Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Dette er bare tull. Masse brukt i Norge til 20-30k per kvm. At noen få områder og eiendommer går for 100k per kvm eller 200k per kvm. Alle kan ikke bo på ved Central Park heller selv om de fleste ønsker det. Sikkert fint om kommunen eier noen eiendommer med flat leiepris slik at det ikke bare blir rikfolk i området, men det bør være kollektiv ol. med da må kommunene få øremerket penger de kan tape på dette.

4 Likes

Helt håpløst forslag. Politikere som prøver å finne opp kruttet på nytt. Dette er bare et håpløst initiativ som ikke kommer til å løse noe som helst, bare skape andre problemer.

Du kan sikkert skattelegge sekundærboliger mer, men løsningen er åpenbar. Bygg flere leiligheter i Oslo, og sørg for at en stor andel av de er under 40kvm.

2 Likes

Nå har jeg jo ikke lest artikkelen, men jeg tenkte at det kunne være blå politikk/kapitalisme? Vi deler opp produktet i en bolig med prisregulering og et separat verdipapir som representerer oppsiden.

Ja, det funker nok i noen markeder, men i Oslo er det (historisk) en tilnærmet uendelig tilstrømning med folk som ikke får lån mens de betaler mer enn lån og avdrag i leie. Et slikt marked er jo i praksis en slags short-squeeze for de som av ulike grunner må bo i Oslo og må leie.

1 Like

Enig i at mange er i en vanskelig situasjon og ikke får kjøpt i ålreite områder, men tenker det skyldes at historisk har blitt bygd for lite

Samtidig må vi erkjenne at Oslo har blitt en storby. Det betyr at kvmprisene innenfor ring 3, og spesielt innenfor ring 1 vil være langt over hva det er ellers i Oslo og Norge forøvrig.

Det er begrenset hvor mye som kan bygges akkurat her, og konkurransen om leilighetene vil alltid være hard. Det å tro at hvem som helst, og spesielt førstegangskjøpere uten særlig egenkapital skal kunne kjøpe akkurat her blir en utopi.

5 Likes

Skatt på sekundærbolig kommer nok før ettbarnspolitikk ja, bamse.

1 Like

Det er flere nettdebattanter som maser om boliger innenfor ring 1 og 3 enn det er tilgjengelige boliger der. Det er ingen som må bo der. Men det er mange som bo i Oslo.

Du kommer ikke inn i tveitablokkene en gang med lærerlønn (500k), studielån og full bsu (altså ca. 0). Så da tvinges til å leie. For ca. det du ville betalt i renter og avdrag dekker du renter og avdrag for en utleieinvestor i stedet.

Fra Finn:
2-roms på Tveita 2,75mill
2-roms på Fjell (Drammen): 1,35-1,6mill

1 Like

Til info så er tveita innenfor ring 3

Edit: feil, jeg tenkte bomring. Bra de nedenfor rettet opp. Tveita ligger utenfor ring 3,innenfor ytre bomring.

Tveita ligger utenfor Ring 3.

Hehe. Ja, Tveita ligger vel akkurat utenfor ring 3. Nå er ikke ring 3 en eksakt grense, mer en generell betegnelse. Kværnerbyen f.eks. ligger innenfor ring 3, men akkurat utenfor ring 2. Allikevel er det ca. 1500 meter unna Bjørvika, altså ganske sentrumsnært. Tveita er i grenseland med det vi tenker som ring 3, ja.

Blir det samme som å prate om Oslo kommune og Oslo by som det samme. Bor du på Bekkestua bor du mer urbant og nærmere Karl Johan enn om du bor i Bjørndal. Allikevel er Bekkestua i Bærum og Bjørndal i Oslo kommune, jeg vil allikevel si at begge steder er en del av Oslo by.

Forøvrig er det fortsatt relativt rimeligere å kjøpe leilighet i ytterkanten i Oslo by, ja Oslo BY:)

1 Like

Poenget med Tveitablokkene var å trekke frem et av de mer stigmatiserte boligområdene i Oslo og å understreke at selv de minste boligene der er utilgjengelig for folk med master og fast jobb i det offentlige og en kjapp sammenlignig med det jeg tenker er et lignende område i drammen (men er ikke kjent i drammen).

