å ta heisen opp til taket, så heiser du deg ned med tau til balkongen utenfor stuen. Når du skal bruke ett av soverommene, så klatrer du opp tauet, knyter det opp, knyter det på den andre siden av bygget og firer deg ned. Du kan da enten gå inn gjennom verandadøren eller vinduet.

Ekstrautstyr

  • Ekstra tau (5000kr)
  • Taustige i stedet for tau (20.000kr)
  • Vinsj (50.000kr)
  • Ekstra dør (100.000kr)

Evt. kan du kjøpe leiligheten over/under og etablere et par innvendige trapper? Tipper naboer liker den løsningen bedre fremfor å få en svett nabo som strever med å fire seg opp og ned utenfor soveromsvinduet ditt i tide og utide

1 Like

Hva tror folk om de foreslåtte endringen i forskriften? Ser ikke helt for meg hvorfor redusering av lån fra 5x inntekt til 4,5x skal hjelpe for noe som helst? :thinking: @Morti

For mange låner max. Nå senker de max

1 Like

Reduksjonen som finanstilsynet foreslår vil jo redusere gjeldsbelastningen, som jo er hensikten med deres anbefaling. Jeg er også fan av at finanstilsynet kun bryr seg om at samfunnet skal ha en sunn og overkommelig gjeldsbelastning, uten å se på hva det gjør for andelen som vil stå utenfor eiendomsmarkedet.

Men hvis det er et ønske at flere skal ha mulighet til å eie egen bolig så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke begynner å gjøre det mindre gunstig å drive med utleie, ved f.eks å øke skattesatsen på utleie. Det vil også være med på å flytte kapital fra boligmarkedet til arbeidende kapital som vil skape arbeidsplasser.

Er også fan av en form for progressiv eiendomsskatt, ved at du f.eks må begynne å betale skatt hvis du sitter på bolig med over 15 millioner i verdi.

2 Likes

Problemet med en progresiv boligskatt er jo at grensa ville vært en million eller to. Ikke 10-15 som gir mening

Ja nei en forutsetning er jo at grensa ville vært såpass høy at den ikke ville truffet “vanlige” boliger. Men ser ikke hvorfor grensa automatisk ville vært 1-2 mill?

Fordi politikere er udugelige

1 Like

Man kunne også ha redusert skattefradrag på boliglån over 5mill