Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Skjønner meg ikke helt på denne teorien her.

«Hæ? Får vi ikke reise til syden i år? Fuck it, da kjøper vi hytte!!!»

Blir litt som at man stikker på Bagatelle og kjøper en 10-retter fordi Rema1000 var utsolgt for Granids

4 Likes

Mange har nok fått øynene opp for å jobbe andre steder enn hjemmet sitt og kontoret. Jeg har i allefall hatt stor glede av skiturer i lunchen siste året :wink:

3 Likes

Veldig spent på utviklingen dær. Blir det et lite klasseskille eller ^åja deler av jobben kan gjøres på hytta, kan den gjøres i Romania^ ? :thinking:

sålangt er det vel en fin frynsegode og lokker til seg attraktive ansatte som ønsker frihet :slight_smile:

i 2020 streamet vi siste installasjon / veiledning av en ny fabrikklinje til sveitsiske ingeniører som måtte forlate landet under lockdovn.

Det satt også programmerere i Nederland og trente opp et kamera på linjen i Norge for å skille råvarene.

2 Likes

Noen som vil dele? :slight_smile:

Jeg så at boligmarkedet i Oslo ble spøkt med i “Nytt på nytt” pga. prisene der. Jeg tror prisene pdd. kan være ganske rimelig for mange objekter om man ser noen år fremover. Det er rett og slett for få leiligheter nå og for lite som vil bli ferdigstilt de neste årene. Mitt tips er at det i verste fall blir prisutvikling hvert år frem til 2025, lignende det vi så i 2020 og enda verre om det skulle nærme seg 2016. Et gjennomsnitt på 10-15% ser jeg ikke som usannssynlig.

Vi kan selvfølgelig håpe på at om noen av utleilighetene blir lagt ut på markedet, men det vil gi en kortvarig effekt. Som å heve en bøtte med vann på et hus som brenner.
Politikere bør selvfølgelig raske på slik at vi får en storstilt boligbyggingprosjekt i Oslo, samt å sørge for bedre infrastruktur i Stor-Oslo.

Dette vil ta tid og de neste 3-4 årene tror jeg vil bli preget av en beinhard kamp om de leilighetene som er, og da spesielt innenfor ring 3.
Rente, arbeidsledighet, hjemmekontor, pandemi, rødgrønn regjering med tiltak som følger med, er selvfølgelig elementer her. Samtidig tror jeg at mangelen på bolig vil gjøre at prisutviklingen er uunngåelig nå og fremover. Politikere kan selvfølgelig gjøre kraftige tiltak for å dempe veksten, men det tror jeg først og fremst går utover førstegangskjøpere.

1 Like

Hemmelige bud på agendaen igjen. Vi har jo diskutert dette før og det er jo en skikkelig uting slik jeg ser det.

2 Likes

Ikke usannsynlig, ref det Baard Schumann sier

Hva tenker dere om dette? Har en nyoppusset 3-roms selveierleil. i Bergen sentrum som jeg vurderer selge til sommeren, men har også mulighet å leie ut videre og selge på nyåret 2022 - hva ville dere gjort?

1 Like

En leilighet i Sofies Gate på Bislett skulle hatt visning nr 2 i dag. Første var i helgen. Mellom de to visningene(i dag morges)mottok selger et privat bud 400.000 over takst og slo til. Så alle de som var på første visning og de som skulle i dag opplevde at prosessen ikke fikk foregå som avtalt. Dette burde ikke vært lov! En ting er at en leilighet kan bli solgt før visning, men an det skjer mellom to visninger er bare så lite ok.

At det er lov får være opp til selger. Men hvorfor selger går med på det, det har jeg aldri forstått, med mindre det er noe under bordet. Har hørt historier om slik ved skilsmisser osv, men vanlige salg hvor du har bodd der i over ett år selv. Det gir liten mening

Noen er eksperter på å sette opp en situasjon og de får da selger til å føle at det er lurt å slå til. Alle triks i boka brukes. Jeg mener dette ikke burde være tillatt så lenge prosessen med visninger er i gang. At den ryker før visning får være greit, men ikke når visningene er i gang.
Men prinsippet om at alle har lov til å selge det de eier når de selv ønsker trumfer vel alt
En praktfull leilighet i en av de vakreste funkisgårdene på Bislett burde det vært en budrunde på ja.

2 Likes

Vi må bli kvitt hemmelige bud først. De er værst. Bud direkte til selger er litt mer tvilstilfelle. Meglere fraråder jo ofte skriftlig å akseptere slike bud, men selger må jo få bestemme selv.

1 Like

Enig i det. Det er aller verst. Men jeg mener det burde kunne være en del av avtalen som signeres med megler. At det skal gjennomføres visninger og budrunde. Men mulig ikke det går an å regulere det.
Lessons learned så må man egentlig alltid sende sms til selger og be om å bli involvert hvis det kommer inn private bud.

Ser ikke helt problemet med hemmelige bud. En god megler og oppegående selger kommer seg jo rundt det i mange tilfeller.

1 Like

Spiller ingen rolle om det står i avtalen med megler hvis selger ombestemmer seg og vil noe annet. Det er ikke nødvendig å ta direkte kontakt med selger. Det holder nok å ta det opp med megleren og være tydelig på din interesse der så vil nok megleren passe på at selger vet godt om deg.

Men gjør du det elegant så vær så god :wink: viktig med gode sosiale antenner om man kontakter selgeren. Helst sørge for å møtes på visning, gjerne en privat visning på forhånd eller noe sånn. Å ringe selger midt i budrunden kan medføre risiko også…

Javisst, det ender ofte bra for selger med f.eks. hemmelig motbud til en annen interessent etc. Men problemet er at det ender med misnøye i alle ender. Og mange selgere er ikke oppegående på den måten. Så har man noen budgivere som skjønner hva som foregår og noen som ikke skjønner det. Vanskelig situasjon.

1 Like

Hvis man finner drømmeleiligheten
-Avtale privatvisning så kjapt som mulig etter publisering
-Si fra til selger at man forholder seg til budrunde helst, men hvis det skjer noe før så må de si fra

2 Likes