Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Aldri opplevd så mange henvisninger på et utleieobjekt som nå, nær dobling av seriøse forespørsler fra to år tilbake. Prispresset blir nok ikke bremset av mangel på leietakere med det første.

En joker mtp på boligprisen i årene som kommer vil jo være innvandring. Får vi ny regjering med MDG, Rødt og SV med sterk påvirkning, så kan vi nok bli vitne til økt innvandring og press i arbeidsmarkedet. Ser at flere i AP ønsker å øke innvandringen

2 Likes

Er dette Nordea som reklamerer på E24 for at Siraj er en “no brainer”? Etter at Ulvenskandalen slo ned kan kanskje flere og flere si seg enige i det…jeg har ihvertfall ingen innvendinger.

image

1 Like

Kan du ikke flytte inn igjen i leiligheten og bo der ett år før du skal selge. Da vil du vel slippe å skatte av prisstigningen?
Er vel ingen som sjekker om du faktisk overnatter hver eneste natt i leiligheten heller, så lenge du har folkeregistrert adresse der.

1 Like

Jeg har tenkt på den muligheten, men det er minst to haker med en slik løsning:

  1. Det kan være at det ikke passer å flytte igjen, selv for et år.
  2. Skatt i forbindelse med salg av bolig vet jeg skatteetaten har hatt veldig oppmerksomhet på tidligere. Da skal det ikke være noen tvil på at du faktisk har bodd der - og kun der. Og de folkene der de kan sjekke det meste i livet ditt for å se om du prøver å snike deg unna.
2 Likes

Hei! Vi vurderer å kjøpe et hus. Huset ble lagt ut på finn i dag til 4,9m. Jeg sjekket boligen og ser at boligen har blitt pantsatt for 6m for en knapp uke siden. Hva kan dette være? Hva er grunnen til noen gjør dette, og hvordan kan dette påvirke oss?

Tipper det er mellomfinansiering. Banken makser muligheten for lån på boligen.

Skal ikke være noe å bry seg om, men greit å spørre megleren om det.

2 Likes

Så lenge boligen er fri for heftelser når du overtar skal det være i orden.

1 Like

Det er nok megler som har pantsatt en sikringsobligasjon før salg av boligen slik at selger eller andre ikke kan ta pant i boligen.

2 Likes

Takterrasse eller ikke. 10,5 for 65 kvm

Er vi på vei mot London og NY priser for de hotteste objektene ?

4 Likes

Den var jo meeeeget strøken da.

Hei! Her kommer et litt åpent spørsmål, men håper på innspill.
Jeg har en 34 kvm leilighet i gamlebyen, Oslo. Jeg har kapital til å kjøpe meg en større leilighet og lurer på å gjøre det. Vil helst på oppover mot Torshov, st. Hanshaugen område (har store deler av nettverket mitt her). Hva tenker dere om det? Dumt tidspunkt?

Mvh Magnus

Iom du selger og kjøper i samme marked er vel det eneste som har noe særlig å si differansen i pris mellom små og store leiligheter. Kan ikke si jeg ser noen særlig god grunn til at den differansen skulle bli mindre i fremtiden egentlig. Bor selv på Torshov og veldig fornøyd her. Kort vei til mye parker og turstier langs Akerselva, men er på Grunerløkka med 5-10 min gange. Det er forøvrig utredninger på å lage badeplass ved myraløkka ala badeplassen på nydalen. Vil anta det kommer til å gi en prisstigning til nærliggende leiligheter hvis det blir noe av.

3 Likes

I utgangspunktet er jo som @tech9 sier, tidspunktet lite relevant så lenge kjøp/salg skjer i samme marked. Samtidig vil det jo være sånn at når du skal kjøpe deg opp så er det en fordel å gjøre i et kjøpers marked når prisene er lave. Det kunne altså være aktuelt å vente hvis du tror på et fall i markedet om ikke så lenge. I så fall må du også kanskje vurdere om markedsfallet kan forventes å virke forskjellig på den du skal selge og det du skal kjøpe.

Tror jeg ville vært forsiktig med å spekulere i fall (selv om jeg tror litt på det selv). Hvis det fortsetter å stige vil du jo da gå glipp av mergevinsten på et dyrere objekt, så du er avhengig av at markedsfallet kommer ganske raskt. Kanskje av enda større betydning er jo at mens du evt venter på markedsfall så bor du fremdeles på 34kvm i Gamlebyen mens du kanskje kunne ha bodd i 2 roms på 50kvm og solfylt balkong på Torshov :blush:

3 Likes

Takk for svar. Det handler mest om trivsel. Jeg bor alene, så klarer meg på det jeg har også. Jeg har bodd her i 7 år, så man blir sugen på noe litt større etterhvert. Jeg spekulerer egentlig ikke så veldig selv, men er jo greit å høre med andre også :slight_smile:

Jeg tror jeg ville kjøpt nå, prøve å finne noe til en akseptabel pris, ha mellomfinansiering, og høre med banken om det er ok at jeg beholder begge (når du har kjøpt ny). Og går ikke det så selge tidlig i august.

Jeg har ca 5,5 i egenkapital. Men ønsker å ha en del penger i markedet også. Ser blant annet stor oppside i krypto som jeg ønsker å få med meg. Har tenkt tanken, men vet ikke helt om det lar seg gjøre. Blir student til høsten igjen også, så det begrenser mulighetene en del.

1 Like

Kjør på i krypto noen måneder og se hvordan det går, så kan du vurdere flytting etter det :ok_hand: men vær forsiktig!

1 Like

Jeg har nylig kjøpt en leilighet som jeg tenkte å leie ut til mor.

Tenkte å leie ut etter kriteriene i nærståenderegelen for å slippe skatt https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleievederlagsfri-bruk-til-narstaende/narstaenderegelen-er-oppfylt/

Leiligheten er ny, 70 kvm og kostet 2,8 mill. Kommunale avgifter og forsikring estimert til 20 000 i året og strøm estimert til 15 000 i året.

Men leien skal også reflektere vedlikeholdskostnaden, hvilken årlig sum er passende her og finnes det noen standardtall man kan gå ut ifra?

Kan man føye inn tv/Internett som driftskostnader også?

Noen som har erfaring med dette, evt tips/forslag?