Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Det stemmer.

Da ble det nominell og sesongjustert prisNEDGANG i Oslo i mars på henholdsvis 1,2 og 0,8%.

Tror du at dette er toppen?

La ut leiligheten min i Oslo for litt siden, fikk 8 svar med lange «CV-er» innen den første halvtimen hadde gått, (da regner jeg ikke med de fra alenemødre med skrivefeil)

Jeg er ikke spesielt gunstig priset heller.

Godt å få en ny bekreftelse på at man sitter med ett gullegg innenfor ring 1, til tross for svartmaling av de gode næringslivsmediene vi har her til lands.

4 Likes

Da er jo også leiligheten nærmere sentrum enn selve slottet - så ikke rart det er bra etterspørsel. Tipper det meste innenfor ring3 gjør det greit, ring2 bedre og ring1 kanskje best for det er alltid noen som vil bo supersentralt…!

1 Like

Du vet at dette svinger igjennom året og at det henger sammen med ferier?

1329 brukte boliger til salgs, på nivå med rekordåret 2016

1 Like

Gå inn på Eiendom Norge sine nettsider og se siste presentasjon av tallene fra mars 2021.
Så ser du både prisutvikling og antall boliger lagt ut/solgt. Se nøye etter hvor mange boliger som er solgt i år vs “rekordåret” 2020. Sjekk prisutviklingen fra 2008 til i dag. Gjerne også historisk sett fra 1920 til i dag om du trenger mer data. Sjekk hvordan prisene i Norge, spesielt storbyene, økte fra 2008/9 til i dag, og se det i sammenheng med finanskrisen og styringsrente som gikk ned mot 1. Trekk så en parallell til i dag hvor vi har styringsrente på 0, som kanskje er 0,25 eller 0,5 om 1-2år, og snart ute av en global krise. Så kan du også tenke over byggekostnader som stiger 20% pr kvartal nå, og mangel av boliger/boligbygging i byene. Prøv deretter å trekk en konklusjon om hvor prisene skal gå videre. Om du fortsatt tror de skal ned, så har du hvertfal tatt feil. Da gjenstår et alternativ.

4 Likes


Dette er prisutvikling for hele Norge. Til info så er det altså 3 “kriser” i denne perioden:

  • Finanskrisen 2007-2008
  • Oljekrisen 2013-201?
  • Corona 2020 -
2 Likes

Bare for å referer til det du også nevnte, denne blir interessant å følge med på videre.

2 Likes

Det er faktisk enda heftigere, for nå går det opp 20% hver 2. mnd.

Har ingen behov for å sjekke opp noe som helst, jeg henviser til fakta som er relevant for boligpriser.
Du tar opp temaet gjeld, som jo er vesentlig for å kjøpe bolig for de aller fleste. Forklar gjerne hva du mener med at vi er i en siste “innings” i en gjeldsyklus. Hvis du henviser til noe som Ray Dalio projiserer så er det irrelevant. Den dagen, om den kommer, at gjeldsberget i verden skulle slå sprekker, så er boligprisene i Norge et av få steder jeg heller ville hatt pengene mine enn i aksjer, kryptovaluta, etc. Problemet er at du kan aldri vise til når den dagen vil komme, og du kan heller aldri utelukke at det vil finnes en løsning på det.

1 Like

Håper på innspill og råd:
Jeg eier en leilighet sentralt i Oslo på Majorstuen som jeg kjøpte for 15 år siden. Etter å ha bodd her i 15 år så kan jeg tenke meg mer plass, og å slippe å høre naboene krangle. Jeg tenker rundt Drammen-Ski-Askim hvor man får mye mer for pengene, og jeg trenger sannsynligvis ikke å selge i Oslo for å få kapital. Men hva bør jeg gjøre med leiligheten i Oslo - leie ut eller selge? Om jeg leier ut så vil jeg måtte skatte av prisstigningen om jeg ikke bor der ett av de to siste år. Det blir for meg ca. 3 millioner i prisstigning. Det skal leies ut en stund for å betale ned på den skatteregningen. Eller vil en leilighet her «alltid» være en pengemaskin om jeg velger å leie ut?

Satt med en lignende problemstilling for en stund siden. Endte med å selge da overskuddet var såpass stort (litt over 3 mill). Gitt at du har såpass stor prisstigning blir det jo snakk om et betydelig skattebeløp.
Dog vil du etter all sannsynlighet hente inn denne skatten over tid, alt ettersom hvilke kostnader du har knyttet til lån, felleskostnader osv, samt hvilken leieinntekt du kan få for objektet.

Ville laget et optimistisk/middels/konservativt anslag av alle disse variablene og satt det opp år for år i 5-10-15 år, så ser du litt tydeligere hvor du ender opp. Dette må jo selvsagt også veies opp mot alternativkostnaden du har ved å investere overskuddet fra boligen andre steder.

Lykke til.

1 Like

På grunn av at du sitter på såpass stor urealisert gevinst hadde jeg solgt leiligheten, for så å kjøpe et nytt objekt for utleie - om det er det du ønsker å gjøre.

3 Likes

For å dra fram et tredje alternativ:

La oss si leiligheten koster 6m og du må skatte 22% av 3m hvis du vil selge i framtiden, eller 660k.

La oss si du selger leiligheten for 6m, betaler megler 100k og så kjøper en tilsvarende leilighet for 6m + 2,5% dokumentavgift, så koster det deg 150k. Totalt 250k

Så er spørsmålet om 660k - 250k = 410k i framtidig lavere skatt er verdt 250k i utgifter nå?

Personlig, så tror jeg du får mer igjen for å bare kjøpe et grisestort hus med utleiemuligheter, men samtidig, hvis målet med flyttingen er å få det mer privat, så er det kanskje ikke det beste. Da slipper du også å skatte av leieinntekten.

Kjøpte selv hus med utleieleilighet, relativt godt lydisolert og med rett leieboer så har det gått veldig bra. Tror det er den beste investeringen man kan gjøre. Også kan kidsa flytte inn i leiligheten når de blir 19 :stuck_out_tongue:

4 Likes

Spørsmålet blir vel om det er verdt å betale 250k nå i meglerkost + dok.avgift for å slippe 660k i fremtidig skatt? Skjønner ikke hvorfor du trekker inn 410k, utenom at det er differansen mellom tallene.

Jeg hadde nok gått for dette alternativet. I prosessen kan du bytte til deg en leilighet som er bedre tilpasset utleie :slight_smile:

Markedet roer seg. Snakket akkurat med megler. For første gang på lenge er det flere leiligheter uten noen bud
Det legges ut masse nå. Mange som vil prøve å treffe toppen. Og ennå er ikke vårslippet her

Jeg snakket også med megler i dag. Solgte nettopp en leilighet før visning, for 2. (hver)dag på rad.

Ja mer selektivt marked. Da hører man begge historiene.
For bare litt siden ble alt revet bort uansett.

I sameiet jeg bor i har alt som er blitt solgt siste måneden gått på første visning til priser mellom 100-110k per kvm

Kan være fornuftig med en pustepause. Da blir det kanskje ikke noe renteøkning til høsten. Samtidig unngår vi kanskje at overivrige politikere gjør noe overilt, spesielt med tanke på et regjeringsskifte til høsten.

Tror at det i et 3-5 års perspektiv vil bli en kraftig prisøkning i Oslo og særlig de 2-3 neste årene. Ihvertfall innenfor ring 3.

2 Likes