Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Mange kjøpere også husk! Henger ofte sammen dette :slight_smile:

Joda, men med flere leiligheter kan det kanskje roe seg litt ned

Takk og lov!

3 Likes

Ble vel diskutert her for en tid tilbake at 3-roms kunne bli den nye 2-roms-en for førstegangskjøpere

1 Like

Grafen de bruker som grunnlag for artikkelen er ikke veldig unik mtp. andel samkjøp historisk sett, så det var en litt oppblåst sak mener jeg.
Samkjøp kan vel være partnerskap også?

Men tror at samkjøp blir veldig relevant framover, så tror det blir gjeldende de neste kvartalene også.

2 Likes

Vurderer kjøp av leilighet nr.2 i Oslo for oppussing og salg med tidshorisont på ca 4-5år. Planen er å leie ut nåværende leilighet mens jeg og partner pusser opp og bor i den nye.

Det jeg spør om hjelp og tips til er i hvilke områder vi bør titte?
Hvilke områder tror dere vil oppleve mest vekst frem til 2025?
Er det noen områder med mye som skal utbedres innen den tid?

På forhånd takk!

Tøyen området

3 Likes

Nedgang i boligprisene i Oslo for mars måned, men opp 1,2% på landsbasis. Hele 3% opp i Bergen. Noen som har noen formeninger om Bergen kan komme i en posisjon på 3-5 års sikt, der man vil oppleve en nesten så like ellevill vekst som det har vært i Oslo den siste tiden? Er i allefall maange studenter i Bergen og mye utleie.

1 Like

Link?

Bydel Gamle Oslo. (Nærhet til Bjørvika). Tøyenområdet er et godt tips. Ensjø er kanskje unntaket, der jeg tror mye av potensialet allerede et tatt ut.

2 Likes

Hvem sporte du om link?

Der ser du både priser for Oslo (-0,8) og Bergen 3%

2 Likes

Skal egentlig selge leilighet nå i Bergen, men er veldig usikker faktisk. Er en by med sentrum som har svært begrenset mulighet for tilbudsvekst pga fredet mark/bebyggelse og sjøen. Hadde jeg bodd i byen selv hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde kjøpt en oppusset leilighet i sentrum og leid den ut i 5-10+ år. Hvis du ser på sammenhengen i pris mellom Bergen og Oslo var den veldig tett historisk frem til 2010, og spesielt fra 2015 har Oslo skutt i været mens Bergen har gått opp 1-3% årlig.

1 Like

Jepp enig. Kan være en mulighet å investere i Bergen fremover.

Byggekostnader steg 15% I desember, 15% I februar, 20% I april og nå fikk jeg beskjed om at de vil stige 20% I juni også. Etter det vil det bli tomt for en rekke produkter.

5 Likes

Er dette tall fra det norske markedet?

Ja jeg kjenner folk i de største byggefirmaene her lokalt. Mulig det bare var snakk om materialkostnadene, når jeg tenker meg om.

Så en twittermelding fra USA. Der har det visst steget 1000%. Men jeg vet ikke hvor lang tid det tok.

3 Likes

Ja, i USA terminerer utbyggerne inngåtte kontrakter og nyboligsalget er stoppet opp da byggematerialene har steget så mye og raskt at et vanlig hus plutselig koster et par mill mer å bygge.

Og sjefspapegøyene er ute i mediene og snakker om at vi kanskje er over toppen på bruktboligpriser :joy:

1 Like

Merker det er digg at jeg akkuratt er ferdig med påbygget ass :smiley: