Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er boligmangel i Oslo på små leiligheter innenfor ring 3. Derfor er ikke dette så spesielt, Oslo har blitt en millionby. I likhet med andre storbyer koster det å bo sentralt.

1 Like

Hjalp sikkert på budviljen når det står “Carpe diem” på kjøkkenfrontene.:smiley:

3 Likes

Nystartede Solgt
I et brennhett boligmarket hvor kjøpere står i kø for å kjøpe boligen din, hvordan kan det være fornuftig å selge boligen til “fast markedspris” til et selskap som deretter skal selge den videre?

Hele forretnignsmodellen til selskapet er å tjene penger på differansen mellom de de kjøper for og det de selger for. Ergo, kan de ikke si at de kjøper for markedspris, fordi markedsprisen er den summen de ender opp med å selge for.

4 Likes

Fant denne nesten 20 år gamle artikkelen om fremtidens priser i Bjørvika. 5 mill for en 120 kvm leilighet i Bjørvika:)

3 Likes
1 Like

Det er mye til å være februar, men bare litt mer enn en normal januar. Januar i år var kanskje litt lavere enn jeg hadde forventet så mulig det er derfor. Men så er det ganske få omsetninger på leiligheter i Obos når det er så få leiligheter ute for salg som nå. Tallet for Oslo som helhet blir nok litt lavere.

Noen som kan forklare meg hvorfor ikke flere folk ser på boliger utenfor Oslo sentrum? Kan virke som mange har mulighet til å jobbe fra hjemmekontor og studenter trenger heller ikke være like mye på campus som de pleide.

Når jeg leser at det ikke finnes boliger lenger eller at bygges nok så tenker jeg på situasjonen i Stavanger for 7-8 år siden (den gang var det samme bolighysteri/priser som i Oslo). Hva skjedde? Plutselig ble det boliger nok og heldigvis ble det kjedelig å snakke om boligmarkedet i flere år etterpå :slight_smile:

Oljekrisen i 2014 førte til at mange utlendinger dro hjem, nedbemanninger+ mange dro til Oslo for å finne jobb.
Hvis oljeprisen som mange tror nå vil fortsette å stige vil nok oljerelaterte bedrifter begynner å ansette igjen og kanskje mange ønsker å heller oppgradere fra en leilighet i Oslo til enebolig andre plasser i Norge.

Dette kombinert med økt rente og dårlig utleiemarked kan vel få effekt?

4 Likes

Helt enig, er jo egentlig idioti å bygge dyrt sykehus i Oslo. Bygg i en mindre by, du får de samme folka til samme lønnen som får mye lavere utgifter og kortere reisevei til jobb. Gjelder annet statlig også.

Sentralisering i praksis, norge er vel langt bak store deler av Europa. Så her er det milevis igjen å gå dessverre.

Her er det mulig å bruke hodet og ikke sentralisere. Det er en grunn til at Senterpartiet gjør det bra nå. Folk er drita lei av at tilbudet rundt den blir lagt ned så du må ta dagen fri for å reise til en time på sykehuset eller lignende.

Senterpartiet taler med så mange tunger, men de høster absolutt mye på “land mot by”.

2 Likes

Jeg bor i en liten by og trenger et parti som ikke skal sentralisere til en større by. Enig i det du sier om å snakke med flere tunger, men er rimelig sikker på at det blir mindre sentralisering med sp enn h. :see_no_evil:

Helt enig, håper og tror at det blir noen større prosjekter rundt omkring og ikke bare konsulenter innenfor ring 3. Bor i en mindre by, men leier ut leilighet i Oslo (fin hedge det)

Har forsåvidt aldri forstått hvorfor alt av stat skal ligge midt i sentrum av Oslo.

1 Like

Dette er en god ide for å kunne desentralisere statlige arbeidsplasser.

3 Likes

Jeg glemte vel å delta på denne, men nå ser det ut som at fasiten er ute…
image

1 Like

Oppgangen i Oslo bør vel strengt tatt ikke være overraskende for noen.

Er det noen som har noe tall på hvor mye av leilighetmassen i Oslo som er sekundærboliger?

1 Like

Ca 16% i 2018

En del av de er da sekundærbolig for eier, men primærbolig for barnet deres.

Husk at Oslo er en by med stort gjennomtrekk av studenter og uetablerte. Et stort leiemarked er også nødvendig i slike områder.

I 2019 var totalandelen sekundærboliger i landet 15%