Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Absolutt. Må også ta i betraktning at Covid gjør situasjonen helt annerledes med sannsynligvis færre leietakere. Spørsmål er hva som skjer etter Covid og med potensielle leietakere.
Hvordan blir balansen mellom utleieleiligheter og leietakere i en normaltilstand?

Jeg tror det hadde vært fint om en del sekundærleiligheter blir lagt ut for salg fremover nå. Men med så stor prisvekst som vi har nå er det ingen som er villig til det.

Kunne vært smart med politiske grep som rister litt i sekundærboligene ved å gjøre de mindre lukrative. Er en vanskelig øvelse når heller ikke leiemarkedet må bli strupet (spesielt når vi nærmer oss en normalsituasjon). Allikevel kunne dette lettet trykket litt og er et bedre alternativ enn tidligere renteøkninger. Renteøkninger nå, bør vi unngå av andre hensyn enn boligmarkedet.

Allikevel er den eneste langsiktige løsningen boligbygging, men på kort sikt 3-5 år vil det ikke være nok boliger. Det er tross alt det store problemet her.

3 Likes

Er det andre som har lagt merke til at prisantydninger i Oslo ser ut til å ha gått ned, ikke opp? For å bygge opp under ideen om at alt skal gå noen hundre over tenker jeg…

Ja, ser glimrende beliggenheter på St Hanshaugen og Bislett blir lagt ut for langt under 100k kvadratmeteren. De ender opp langt over
Det sykeste er at med dagens renter og kjøpekraften til målgruppen så skal vi mye høyere enn der vi er nå for indrefileten

1 Like

Har faktisk stusset litt på noen prisantydninger ja… at de har fremstått lave sett i forhold til de stadige meldingene om prisgalopp :slight_smile:

1 Like

Meglere får bonus hvis bolig går over prisantydning, så de er jo tjent med å sette prisen lavt. Mener vår megler i sin tid tok 1% av beløpet over prisantydning.

Det er lov når selgeren er profesjonell.

Profesjonelle trenger ikke beskyttes mot avtalefrihet på samme måte som forbrukere. Dette går igjen over alt i lovverket. Takk og lov for det!

Så da står denne påstanden seg?

Megler skal fortsatt være uavhengig. Det er veldig få meglere som vil gjøre seg til kjeltring for å fikse et enkelt salg. De lever ikke av det ene salget, men de 70-100 andre salgene de har hvert år.

1 Like

Å dette er før de kravene til sirkulær økonomien inntreffer. Hva tenker du @Morti ang byggekostnader, er det noe som påvirker pris? Sett bort fra attraktive eiendommer, hvor mange % er materialkostnad av bygg ?

1 Like

Forskjellen på bruktbolig og nybygg påvirker begge deler ja. Det største lokale byggefirma her satte opp prisen med 10 eller 15% I desember og nye 15% nå

1 Like

Såååå glad for å kjøpe 600kNOK over takst.

DNB sin “fastrente ung” er allerede økt 0.2% den siste uken ~.

7 leiligheter lagt ut i Kværnerbyen i renovert hus fra 1920. Kule leiligheter og sentrumsnært, men uten egen balkong. Fra ca. 100.000kvm til ca. 115.000kvm.

Virker som 100.000kvm+ er den nye normalen innenfor ring 3. Ikke bare Løkka, Majorstua (ring1)som ligger på godt inni sekssiftet beløp per kvm lenger.

1 Like

La oss ta et eksempel av en person uten familiebank: Du er en flink student, nettopp ferdig med bachelorgraden og starter i fast jobb med medianinntekt ~540000kr. Etter fullt stipend sitter du igjen med 222k i gjeld til lånekassen. Du har også jobbet ved siden av å være fulltidsstudent, til sammen har du spart opp en halv million (!) i EK gjennom denne perioden + deltidsjobb gjennom hele videregående.

Hvor mange av de 982 (p.d.d.) tilgjengelige bruktboligene på finn.no kan du kjøpe?

32stk. (3,25%). Merk deg at jeg snakker ikke om tilgjengelige boliger innenfor ring 1 eller 2, jeg snakker om 32 mulige kandidater i hele Oslo. Husk også at du konkurrerer i den aller hardeste priskategorien i tillegg til at du konkurrerer med de som har en tilgjengelig familiebank. Under har jeg laget en graf som illustrerer trenden :point_down:

Latterlig krav om maksimal mønehøyde på 42 meter, bolignormen, samt null fokus på å bygge med høy tetthet rundt kollektivknutepunkt er hva jeg anser som feilslått boligpolitikk. Man har bygget 3000 boliger pr. år i gjennomsnitt de siste 20 år, samtidig har befolkningen vokst med 200k.

Etter at kravet om maksimalt lån på 5 ganger bruttoinntekt ble innført har politikerne hatt en gylden mulighet til å sørge for at det bygges tilstrekkelig med boliger for å møte etterspørselen. Fasiten er at de ikke har gjort en skit. Gjennomsnittlig reguleringshastighet er på 4,5år og byrådet nekter for å ta noe ansvar og de ønske heller ikke å gjøre noe med problemet (annet enn å kjøpe boliger lol).

6 Likes

Jeg glemte å delta på den selv :laughing: Gratulerer til @Daniel78 @NickIsMyNick @Aubergin @jorgenoj som hadde rett angående nominell prisstigning for februar (3.5%) :champagne: :trophy: :tada:

1 Like

Men bankene er jo pålagt av Finanstilsynet til å kalkulere med en rente på 5% når de vurderer lånesøknader.

Sånn sett skal jo alle som får innvilget lån i dag ha råd til å betjene gjelden sin selv med kraftig renteøkning.

2 Likes

Hvis de hadde hatt et forbruk som fulgte standarden ja… :stuck_out_tongue:

1 Like

De er pålagt å kalkulere med en renteøkning på 5%-poeng. Altså ca. 6,5-7% rente i dagens marked.

4 Likes