Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Ser ut som det er bustadoppføringslova som gjelder her ja

Du kan undersøke med forsikringene dine om du har noe gratis advokatbistand (innboforsikring, evt organisasjon om du er fagorganisert) for en avklaring, samt be dem sende et brev for deg…

Megleren har ikke lov å selge eiendommer som det skal gjøres mer arbeid på etter avhendingsloven. På tidspunktet eiendommen ble lagt ut for salg.

1 Like

Ett års befaring kan kreves ja.
Dette vil jeg kalle en alvorlig feil av megleren.

4 Likes

Takk!

Men hva mener du med “på tidspunktet eiendommen ble lagt ut for salg”?

Når vi fikk budaksept gjenstod det arbeidet jeg skrev tidligere, men når den ble lagt ut for salg var det langt mer, stod til og med at den skulle ferdigstilles våren/2. kvartal 2021 i annonsen.

Så nå at dette stod i annonsen også :

Står riktignok bygning og ikke eiendom, og mye av det som ikke var ferdig var på eiendommen og ikke selve bygningen.

“Boligene selges i henhold til Bustadoppføringslova som regulerer kjøpers (forbrukers) rettigheter og plikter ved avtale om oppføring av bolig og kjøp av fast eiendom der bygningen ikke er fullført når avtalen inngås.”

Jeg mener at det er hvordan bygget er ved avtaleinngåelsen som gjelder. At det er ferdig ved overtagelse er selvsagt. Skal det gjøres mer arbeid så skal det stilles garanti. Og du skal ha ett års befaring.

Bare bra om ett års befaringen gjøres etter 18 mnd. Da har ting satt seg enda litt mer før du begynner å rette opp dører, akryl osv.

Edit: ser du kjøpte under bustadoppføringslova. Da skal du også ha ett års befaring. Det kan de ikke unngå. Første gang jeg har hørt om en utbygger som ikke vil gjennomføre ett års befaring. Hør med utbygger direkte og se om du ikke har med en lat megler å gjøre og at faktisk utbygger ikke vil komme. Mulig megleren tar en spansk en.

Fra lovgivers side er det forutsatt at boligen normalt må anses fullført når det ikke gjenstår noe mer arbeid fra utbyggerens side. Det siktes her til fysiske arbeider, slik vi forstår det. Begrepet er tilsvarende i bustadoppføringslova og avgjørende for når denne får anvendelse. I juridisk teori er det lagt til grunn at en bolig må anses fullført selv om det gjenstår rydding og rengjøring, men at alle håndverksarbeider må være gjort. Dersom boligen kan brukes som forutsatt hjelper det ikke om det er mangler som må utbedres. Det er først når det foreligger mangler som påvirker den daglige bruken at de gjenstående arbeidene tilsier at boligen ikke er fullført. Boligen anses også fullført dersom det gjenstår arbeid på fellesområder, selv om grensene for dette nok må anses uavklart etter gjeldende rett. Det gjenstår å se i hvilket omfang endringen i praksis får betydning for utbyggere og forbrukerkjøpere. Endringen vil antagelig virke gunstig for utøvere som selger garantier og eiendomsmeglerne må være seg bevist forbrukernes rettigheter ved salg av nyoppført bolig.

4 Likes

«Rekordlav andel sekundærboliger i Oslo»

Forundrer meg ikke. Det lønner seg ikke lenger å drive med utleie i Oslo. Jeg har selv solgt unna mange utleieleiligheter. Lurer på hvor studenter og de som bare vil bo midlertidig skal bo, men det er ikke mitt problem.

  • Formueskatten har økt. Likningsverdien er nå 90% men bare 60% på børs.
  • Med 5 eller flere boliger blir det full inntektsbeskatning, men børs kan stå på ASK konto
  • Boligskatt i Oslo
  • Mye vanskeligere å vedlikeholde etc fordi det ikke finnes parkeringsplasser
  • Verdiene har steget mye mer enn husleie. Derfor er det mer lønnsomt å realisere og sette pengene på børs.
  • Multikultur. Ikke alle synes islam er berikende. Kanskje livskvaliteten er bedre andre steder ? Særlig når man hensyntar pris.
  • Sosialisme/kommunisme er ikke næringsvennlig. I Oslo er Rødt+SV+MDG snart 40%

Farvel Oslo :blush:

5 Likes

Har ikke tilgang til artikkelen, har du en kort liten oppsummering?

Hei.

Jeg vurderer å kjøpe en 57 kvm leilighet på Torshov med egen utleiedel. Hvordan tror dere utleiemulighetene for denne hybelen er? Den er 18 kvm og i god stand.

Magnus

Den får du leid ut fort om du tar en fornuftig pris

1 Like

Hei,
Har en leilighet på 33kvm i pilestredet park i Oslo som jeg vurderer å selge. Er det noen som har en statistikk på hvilken måned det historisk har vært oppnådd høyest pris over prisantydning i snitt? Burde jeg snu meg rundt og selge nå i august eller vente til Januar neste år?

Januar er ofte bra fordi folk ikke har gjort klar salg, dessuten kan det skje en del i juleferien som fører til at folk ønsker forandring. Les: det kan være kjøpere men selgerne bruker lenger tid på klargjøring.

Ellers er det det generelle markedet som er viktigst.

Har ikke sett noe statistikk på det men vil tippe januar siden prisene stiger mest denne måneden og prisantydning gjerne henger etter.

@Morti kan nok gi litt innsikt.

Januar har høyest prisvekst hvert år. Ingen garanti likevel :sweat_smile:

Er det vanlig at gamle trehus i sentrum har eller har hatt rotteproblem? Hvis man faller for huset så klarer man alltids å holde rottene unna ved å engasjere noen eksperter? Eller bør man holde seg langt unna hvis man ikke holder ut tanken å oppleve et sånt problem ? Så bare hardføre som ikke bryr seg så mye om sånt kan kjøpe noe sånt ?

Det er vel vanligere det enn at de ikke har hatt problem med gnagere :sweat_smile: skadedyr-bekjempelse er som oftest en «ikke varig» løsning. Eneste som sikrer deg over tid er sikringsarbeid. (Tette krypkjeller, kledning etc med metallgitter/musebørster. Samme med røropplegg etc. og sørg for å fjerne all tilgang på mat (det er som oftest grunnen til at de er der)
Mvh utleier av 100år gamle hus :sweat_smile:

2 Likes

Nettopp. Høres krevende ut. Ikke kan jeg ha et par store katter heller for er allergisk. Nei, kanskje det er no go altså. Koselig gammelt trehus fra 1800 tallet dette her :sweat_smile:

Jeg hadde problemer med rotter i et litt over 100 år gammelt hus for noen år siden, satte ut åter og det tok problemet, vet ikke om noen flere problemer etter det. Har også hatt problemer i et annet hus med byggeår rundt 60-tallet. Som nevnt over er fysiske sperrer den beste måten å sikre seg, uavhengig av årstall.

1 Like