Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det er jo helt supert!

Men statistikken sier vel at det er mye ledig.
Har sett noen steder hvor de sier leieprisene er under press og kanskje har gått ned. Finansavisen sier her det ikke har gått ned, men jeg er usikker på hvordan det beregnes. De som betaler høg leie er jo ikke de som forsvinner, det er jo de som studerer o.l som forsvinner, så om man ikke klarer ta høyde for at andelen dyre leier øker så kan det være grunnen.
Dersom universitetene osv legger bedre til rette for digital undervisning vil jo det nok være mange som dropper å flytte, men jeg har ikke informasjon om hvor mye flinkere de ulike stedene i Oslo evt vil bli på det. Mange skoler er bakstreverske og foreleserne ønsker ikke å gi slipp på fysisk oppmøte, men jeg tror det presser seg stadig mer frem nå. Men de fleste vil jo selvsagt komme tilbake etter “tørken” er over, det er jo naturlig. Likevel forventer jeg nok at det blir noen endringer som blir mer permanente.
Den største effekten kommer vel av at nedgang i kontorbruk og kanskje også butikkdød vil bli mer permanent, og det kan føre til flere leiligheter istedenfor.

Godt å høre, skal skifte leietakere selv til sommeren. Har du sett noen endring i pris?

Du vinkler så ekstremt biased. Men det får stå for din regning. Noe statistikk bygger du stort på, men det som vinkler anderledes kritiseres eller neglisjeres. Lykke til med forskningen.

Jeg skal teste nå til sommeren. Så får jeg noe håndfast.

Gikk fra 14.500 til 16.500 fra 2018 til 2020. Håper på det samme i år. Langt billigere renter enn sist jeg vurderte pris

Ps: Jeg både studerer og underviser ved et universitet. der er det ikke snakk om mer digitalisering. Digitalisering blir oppfattet som dårlig for alle involverte så vidt jeg har fått inntrykk av på innsiden. Den trenden ligger nok lengre fram i tid enn du så flittig trekker fram.

4 Likes

Som jeg sier vet jeg ikke hvor stor grad det vil digitaliseres. Men press blir det uansett mer av nå. Noen studier kjører nå ihvertfall slik at man kan bo andre steder, feks hos Oslomet. Men har ikke sett det i stor skala og noe mer permanent. Som jeg sa er universitetene svært motvillige så det skjer nok ikke om det ikke må endres.
Og jeg sier også jeg regner med de fleste kommer tilbake. Poenget mitt er bare at akkurat nå er det IKKE boligmangel. Det er hovedsakelig at befolkningen har en felles stonks mentalitet hvor de tror på enorm prisstigning og verken vil selge eller kutte pris. Så det er kunstig stor mangel. Vanskelig tallfeste, selv om man ser det litt fra artikkelen.
Men selvsagt har det vært bygd for lite over tid, men befolkningsvekst har over tid vært dårligere enn spådd/tidligere priset inn. Fremover ser det heller ikke ut til å bli som man trodde på før i tiden. Så endel av fundamentet prisene er bygd opp på over tid er ikke oppfylt.

Men jeg drar alltid hovedsakelig frem de negative momentene, er ikke mangel på bull boligpris mennesker. Spesielt i hovedstaden.
Generelt har jeg vært åpen for at hovedstaden er i en spesiell situasjon, og at boligmarkedet er lokalt. Det er mange steder som sliter, men Oslo er unike.

1 Like

Hvorfor skal ikke kombinasjonen av arbeidsledighet blant de lavt utdannede og gode statlige støtteordninger føre til et rekordår for nye studenter? Jeg mener ikke at det skal bli slik, men at det også er en mulighet, det tror jeg… bare en hypotese.

Når det kommer til nettstudiene til oslomet, så er vel de som jeg har sett, rettet mot allerede utdannede som kanskje vil ha spesialisering? Mulig jeg ikke har fått med
meg alt.

2 Likes

Ja det var jo allerede rekord i fjor. Så det er ikke rart å forvente flere/mange studenter nå også. Men næringslivet vil jo fremdeles være lammet, man trenger som regel jobb for å kunne studere. Studielån/stipend er ikke mye på snakke om for en høykost by som Oslo.
Konkursbølgen er foreløpig utsatt pgr utsettelser i skatter og avgifter. Så det er fremdeles endel arbeidsplasser som vil dø, men vi vet ikke hvor mange vil gjenoppstå av desse. Gode statlige støtteordninger vet jeg ikke helt da, varierer veldig.

Ja det er ikke utbredt nettstudier, som sagt tror jeg det ikke er ønsket av de som jobber på universitetene. Men etterspørsel er det nok blant (potensielle) studenter.

Litt sidesprang ifm. tråden men tenker det er verdt å dele siden det er nevnt.