Der må jeg si meg uenig med deg. Tveita er ikke ett av de mer stigmatiserte boligområdene i Oslo. Mener å påstå at jeg har såpass kontroll på Oslo. Du skal riktignok ikke langt østover før jeg enig, men Tveita pdd. absolutt ikke.

Jeg vil trekke frem Tveita i samme åndedrag som eksempelvis Manglerud og Lambertseter. På ingen måte stigmatiserte boligområder.

3 Likes

Da jeg vokste opp var Tveitagjengen beryktet.

Tveita ligger en hel del steinkast fra Ring 3…

Ring 3 er helt konkret strekningen fra Ryen i Øst til Lysaker i Vest.

Fra Ryen er det vel operatunellen som i praksis regnes som Ring 3.

Og helt sant er det ingen menneskerett å bo innenfor Ring 3!

Oslo er forresten blitt en ganske så fin by, jeg spår mer og mer turisme…!

2 Likes

Tveita er kanskje omringet av litt mye velstand, men akkurat høyblokkene er mye omtalt og sjeldent positivt. Du kan sikkert finne noe billigere, men i Oslo finnes det ikke et tilbud av boliger innenfor 5xårslønn for folk flest med 0-500000 EK.

Er en enkel løsning på oslo problemet. Stopp sentralisering og gjør flere byer attraktive. Så gidder ikke folk bo trangt i Oslo.

2 Likes

Tveitagjengen hadde vel sin “storhetstid” på 80-tallet. Det har nok gitt en god del dårlig og ufortjent PR til Tveita som bydel. Samtidig var det jo flere gjenger på denne tiden bl.a. en i Bøler og flere andre steder, uten at de fikk like mye omtale. Vil si dette var et fenomen for samtiden da.

Tveitablokkene er jo bare en liten del av Tveita. Kjenner personlig noen som bor i disse blokkene. Disse er det jeg vil kalle middelklasse med vanlig jobb/inntekt, og jeg har på ingen måte noe inntrykk av at dette er noen belastede boligblokker. Dette inntrykket har jeg forøvrig av hele området, et trygt og godt bomiljø.

1 Like

En del andre tekinvestor-medlemmer ville nok karakterisert Tveita som helt krise. En toroms i tveitablokkene bør være en type bolig som er meget aktuell for en førstegangskjøper. Poenget er at man får ikke kjøpt seg bolig i Oslo fordi betalingsevnen til leietakere som kunne kjøpt (men ikke får lån pga. 5x) styrer betalingsviljen til investorene.

Hva andre debattanter her mener vet jeg ikke, men jeg snakker for meg selv. Jeg er så privilgert at jeg har den muligheten med å bo stort sett der jeg vil, men jeg kunne nok bodd godt på Tveita om det var så om å gjøre.

Jeg forstår hvor du vil hen. Grunnen til at det vanskelig for førstegangskjøpere å kjøpe eks. en toroms på Tveita er åpenbar. For det første, der som i stort sett hele Oslo er det mangel på to-roms på under 40kvm. Boligbyggenormen har gjort at det har blitt bygget for få leiligheter som er tilpasset denne kjøpegruppen. Derfor blir det konkurranse om de få leilighetene i dette segmentet, også på Tveita. Er det mange kjøpere som er interessert i samme objekt blir prisen deretter, dette er det som har skjedd på Tveira også. Tilbudet står rett og slett ikke i stil med etterspørselen generelt i Oslo, og i særdeleshet når det gjelder mindre leiligheter.

Løsningen er generelt å bygge mer, og sørge spesielt for langt flere mindre leiligheter 20-40kvm, også utenfor ring 3. Dette vil ta år, men det ville gjort at konkurransen ble mindre og at single og/eller førstegangskjøpere hadde hatt bedre kort på hånda. Samtidig vil de leilighetene i de mest sentrumsnære områdene naturligvis ha en langt høyere kvmpris en omegn.
De fleste må faktisk regne med en tbane- eller busstur ut i fra gryta, om en vil starte boligferden med å bo i Oslo. Dette bør ikke være noe krise for noen.

6 Likes

Et annet element er at det er stadig flere enpersonshusholdninger (visstnok 40%!) så trykket på de mindre leilighetene har økt.