Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Absolutt. Idealet om at et par kjøper en 4-roms på 80-100kvm, hvor de skal få to barn og ellers bo til de kommer på gamlehjem er totalt avleggs. En skal være ganske hardbarka Krf’er for å tro noe annet.

1 Like

NRK flytter til Ensjø.
Ifølge NRK vil rundt to tredjedeler av kringkasterens 3250 ansatte få det nye hovedkontoret på Ensjø som arbeidsplass.

7 Likes

Bra for Ensjø, men ikke minst enda et løft for Bydel Gamle Oslo. Med ett Bjørvika som begynner å ta form og nå Nrk på Ensjø drar det moderne sentrum seg østover i denne bydelen. Når det i tillegg, skjer og har skjedd så mye ellers i bydelen vil Gamle Oslo bare bli mer og mer attraktiv.

Jeg tror forøvrig strekningen Schweigaards gate-Oslo gate i tiden frem mot 2030 vil utvikle seg til å bli en trendy gate lignende det vi ser på Løkka.

4 Likes

Kan jo forstå at NRK ville få seg en mer sentral beliggenhet :wink:
(Nye tomten på Ensjø er nærmere sentrum enn gamle Marienlyst.)

Hva er beste stedet å få oversikt over kollektivtransporttilbud for et område? Feks et kart som viser alle stoppesteder, knutepunkter og stasjoner?

Hmm vet ikke men ruter.no har i hvert fall oppdaterte rutetider, vet ikke om de har et kart eller ikke

Ruter har linjekart. Slik ser busskartet for Oslo ut:

1 Like

Hei venner! Prøver å finne linken mellom bolig og aksjemarked, spesielt med tanke på hvor merksnodig aksjemarkedet og boligmarkedet (i Oslo iallefall) har oppført seg. Nå er det mye dommedagsprofetier som er ute å går over dammen, og det spekuleres i at det nå kan komme et kraftig krakk ala 2008. Da hovedsaklig i det amerikanske markedet.

Hypotetisk sett, hvis dette skulle skje, ville ringvirkningene av en slik kraftig korreksjon i USA påvirke boligmarkedet her i Norge (spesielt Oslo)?

Beklager hvis innlegget er tullete, men spør av oppriktig interesse.

En av grunnene til at man er redd for børskrakk er høyere renter og det vil helt klart påvirke boligmarkedet også. Så gjenstår det å se om vi også får høy inflasjon over tid og stigende renter slik en del frykter.

Jeg er vel egentlig av den oppfatning at vi må ha høyere inflasjon en periode. Så kan forgjeldingen løses på den måten i stedet for konkurser. Hyperinflasjon har jeg ingen tro på.

1 Like
2 Likes

Ved forrige krakk falt Norge i Oslo bare 18%. Et år etter var det på 0% igjen, altså det hele innhentet.
Det er nok sultene «buy The dip» som vi også så nå i COVID». Så det er solid i Norge. Mange har for mye penger. Oslo er som å kjøpe solide selskap. Det vil alltid ha en verdi. Man betaler mer for det.

Hva tenker dere optimismen rundt norsk økonomi og gjenåpning vil ha å si for boligprisene i de største byene i landet?

Flere studenter til byene og flere arbeidsplasser i uteliv- og restaurantbransjen, høyere byggekostnader. Tror det går fint, ikke så ekspansivt men uansett høyere vekst enn rentekostnaden.

Hytter derimot der tror jeg det kan gå litt verre de neste årene

2 Likes

Merkelig hvor lite som skal til for å snu markedet

Noe så lite som plutselig forventning om dobling av boliglånsrenter? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Synes å ha hørt denne leksa før, gjerne i sommerferie/agurk tiden. Er merkelig nok mye annonser som trekkes fra markedet i denne tiden. Så kanskje det er lavsesong… hver sommer :scream:

2 Likes

Hei

Kjøpte nylig et nybygg som jeg tok over for litt siden.

Når vi fikk budaksept var boligen nesten ferdig, manglet siste finish inne med fuging og sånt, manglet terasse, manglet utvendig bod og asfaltering av parkeringsplass.

Alt dette var på plass ved overtagelse.

Men da jeg spurte om ettårsbefaring sa eiendomsmegler at det var avhendingslova som gjaldt fordi bolige var “ferdig” når vi tok over.

Er det riktig? Eller er det bustadsoppføringslova som gjelder?

Jeg tenkte å la det være dersom det ikke oppstår problemer, men i dag fikk jeg et maildokument med “Garanti etter bustadsoppføringslova paragraf 12” (Garanti av oppbevaring av deler av kjøpesummen til reklamasjon). Som styrker mine mistanker om at det er bustadsoppføringslova som gjelder?

Som en liten sidenote virker det som om utbygger er fast kunde av eiendomsmegleren og vedkommende blir brukt til å selge nybyggene de oppfører.

Hva er riktig og hva burde jeg evt gjøre?

1 Like