Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Har mer tro på regulering enn økte skatter, ja.

Er det mye leiligheter tilgjengelig for salg i oslo sentrum som ikke ligger på finn? Hvor finner man de? Brukt eller ny.

Hvor kan jeg finne ferdigstilte(til salgs) og kommende nyboligprosjekter i et gitt område? Feks området rundt gamle Aker.

Flott! Takk!
Jeg har også forstått det slik at det er veldig vanlig å føre opp foreldres inntekt som grunnlag for 5x-kravet?
Og at en i stedet for egenkapital kan sette BSU, og annet feks annen eiendom som garanti?
Kan man stille et selskap med et revisorbekreftet varelager (verdt godt over kravet) som garanti?

Bare å ringe på det :smiley: Sikkert en del som er villige til å selge om prisen er grei, men ikke vil ta insjet med å kontakte megler og sette igang visninger.

Forøvrig, OBOS nybygg-prosjekter er en av alternativene til Finn

Da må jo foreldre være medlåntakere, og det er ikke noe problem.

Men man kan ikke føre opp foreldrenes inntekt uten at de er medlåntakere eller annen type garantist, det nekter jeg å tro at noen banker går med på.

Man kan ikke føre opp foreldres inntekt sånn uten videre. Mange velger derimot å inkludere foreldre som medlånetakere i lånesaken, hvor de da blir solidarisk ansvarlig for hele gjeldsbyrden.
At dette skal hjelpe fordrer at foreldrene har ledig likviditet.

Før man velger å gjøre dette, vil jeg anbefale å danne seg et kostnadsbilde av lånet og boligen, da det er veldig typisk at medlånetakerne ikke har som hensikt å betale ned på gjelden. Det er en grunn til at banken stiller enkelte krav, og det er veldig kjipt å bruke hele lønna på bolig. I verste fall at det ikke går rundt.

Ut ifra alle bankene jeg har snakket med de siste 6 ukene så gir de omtrent ingen unntak for x5 regelen/EK med mindre man:

  1. Er førstegangsskjøper
  2. Er nyutdannet og har en relativt stor inntekt som kan forsvare å vike fra EK og la de komme under unntakskvoten.

Unntakskvoten kommer du ikke under, med mindre du:

  1. Har lite EK og gjerne er nyutdannet og førstegangsskjøper
  2. Trenger avdragsfrihet under pandemien.

Det meste av unntakskvoten per i dag går til å gi avdragsfrihet til de som er i en vanskelig situasjon. Du kan ikke slippe å selge aksjer/krypto for å ikke stille EK. Sier du at du ikke vil selge fordi det gir bedre avkastning så ler de av deg. Du stiller pengene som trengs eller sparer penger til den dagen du kan stille de.

Disse spekulative formålene @SIBA snakker om virker ikke å være særlig tilfellet i disse tider hvert fall. Som han sier, noen få tilfeller.

2 Likes
1 Like

I dag forskjellsbehandles selveier boliger og borettslags boliger i skattepolitikken. 2,5% dokumentavgift for selveier og 0% dokumentavgift for andel (borettslag).

Etter min mening burde dette utlignes. Det er ikke sånn at de fattige kjøper borettslag og rike kjøper selveier. Ofte er det motsatt. Ingen grunn til denne forskjellsbehandlingen i 2021.

22% av boligene er andel. Det betyr at dersom de hadde betalt dokumentavgift slik at alle gjorde det ville den kunne reduseres til 1.95% for alle med samme skatteinntekt for staten.

2 Likes

Eller bare fjerne dokumentavgiften helt? Det gir lite mening å ha en avgift på 2.5% av kjøpesummen i utgangspunktet. Kunne vært en fastpris på f.eks 5000kr per salg/kjøp. Ja, det ville bety tapte inntekter til staten, men det kan man hente inn i økte skatter på fortjeneste av salg av bolig uansett hvor lenge man har bodd der. Altså fjerne mulighet til å selge en bolig med skattefri fortjeneste ved botid på mer enn 1 år.

1 Like

Mitt forslag er lettere å få gjennom. Deretter vil neste mål være å få det helt vekk. Da vil en større andel av befolkningen stille seg bak 0 % for alle i neste omgang og det blir lettere å gå gjennomslag.

1 Like

Det er helt sant. Det burde vært mulig å få gjennom. Støtter forslaget.

1 Like

Hadde ikke blitt mindre skatt på bolig, det hadde bare blitt mer rettferdig fordelt hvis man fulgte forslaget til @Morti.

På sikt kunne man fjernet dokumentavgiften og erstattet det med høyere beskatning av formue og/eller høyere skattesats på overskudd av salg av bolig og leieinntekter.

image

Hva er da poenget med å kjøpe leilighet?

Den overskriften sa jo ikke mye, men en mulighet er at kjøpere får spare opp egenkapital som de ellers ville betalt i leie.

1 Like

Uten mulighet til fortjeneste på boligen er det heller ingen intensiv om å ta vare på og holde boligen ved like. Blir fort getto av de greiene der. I tillegg vil jo prisene på det deregulerte markedet fortsette å stige mens man er stuck i gettoen. Har mer tro på leieføreie, eller bostart. Eller bare å bygge nok boliger slik det er gjort eksempelvis i Kristiansand. Først og fremst bystyret i Oslo som skaper dette problemet ved ikke å regulere nok boliger

7 Likes

Nettopp, og bor du i 10 år har antakelig markedet ellers steget så mye at du ikke kan bytte bosted.

Rød politikk i et nøtteskall.

3 Likes

Den kan jo sikkert gå ned i pris, da, så det er et incentiv.

Der jeg bor er det null utsikt til realavkastning (på min bolig i alle fall). Mange som kjøper her.

Det nytter ikke (/løser ikke problemet) å bygge flere boliger så lenge investorene har mer penger enn førstegangskjøperne.

Stemmer, jeg tror ikke min bolig har gått opp med enn kanskje 3-5% på 10 år. Men de fleste har vel bolig for å ikke bli våte i håret, ikke som spekulasjon.

1 Like

Det nytter tydeligvis i Kristiansand da. Og alle andre steder i Norge der det er et bedre forhold mellom tilbud og etterspørsel. Om det bygges nok boliger blir det også mindre attraktivt for investorer fordi leiepriser og boligpriser stiger mindre. 10 000 nye boliger gir 10% lavere priser, så ganske rett frem det her.

1 Like