Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

I slike tilfeller er det gull å bruke feks husleie.no
Da blir det tatt kredittvurderinger osv i forkant av kontraktsinngåelse. Pluss at de følger opp purringer osv på en proff måte. Bruker de selv, og har opplevd at uteblitt leie blei purret opp før jeg selv fant ut at leien ikke var betalt til tiden.

Hvordan har du funnet ut om vedkommendes økonomiske situasjon?

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg sagt til leietaker at du ønsker å benytte feks husleie.no, og at dere tegner ny kontrakt der. Før vedkommende flytter inn, og da får du den oppfølgingen som trengs ved eventuell mislighold. Og alt blir gjort korrekt. Lettvint, billig og proft.

Disclaimer: har eierinteresser i husleie.no

2 Likes

Ja, du risikerer lang tids utkastelse osv, men som Christian sier trenger det ikke være noe problem. At depositum ble ordnet og betalt raskt er et godt tegn synes jeg, mange som absolutt prioriterer leien.

Var jeg deg ville jeg:

  1. slappet av i forhold til dette og gitt leietaker en skikkelig sjanse, det kan være en gull leietaker selv om de ikke betaler alle andre regninger; men sjekk til betalingsdato og si ifra umiddelbart om det ikke er betalt. Først sms og spør vennlig om de får betalt i løpet av kvelden.

  2. Om du ikke har fått penger et par dager etter skriv noe mer formelt og følg lovens formkrav (nevne tvangsfullbyrdelsesloven osv) ellers kan du måtte gjøre det igjen.

  3. sett i gang de prosessene som kreves raskt dersom de ikke følger opp, for det vil uansett kunne ta måneder å få dem ut. Leietakere er som folk flest og liker ikke å måtte flytte hele tiden - kanskje glemmer de å betale, kanskje er det med overlegg og de håper det ikke blir oppdaget.

At folk har høy forbruksgjeld er ikke kun deres egen feil, det er noe med kulturen vi lever i - vi blir tross alt oppfordret til å ts opp forbruksgjeld nesten hvor enn vi kjøper. Og noen inkassoselskaper kan være ganske rå og drive på kanten av loven.

Personlig har jeg stor sympati for folk som blir gjeldsslaver; de har gjort noen dårlige valg, kanskje har de vært syke eller vært i spesielt pressede situasjoner. Noen går i luksusfella, ganske utrolig og på en måte forkastelig, men likevel ganske menneskelig fordi de ønsker å leve i drømmen om at de er rikere enn de er…

Poenget er å gi dem en ærlig sjanse, de kan være bra folk uansett.

6 Likes

Er det kvinne med barn, så er det 100% sjangs for at du ikke kommer til å klare å kaste ut vedkommende om betaling uteblir. Er det enslig mann stiller det seg heldigvis mye bedre.

Btw, finnes husforsikring som dekker div utgifter ved leie, bla utestående husleie.

1 Like

Ikke kun deres egen feil, nei, men da tar Namsmannen alt de har å leve for, og plutselig har de for dårlig selvdisiplin til å betale leien på det trange budsjettet.

Takk for gode tips alle sammen.

Jeg jobber med innkreving, og har avholdt saker på leietaker i halve sommer før jeg koblet det🤦‍♂️

2 Likes

Fortsatt en ting som gjelder: Eie

3 Likes

Og det som er det fine med å eie vs leie: Det kommer ingen etter x antall år å sier opp leia di, av forskjellige årsaker. Husker vi fikk tak i en leilighet i Oslo når jeg og samboeren skulle studere. Med lite penger kjøpte vi maling og diverse og “pussa opp”. Da var det jævelig surt å måtte flytte ut “hjemmet” noen måneder senere fordi blokka var kjøpt opp. : <

4 Likes

et par eiendomsmeglere jeg kjenner sier det er endel folk som spekulerer i at renta skal opp og det er derfor mer trøkk blant selgere i eiendomsmarkedet? Hva tenker du om dette @Morti

1 Like

Tjaa de hører jo på media og økonomer som har slått fast at den skal opp. Spørsmålet er vel hvor mye. Jeg tror ikke sekundærmarkedet er stort nok i mitt område til at jeg merker noe særlig til dette. Mulig det er en del selgere i Oslo av slike grunner, men her jeg bor selger folk stort sett eiendommen dersom de skal flytte eller ikke bruker den lengre.

5 Likes

Det økonomer skriver i media er vel ofte mer eller mindre riv ruskende galt, og ofte basert på feil modeller?

Mikroøkonomien kan vi stole på men makroøkonomene virker det som veldig ofte tar feil.

Eiendomsselskapet som vakler i Kina har solgt, men ikke ferdigstilt, rundt 1,5 millioner boliger.
Med økende inflasjon og renter kan dette starte et boligprisfall.
Blir dette en dominoeffekt ?
Kan vi stå på kanten av stupet som i 1987 og 2008 ?

1 Like

Har visning på leiligheten min i dag, så må gjerne vente til budet er inne :sweat_smile:

3 Likes

Takk ja til bud :sweat_smile:

2 Likes

Tja, om noe innebærer vel dagens bevegelser i markedet at sannsynligheten for rask og betydelig renteoppgang blir lavere.

3 Likes

Inflation: 40% of all US dollars to ever exist, was created in the last 12 months. 70 % since 2010.

Problem: if you’re not increasing your NET worth by at least 30% every year. You’re losing value.

Jeg tror nok hard assets som bolig er ganske så greit å sitte på, i disse dager

1 Like

Ehh, er inflasjonen 30%?

1 Like

Ikke ennå :wink:

1 Like

LinedWickedAuk-size_restricted

Det var syke tall!