Er selv student og personlig foretrekker jeg at undervisningen i større grad digitaliseres. Tenker da spesielt på teoretiske fag/forelesninger hvor verktøy som bilder, animasjoner og tegninger bidrar til en bedre forståelse av enkelte konsepter. Sier seg jo selv at dette er en million ganger bedre en en foreleser med overhead/tegnebrett som starter med blanke ark hver forelesning.

Er klar over at noen foretrekker å ha en fast timeplan med fysisk oppmøte i tillegg til at flere fag inneholder “praktiske” elementer. Så behov for bosettelse i nærhet av campus kommer nok uansett til å være høyst aktuelt for de fleste studenter.

Men for fag som matematikk hvor alt er teoretisk så hadde skolen dratt nytte av litt digitalisering. Er en grunn til at det “memes” om at studenter lærer mer fra en Inder på Youtube ila. 2 timer en de gjør et helt semester på skolen

2 Likes

Forstår deg godt; egentlig burde de beste lærerne brukes til digital presentasjon, så kan andre lærere benyttes til å hjelpe studentene med oppgaver. Utrolig stor forskjell på formidlingsevne!

2 Likes

Tror vi realfagsstudenter og folk som debatterer på et nettforum på kveldstid er et dårlig utvalg i grunn med tanke på digital vs. oppmøte. Skolegang er veldig mye mer enn arbeidskrav og karakterer.

2 Likes

Skylder Salman Khan / Khan Academy en takk for at jeg besto kjemifagene i 2012/13 :blush:

Generasjoner etter oss vil bli mye “smartere” pga digitalisert skolegang, men de vil gå glipp av verdien av av diskusjon / kultur / osv.

Kan fort se det samme i arbeidslivet nå med nyansatte og hjemmekontor.
Worst case tenk å gå fra digital utdanning til jobb med hjemmekontor?
Blir en spennende utvikling, men alt med måte. Folk må møtes!

3 Likes

Kunnskapsrik eller smart, det er to forskjellige ting. Generasjonene i ettertid blir nok mer lik algoritmene og ikke motsatt.

Men enig, hadde gått tungt uten gode digitale kilder. Helt utrolig verktøy for kunnskap.

3 Likes

For å komme oss tilbake til temaet om studenter og boligmarkedet.

I min hjemby hadde de et fullverdig handelsgymnasium for noen år siden, ble lagt ned pga. lave søkertall. Samtidig som folk flyttet til Oslo og Trondheim for å gå BI. Nettverk, spenning og livet.

Det er faktisk veldig gøy å flytte ut og bli selvstendig i en storby…

1 Like

Ja det er dessverre slik at forelesere og univers er bakstreversk her. Godt utarbeidet materiale ville vært langt mer fornuftig enn forelesninger som gjentar det samme materialet år etter år. Da er det bedre bruke tiden på god produksjon. Samtidig som at de fleste fag kunne vært tatt opptak av undervisningen slik man kan se opp igjen når det passer og ta pause om en mister fokus o.l
Det er kun et fåtall av fag som krever praktisk trening. Mye av grunnen til at mange sliter digitalt er nok dårlig produsert materiale og at forelesere ikke ønsker gjøre noe annerledes enn vanlig. De motarbeider digitaliseringen.

Men jeg tror det fremover blir langt mer fokus på dette, hvorfor bo dyrt og langt hjemmefra om det ikke er nødvendig? Praktiske emner kan også kjøres samlingsbasert.

Men godt poeng ang nettverk @anon57124368 , det gjør nok at Oslo opprettholder mange søkere uansett.

2 Likes

Hehe, nei, ingen endring i pris siden 2017 faktisk. Opplever fortsatt at jeg er priset i øvre sjiktet for området.

Basically alle ingeniørfagene krever at man gjør oppgaver, ellers er det man lærer altfor overfladisk. Det samme gjelder nok mange andre fag også. De som ikke trenger det er kanskje de vi burde legge ned? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Ingeniør og praktiske fag er nok bare en liten del av fagene totalt sett, det meste de har på Oslo universitetene er nok mer teoretisk. Språk, sosiologi, økonomi o.l. de har en masse “svada” fag. NTNU Trondheim er nok annerledes andel der.
Så joda man kan gjerne fjerne kjønnstudier o.l :sweat_smile:

Teknisk analyse er jo rene svadaen, men her sitter vi.

3 Likes

Jeg fikk nylig en påskjønnelse fra Khan Academy for å ha støttet dem i en årrekke, hadde selv god bruk for spesielt matteundervisningen da jeg studerte!

2 Likes

Hvor mange selger og vil realisere gevinst på topp?

Kommer til å komme enormt mye ut fremover nå etter påske. Mange vil selge på topp. Pluss når det er grønt ute

2 Likes