Ja, du risikerer lang tids utkastelse osv, men som Christian sier trenger det ikke være noe problem. At depositum ble ordnet og betalt raskt er et godt tegn synes jeg, mange som absolutt prioriterer leien.
Var jeg deg ville jeg:
-
slappet av i forhold til dette og gitt leietaker en skikkelig sjanse, det kan være en gull leietaker selv om de ikke betaler alle andre regninger; men sjekk til betalingsdato og si ifra umiddelbart om det ikke er betalt. Først sms og spør vennlig om de får betalt i løpet av kvelden.
-
Om du ikke har fått penger et par dager etter skriv noe mer formelt og følg lovens formkrav (nevne tvangsfullbyrdelsesloven osv) ellers kan du måtte gjøre det igjen.
-
sett i gang de prosessene som kreves raskt dersom de ikke følger opp, for det vil uansett kunne ta måneder å få dem ut. Leietakere er som folk flest og liker ikke å måtte flytte hele tiden - kanskje glemmer de å betale, kanskje er det med overlegg og de håper det ikke blir oppdaget.
At folk har høy forbruksgjeld er ikke kun deres egen feil, det er noe med kulturen vi lever i - vi blir tross alt oppfordret til å ts opp forbruksgjeld nesten hvor enn vi kjøper. Og noen inkassoselskaper kan være ganske rå og drive på kanten av loven.
Personlig har jeg stor sympati for folk som blir gjeldsslaver; de har gjort noen dårlige valg, kanskje har de vært syke eller vært i spesielt pressede situasjoner. Noen går i luksusfella, ganske utrolig og på en måte forkastelig, men likevel ganske menneskelig fordi de ønsker å leve i drømmen om at de er rikere enn de er…
Poenget er å gi dem en ærlig sjanse, de kan være bra folk uansett.