Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

på 15 000,- går du en knapp 500 lapp i +, som du i realiteten sikkert ikke gjør med tanke på rente å diverse. Så ville tenkt det var en rimelig plass å starte.

1 Like

Kan jo evt bare holde deg til faktiske utgifter som du har kvittering på. Tv / Internett abonnement må jo regnes som en driftskostnad.

1 Like

Heh, det jeg tenkte å gjøre på det jeg estimerte/får faktiske utgifter på. Så tommel opp på det.

Men vedlikeholdet er ikke like lett, blir jo en form for avskriving/årlig estimat. Kan ikke gi ho en faktura på 150 000,- i mai måned om x antall år fordi taket måtte byttes liksom.

2 Likes

Hun skal ikke få noen regning, men du kan få fradrag for vedlikehold som gjør at leiligheten blir i samme stand som den var da du startet å leie ut.

Det er nettopp det jeg ønsker å unngå, inget fradrag på meg og ingen skattefordel på henne.

Hvis jeg treffer driftskostnader og vedlikehold er jo skatt helt ute av bildet, og det er det som er målet. Men jeg aner ikke hva som er fair årlig vedlikeholdskostnad.

Jeg får hive meg inn med et innspill:)

At du allerede har en leilighet i Gamlebyen er jo en kjempefordel. Gamlebyen eller Gamle Oslo er jo de strøket/bydelen i Oslo som blir spådd å øke mest i pris og populæritet. Det skjer så mye der med Bjørvika, middelalderparken, klosterenga, jordal osv.

Hadde det vært meg ville jeg sett på et nyboligprosjekt som er ferdig om 2-3 år, samtidig som du bor der du bor. Da kan du forhåpentligvis ha fått verdiøkning på to leiligheter, den du bor i og den flytter inn i om 2-3 år.

Understreker at det ikke er noe garantier for verdiøkning, men bare noe jeg antar. Derfor er det forbundet en del risiko med denne løsningen også. Risikoen er at det blir prisnedgang på leilighetene. Så den trygge løsningen er å kjøpe og selge bruktleiligheter på samme tidspunkt f eks. til høsten:)

2 Likes

Takk for innspill! Ja, utviklingen har vært enorm siden 2014, spesielt de siste årene. Jeg er ikke fremmed for risiko og har god tro på boligmarkedet i årene fremover. Skal sjekke ut forslaget ditt :slight_smile:

Hva er årsaken til at salget av boliger har økt? Har der vært en flom av nybygg siste tiden?

– Gjennom april har både salget av bruktboliger og antall nye boliger på markedet vokst kraftig, og det har aldri vært solgt så mange boliger i Norge etter årets fire første måndeer, sier Lauridsen.

Jeg tror det er flere som har klart å spare mer i egenkapital siste året. Lite annet å bruke pengene på. Og et godt marked tiltrekker ofte flere selgere.

2 Likes

Men hvis mange selger så blir jo det mange som skal ut ut å kjøpe nytt.

Hadde bare ikke fått med meg at det var så god fart i boligbyggingen

1 Like

For første gang på mange år er det nettoutflytning fra Oslo så jeg på nyhetene. Sikkert flere grunner til det som feks Corona, muligheter til hjemmekontor og overpriset boligmarked i Oslo relativt til andre steder i Norge. Det KAN være bra boligmarkedet flere steder i landet samtidig som det omsider går ned i Oslo etter noen sinnsyke år der. Noen tanker om det?
Jeg kjenner ikke boligmarkedet i Oslo godt, men jeg formulerte meg slik fordi det jeg fikk inntrykk av at folk som selger (i Oslo) nødvendigvis skal kjøpe i Oslo igjen.

3 Likes

Ja, det må jo være den eneste forklaringen med mindre tilbudet(nybygging) har økt kraftig

Man ønsker naturligvis å ha minst mulig av sine midler knytt opp i egenkapital, låne mest mulig og ha lavest mulig rente så da er spørsmålet:

Hva bør man da si, eller ikke si, til banken for å oppnå minst mulig egenkapital, og kanskje kvalifisere til unntaksvilkår på egenkapital og kanskje låne over 5x?
Hva er gode argumenter og hva virker som gode argumenter men er egentlig mot sin hensikt å legge fram for banken?

Eksempel:
Er det lurt å si at man har madrassen full av verdipapirer og krypto men ønsker ikke selge noe fordi det gir bedre avkastning å låne mest mulig i stedet? :sweat_smile: Det er vel åpenbart og de ser vel det i sine systemer likevel :rofl:

1 Like

Jeg ville ikke nevnt krypto i hvert fall

Mange som leide og jobbet i bransjer som omtrent har vært stengt i et år?

Mat-, uteliv- og mange andre servicebransjer?

Jeg arbeider som banksjef i Oslo, og vi bruker NESTEN utelukkende avvikskvoten vår på å hjelpe førstegangskjøpere inn på boligmarkedet. Tilfeller hvor vi bruker det til andre formål er for å hjelpe eksisterende kunder i vanskelige situasjoner.
Til slutt så kan det være noen få tilfeller hvor vi bruker kvoten til mer spekulative formål, men da typisk hvis det kan gi noe tilbake til oss.

6 Likes
2 Likes