Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Regner det mye kommer rottene opp fra kloakken, så da må det ikke være noen vei inn :sweat_smile:

1 Like

Hvis vi strekker regnestykket litt: Med bundet rente (tre års rentebinding), rentefradrag og et avdragsfritt lån betyr det en slik person vil klare å betjene et lån på over 10 millioner kroner.

2 Likes

Kombiner dette med regjeringsskifte, økt innvandring og fortsatt lave renter, så tror jeg boligeiere går noen hyggelige år i møte

Vel, hvis bankene slipper “tvangstrøya” slik at folk kan låne mer, så stiger jo prisene enda mer slik at man er på samme sted bare alt er dyrere?

1 Like

Stigende boligpriser er en avgjørende faktor for at man skal klare å holde ponzi-schemet som er verdensøkonomien i gang.

Det eneste boliglånsforskriften har klart å gjøre er å skape et større klasseskille i norge.

Den beskytter bankene. Ingen andre.

1 Like

Det er vel ganske opplagt at boligprisene og gjeldsnivået hadde vært høyere uten forskriften?

Resultatene fra undersøkelsen til Forbrukerrådet viser at:

  • 78 prosent er «godt fornøyd med utleier totalt sett» når utleier er en privatperson.
  • Når utleier er næringsdrivende eller kommersiell aktør er det tilsvarende tallet 74 prosent.
  • Til sammenligning svarer 61 prosent av leietakerne at de er godt fornøyde med utleier når de leier en offentlig eller kommunal leilighet.

Andelen som er godt fornøyd med utleier er altså høyere når utleier er en privatperson enn en profesjonell utleier.

2 Likes

Skal det kjøres i gang en ny FOMO utover høsten?

– Jeg hadde 140 stykker på liste, og da teller ett kjærestepar som én. Så det var mange på visning. Det er godt over normalen, det er helt sikkert.

3 Likes

Nei fordi unge som kommer fra familie med høy formue (les foreldre med god økonomi) har ingen problem med å kjøpe en 2/3-roms i storbyene til 4 mill. Dette fordi foreldre kun trenger å signere på at de er «medlånstaker» til barnets nye bolig - uavhengig om barnet er student eller har begynt å jobbe. På den andre siden, så treffes de som kommer fra familie med lav formue knallhardt av boliglånsforskriften. De har ikke mulighet å kjøpe før de har full jobb, og skal de kjøpe noe blir de truffet av 5x-inntekt regelen. Dette er en stor gruppe og det er også mye av grunnen til at en 1-roms på 19kvm i sentrum går for 2,5mill da dette ofte er maks av hva en i denne gruppen kan kjøpe (oppsparte midler + lån på 5x inntekt - gjeld). Før kunne banken si «ok du har lite EK men du har en fast jobb og vil mest sannsynlig øke mer i lønn kommene år enn andre». Med så lave renter som vi har i dag er det ganske enkelt å betjene et lån på 3 mill for en person i full jobb.

2 Likes

Har et spørsmål angående svarteliste. Var en visning jeg var påmeldt til, men som jeg i siste liten måtte droppe siden det kom noe viktig i veien. Fikk melding av megler om at jeg må passe på så jeg ikke blir svartelistet. Er dette vanlig praksis? Syns det fremstår merkelig, og aldri hørt om dette før.

Hørtes merkelig ut, så lenge du ikke begår alvorlige lovbrudd kan jeg ikke se for meg at noen meglere kan nekte folk å komme på visning. Om ikke lenge er det tilbake til normalen på visninger, da vet ikke meglere hvem som kommer før visningen er ferdig.

1 Like

Jeg spurte han hva han mente med svarteliste. Svarte at jeg ble satt på en liste over folk som ikke fikk videre informasjon om salgsprosessen. Merkelig.

Fuck den megleren der. Skal jeg selge huset, vil jeg at flest mulig kommer på visning.

9 Likes

Han der burde du nesten melde inn til partner på det meglerhuset han jobber for. Det er til skade for 3 parter. Kunden han jobber for, deg som potensiell kjøper og firmaet han jobber for. Helt krise. @Morti hadde funnet frem sabelen :slight_smile:

4 Likes

Jeg har tatt kontakt med firmaet hans. Er aktiv eiendomsmegling det gjelder :slight_smile:

Fikk dette som svar tilbake etter at jeg hadde skrevet at jeg syns denne praksisen hørtes merkelig ut.

«Hei, dette er et Oslo problem. Folk melder seg på visning, kommer ikke, og megler/selger kan sitte igjen å bruke tid på noen som ikke bryr seg med å si ifra. Det blir det slutt på. Man bestiller vel ikke bord på restaurant og bare lar være å møte opp?»

Nok om det, blir hvertfall ikke kjøp :sweat_smile:

Det der er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Selvfølgelig kommer du ikke på noen svarteliste om noe dukker opp så du ikke kan komme. Da spør meglerne deg om når det passer med en ny avtale. Når jeg skal ha visning i Sauda og kjører 2 timer hver vei så er det litt dumt om en kunde ikke sier i fra før du er der inne. Det kan være bare 1 påmeldt. De får da tilbud om nytt tidspunkt for visning. Men om en megler har brukt noen minutter på å snakke med noen som ikke kommer så er vel det omtrent noe som står i stillingsbeskrivelsen av en megler.

13 Likes

Noen som har erfaring med leieboere med store økonomiske problemer?

Skrevet leiekontrakt med en leieboer som skal flytte inn neste uke. Depositum betalt flere måneder pånforhånd, og gode referanser fra tidligere leieforhold.

Viser seg å ha stor forbruksgjeld og betalingsanmerkninger.

Hvilke muligheter har jeg egentlig her i det hele tatt?

Du kan vel sette i gang utkastelse ved uteblitt leie. Det kan også være at vedkommende alltid har prioritert husleie og at det vil fortsette. Har en kompis som har stor forbruksgjeld og betalingsanmerkninger, men han har alltid prioritert husleien.

1 Like